Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aardappelen Soorten Proeven Vergelijk


Bit

Aanbevolen berichten

Aardappelen !

 

Bijna iedereen zet ze wel als je maar enigszins kán. Welke heb je gezet eerder dit seizoen. Wat zijn je resulaten ? Valt de opbrengst mee, valt het tegen ? Tips ?

Welke soortjes heb je gezet en waar heb je ze vandaan ( er zijn vast nieuwe links te vinden ) Tips voor het volgende seizoen wellicht ?

 

Hoe smaken ze je ? Is die belofte van dat byzondere aardappeltje écht ingelost ? Was het de moeite waard ?

 

Veel aardappelen zijn inmiddels al gerooid, sommigen hebben nog soorten staan. De komende maanden gaat alles er wel uit en gaan we ze proeven.

Waarom neem je dat soortje wat je poot ? Wat zijn jouw inziens de afwegingen ?

 

Maar vooral: welke soortjes heb je al eens gehad ( graag ook de byzondere ) en welke moeten wij absoluut eens proberen volgend seizoen ?

 

Indien mogelijk met foto's

Link naar reactie
Delen op andere sites

2010: bintjes, goede opbrengst maar veel ziek (kan ook aan mij liggen), lekker vooral voor friet

2010: roseval, opbrengst matig <1 kg per poter, heerlijke smaak, ook voor de veenmol helaas

2011: lekkerlanders, goede opbrengst >1,5 kg, niet lekker

2011: frieslanders, goede opbrengst, heerlijke smaak tamelijk stevig, lekker vroeg klaar ook

2012: frieslanders, idem

2013: frieslanders, idem

2013: rattes d'ardeche: super aardappeltje, deels iets te vroeg geoogst waardoor minder opbrengst, de laatste waren een stuk groter, heerlijk en weinig uitval, tip: niet te lang koken dan verlies je smaak

2013: vitelotte noir: grappig, goede opbrengst weinig ziekte, smaak goed maar niet spectaculair, de kleur wel, paarsblijvend hart, beetje kruimig

 

edit: de meeste poters gekocht op de vvb in apeldoorn bij De Tuinen van Weldadigheid, aanrader!

 

2014: frieslanders, rattes, roseval

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit jaar heb ik gepoot :

 

Pink fir apple

Raja

Shetland black

Roseval

Zeeuws bontje

French fingerling

Noordeling

 

DSCN505547651376687065.JPG

 

Niet op de foto : Ratte d'Ardeche

 

Mijn bevindingen plaats ik later.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Roseval. Mooie gezonde planten, redelijke oogst kwa hoeveelheid. Smaak is prima. Wie de Roseval kent: deze lijkt er goed op, maar haalt niet het origineel volgens mij ( andere grond neem ik maar aan: mijn grond is veel rijker en minder kalkrijk dan daar in Frankrijk, dat zal de smaak behoorlijk beinvloeden )

Maar lekker hoor, lekker vet en stevig ! Zeker een aanrader. Ga ik volgend jaar weer zetten.

 

Roseval17151376761227.JPG

 

Noorderling. Planten waren vroeg geel en bruin, maar gezonde planten. Bij mij veel, maar kleine aardappelen, eerder kriel. Wel gelijkmatig kwa maat: beetje poetsen en koken. Gewoon lekker maar niks byzonders. Doe ik volgend jaar niet meer.

 

Noordeling98961376761454.JPG

 

Soortjes gekocht van het voorjaar ( januari online besteld ) bij : http://www.levenvanhetland.nl Uiterst vriendelijke man daar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb Sarpo Mira aardappeltjes gepoot begin mei in de grond en eind april in jute-zakken.

 

De helft van wat ik in de grond gezet had heb ik inmiddels geoogst: een pracht opbrengst van rond de 2.5 kilo per plant, mooie gave rode aardappels, erg sappig en mooi gelig wit van binnen. voor frietjes geweldig! (uh ja dat is het enige wat ik nog gedaan heb er mee) De rest van de oogst komt later, de plant is nog groen en vooral die in de jute-zakken, dus nog even geduld voor de rest van het verslag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Ratte d'Ardeche inmiddels gegeten. Voor het eerst dat ik die proef.

Aangezet door dit forum, moest ik dat ding natuurlijk hebben dit vroege voorjaar. Ben er voor naar een dorpje boven Amsterdam gereden. een lief Forum-lid bood er een paar aan. Ik mocht ze hebben.

 

De planten waren de mooiste op de tuin in de rijtjes met de soorten. Ze hebben ook het langst gestaan, maar toch vrij vroeg geoogst geloof ik. Maar de planten waren nu toch echt wel aan hun eind.

Ik had ze op ruggen. Doe dat niet! Ze maken echt giga lange slierten van uitlopers. Die komen te gemakkelijk uit de rug.

Prachtige aardappel. veel kleintjes ook wel , maar ook mooie middenmaat ( heb ik liever dan hele grote ) knoestige worst-dingen.

 

De smaak is goed. Maar niet helemaal wat werd beloofd. Of ik stel me er te veel bij voor. Ik proef maar héél ver weg, iets vaags van iets notigs, waar deze aardappel beroemd om is.

Wél lekker vet. Compacte smaak. rijk en lekker dus. Ga ik zeker volgend jaar weer zetten

( en inderdaad zijn ze afgekoeld ook echt héérlijk in een salade, maar nog warm gewoon met wat zout en wat mayo zijn ze ook om te snoepen ! )

 

Ratte-dArdeche63771376849986.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Frieslanders ; geweldige oogst, boven verwachting veel en mooie aardappels. Lekkere smaak, vastkokende pieper.

 

Net vant weekend de Bionicas eruit. De opbrengst viel qua aantal vergeleken met de Frieslanders beetje tegen, wel mooie grote. en mooi rond en met gladde schil

Ik vind dit de lekkerste aardappels die er zijn, zo lekker romig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorig jaar had ik Belle de Fontenay en Pink Fir Apple, allebei erg lekkere vaste aardappels. De opbrengst van Pink Fir Apple was 2 x zo hoog als die van Belle!

 

Dit jaar: Koopmans Blauwe (vroege aardappel). Lekkere aardappel; wordt bij Vreeken omschreven als 'romig', maar dat proef ik niet. Wat me wel opviel is dat als ik slechts een héél klein beetje boter bij de aardappels doe, ze heel vettig proeven (op een prettige manier), dus misschien bedoelen ze dat. Mischien een goeie aardappel voor een vet-arm dieet?

Ook nog: Bamberger Hörnchen: lekker vast aardappeltje (vergelijkbaar met Belle de Fontenay/Pink Fir Apple/ Ratte), maar vervelende vorm om te schillen, dus ik kook ze in de schil.

Als laatste: Irene (bloemige late aardappel): kan ik nog weinig over zeggen, we hebben hem vorige week 1 keer gegeten (lekker ) maar het was duidelijk nog te vroeg, gezien de hoeveelheid micro-bolletjes.

 

Hoeveelheden kan ik niet zeggen helaas, want ik heb dit jaar te weinig tijd om alles te wegen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het misschien een idee om bij jullie beoordelingen ook te vermelden op wat voor type grond ze verbouwd zijn (en nat/droog omstandigheden)? Want daardoor willen de teelt uitkomsten nogal verschillen.

Op deze manier zegt het me niet zoveel omdat ik niet weet of ze het dan ook in mijn omstandigheden goed gaan doen... En dat zou ik juist ook uit zo'n beoordeling wel willen halen... (ik, die hier op het veen zit...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Ratte d'Ardeche ...De smaak is goed. Maar niet helemaal wat werd beloofd. Of ik stel me er te veel bij voor. Ik proef maar héél ver weg, iets vaags van iets notigs, waar deze aardappel beroemd om is...

 

Ik weet niet hoe ze zijn klaargemaakt maar de eerste keer dat wij ze aten lagen ze wat te lang in de oven (stukjes van een cm of 4 + beetje olijfolie + snippertje zout), de tweede keer nét lang genoeg, ik geloof een minuut of 12 (telkens even prikken). De smaak was de tweede keer een stuk voller.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Shetland Black. Van binnen met een paarse ring in het vruchtvlees.

Ik denk nu ( met de Ratte ) de lekkerste van de soortjes die ik heb. Wederom een romige, vette aardappel. Compact. Geconcentreerd van smaak. Een hele hap. Zo klein als de aardappelen zijn. Veel kleintjes.

Er zit iets aan de smaak waar ik niet echt de vinger achter krijg. Eerst dacht ik het 'gronderig' te willen noemen, maar dat is negatief. Het is iets heel lekkers. Iets kruidigs ? Iets animaals bijna. Ik weet het niet. Echt byzonder en lekker. Heerlijk.

De aardappelen waren wel het soort waar de emelten het meest aan zaten. Ook de eenden / fazanten hebben ze op een gegeven moment uit de ruggen zitten snoepen. Alleen deze. Mooie donkere planten , maar ze waren als eerste dor en weg. Op zich hoort dat niet dacht ik , het zijn niet speciaal vroege. Kleintjes bij mij dus.

 

Shetland-Black47141377012107.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Woudgeeltje (Fryske Gieltsje)

Vroege aardappel

 

IMG20130712131347Aardappelen24921377023480.jpg

 

Dit is de opbrengst van 1 plant: 1,25 kg.

Het is een betrekkelijk kleine aardappel met vrij diepe ogen, lijkt wat op de Opperdoezer.

Wij koken hem lekker in de schil.

Hij is enigszins bloemig, heerlijk vol van smaak.

Voor herhaling vatbaar!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet hoe ze zijn klaargemaakt maar de eerste keer dat wij ze aten lagen ze wat te lang in de oven (stukjes van een cm of 4 + beetje olijfolie + snippertje zout), de tweede keer nét lang genoeg, ik geloof een minuut of 12 (telkens even prikken). De smaak was de tweede keer een stuk voller.

 

Proefde jij iets van noten of iets noot-achtigs ?

 

Hoe ik aardappelen proef en/ of beoordeel.

Natuurlijk kan de aardappel gewoon een onderdeel van de maaltijd zijn, in alle vormen; gewoon gekookt, onderdeel van een salade, gebakken, met van alles er op en er aan of niet. Maar alle toevoegingen of manieren van klaarmaken beinvloeden de smaak natuurlijk. Je hebt ook aardappelen die voor een bepaalde bewerking of verwerking beter geschikt is. Natuurlijk.

 

Maar ik beoordeel ze zo neutraal mogelijk. 1x gewoon zonder iets. ( ik had, van Geedee geloof, de tip gehad ze enkele minuten in schil in de magnetron te doen met aanhangend vocht ), dan 1x met zout. Dan 1x met zout en wat mayo. Dan 1x afgekoeld in een salade. Dan denk ik het wel te weten voor mezelf.

Kan het nóg zijn natuurlijk dat een aardappel smaakvoller te maken valt door er van alles mee te doen of aan toe te voegen; kruiden bv etc etc. Maar dat is stap zoveel; dat is gewoon consumeren; eten.

 

Eerst wil ik toch de voor mij lekkere aardappel zien te vinden. Ondertussen eet ik ze wel allemaal óp hoor !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hadden dit jaar drie soorten: Koopmans Blauwe (midden-vroeg), Doree (idem) en Agria (midden-laat, nog niet geoogst). De Koopmans waren poters die ik zelf heb overgehouden, ik heb het idee dat ze iets minder opbrengst hadden dan vorig jaar, maar dat kan ook aan het droge weer liggen.

Ik ben zelf erg enthousiast over de Koopmans! Stevig rond aardappeltje met donkerrode (!) schil, heel lekker om te bakken met schil en al. Wordt lekker knapperig. Ook redelijk te bewaren, hoewel ik niet weet hoe lang, want de Koopmans zijn bij ons het eerste op

Doree is een meer gangbare aardappel, lijkt op Bionica (had ik vorig jaar), maar de schil is wat dunner en heeft last van een soort huidaandoening waardoor ik vermoed dat we ze niet al te lang kunnen bewaren.

 

Overigens: wij tuinieren op (rivier)klei en deze zomer heeft de droogte wel geleid tot klontvorming in de bodem, waardoor de planten vaak om de bonken heen moesten groeien, met minder knollen tot gevolg, helaas.

 

Volgend jaar wederom Koopmans Blauwe, hopelijk bevalt de Agria als bewaaraardappel, en uit jullie ervaringen vis ik nog een nieuwe kandidaat voor een vroege soort!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier de Franse kalkrijke klei..

Aardappelsoorten:

Bionica

Raja

Belle de Fontenay

Corne de Gatte

Burgundy Highland Red

 

De Burgundy was bijna opgegeten door de woelmuis...minstens de helft was weg. Ik kan dus niets zeggen over de opbrengst..2,5 kilo van 10 poters..Gekookt prima, gebakken zozo, dan vond ik hem maar drogig

 

Bionica..superresistente aardappel, daar staat hij om bekend. Heeft het goed gedaan. Kreeg wat last van de woelmuis ook..stond op hetzelfde stuk als de Burgundy.

Opbrengst redelijk..niet erg groot. Mooie ronde aardappel met lichte schil en licht vruchtvlees. Gekookt viel hij wat uit elkaar, gebakken ging daarentegen tot mijn verwondering wel erg goed..prima smaak ook

 

Belle de Fontenay..5 planten, een maand gelede had ik er twee planten uitgehaald omdat ik met een feest deze aardappel wilde gebruiken voor de aardappelsalade..geweldige volle smaak, bijna niet te omschrijven. Super voor salade..redelijke opbrengst.

Afgelopen week de andere drie planten geoogst. Zat toch maar liefst twee x zoveel aan de plant als een maand tevoren

 

Raja.

Geweldig goede opbrengst..veel aardappels.Zien er mooi uit.Voorzichtig behandelen ivm stootblauw.

Heerlijk om te bakken, nog niet gekookt.

 

Corne de Gatte: zeer laat gepoot (eind mei) de ruim aanwezige stammen zijn nog met groene blaadjes..ze staan wel in woelmuisarea..ik hou mijn hart vast

 

Hier op de foto Burgundy(roodpaars) Bionica(heel licht) en Roseval( van de biologische boer) samen gebakken in de koeknpan..zoals wij de aardappels het lekkerst vinden in de zomer..(in de winter moet het stamppot wezen )IMG312574311377202772.JPG

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar proefde je iets van noten ? of iets nootachtigs ?

 

Om eerlijk te zijn, nee, de beloofde kastanjesmaak ontbrak hier. Maar we hebben ze klaargemaakt in de oven met een goede olijfolie en wat P&Z dus het kan zijn dat de eigen smaak wat gemaskeerd wordt.

 

Misschien komt ie beter uit de verf als we hem stomen, dat ga ik straks eens proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...