zoop Posted August 17, 2013 Share Posted August 17, 2013 Ik heb een verhoogde bak getimmerd van 120cm bij 30cm. De diepte van de aarde is zo'n 24 centimeter. De binnenkant is bekleed met worteldoek. Ik ben er op zich blij mee, maar zelfs met vermiculiet erbij loopt het water erg snel weg en droogt de grond snel uit. Deze zomer vond ik het moeilijk om de groenten in deze bak blij te houden. Ik kan op deze plek helaas ook geen druppelsysteem aanleggen met regenwater. Zijn er misschien groenten die weinig water nodig hebben en mooi in een bak kunnen? Of kan ik het worteldoek vervangen door iets dat waterdicht is? Alle ideeen zijn welkom Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
greetje Posted August 17, 2013 Share Posted August 17, 2013 mijn ervaring is met bakken op pootjes dat je bij warm weer boven 23 graden beter 'savonds zolang sproeit tot de bak helemaal verzadigd is en dan het beste met een tussen poos van ongeveer 30 tot 60 min. als je de bak waterdicht maakt en het regent veel verzuipen en verrotten je planten en dan heb je niets Quote kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted August 19, 2013 Share Posted August 19, 2013 Cocopeat (verkrijgbaar bij o.a. de action) houd vocht vast en houd aarde luchtig. De potten waar cocopeat door gemengd is, drogen hier minder snel uit dan potten met puur potgrond. Ook nemen ze weer beter water op. Misschien een idee om wat cocopeat er door te mengen. Kost iets van 80cent per 10liter. Ze noemen het 'compacte potaarde' , omdat je het als samen geperst blok koopt waar water bij moet. Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted August 21, 2013 Share Posted August 21, 2013 Ik heb bakken bekleed met zwart folie en beneden aantal gaten in gesneden. Het water loopt minder snel weg. Let op: als de grond is uitgedroogd, dan loopt t water wél door....bijhouden dus. Een bodemloze petfles omgedraaid in je bak wil ook helpen om langzaam-aan water te geven zodat grond de tijd krijgt om vocht op te nemen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zoop Posted August 22, 2013 Author Share Posted August 22, 2013 Ik denk dat het vooral in onze vakantie (toen het 30+ graden was) mis is gegaan. Er gaf wel iemand water, maar het is moeilijk bijhouden dan. Misschien moet ik maar een waterreservoir inbouwen.. of er anders kruiden in gaan planten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mijke Posted August 23, 2013 Share Posted August 23, 2013 ik las gister ergens de tip om gewoon een of twee (of meer, afhankelijk van de grootte) aardewerken potten in te graven. Aangezien aardewerk (en dan natuurlijk niet gelakt ofzo, maar gewoon van die terra cotta dingen) enigszins poreus is zal het in eerste instantie vollopen bij regen, en dan bij droogt heel langzaam steeds wat vocht afgeven aan de omgeving. Misschien kun je dat eens proberen? Quote schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop Link to comment Share on other sites More sharing options...
Riverdale27 Posted August 28, 2013 Share Posted August 28, 2013 Compost en turf verbeteren altijd de waterhuishouding. Zelf heb ik bakken met vergelijkbare diepte die gevuld zijn met zandgrond. Dus je kan je wel inbeelden hoe snel die zouden uitdrogen als daar geen grondverbeterende stoffen door gemengd zouden worden. Daarom werd er compost, turf en ook wat champignonmest toegevoegd. Alles wat ik erin liet groeien deed het prima: tomaten, paprika, peper, courgette, spruitkool, savooikool, rode kool, brocolli, boontjes, augurken, kervel, ... Let wel: op gewone zomerdagen (20° C) gaf ik om de twee/drie dagen goed water. Op warmere dagen (25°C) gaf ik iedere ochtend of avond water en op hete dagen (30°C) gaf ik iedere avond en ochtend water. Grond verbeteren dus . Ik zou zeggen doe er 20% compost en 10% turf bij. DE TURF EERST GOED NATMAKEN EN DAN PAS MENGEN! Turf verzuurt de grond wel een beetje (niet veel als je zo weinig neemt), maar mogelijk moet je de pH wat in de gaten houden met zo'n metertje van 8 euro en eventueel wat kalk strooien als de pH te laag is (=grond te zuur) En natuurlijk het allerbeste om de grond vochtig te houden is mulch. Je hebt hier allerlei opties, maar de goedkoopste is wellicht grasmaaisel. Andere alternatieven zijn cacaodoppen of boomschors. Ik gebruik cacaodoppen bij de courgetten en boomschors bij de aardbeien. Grasmaaisel werkt anders ook prima, maar daar kunnen natuurlijk ook wel eens onkruidzaden in zitten. Maar in bakken is onkruid niet echt een probleem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts