Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Victoria pruim (zaailing/uitloper)?


Bertus

Aanbevolen berichten

Afgelopen najaar heb ik een 20 jarige Victoria pruimenboom gerooid. Ik weet niet of die op een onderstam stond of dat het Victoria stam was. Nu komt er op die plaats "gewas" uit de grond.

Kan iemand aan de hand van de foto beoordelen of dit een pruimenboom in wording is?

Zo ja dan wil 'm door laten groeien.

Groet, Bert

 

image21911376835979.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit zijn duidelijk pruimenbladeren. Het boompje kan een worteluitloper zijn maar ook ontstaan zijn uit een pit. In beide gevallen is het maar de vraag of hij ooit dezelfde pruimen (rasechte Victoria) zal gaan dragen zoals de oude boom die gaf.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben meerdere pruimen zaailingen in de tuin staan. Voor de pruimen hoef je het echt niet te doen, die komen niet of ze worden niet rijp/groot/mooi etc. En die zaailingen lijken erg gevoelig te zijn voor de winters. Afgelopen winter zijn 2 boompjes totaal dood gegaan en 3 gedeeltelijk, terwijl de "echte" pruim totaal geen schade heeft. Enigste waar die zaailingen hier goed in zijn: héél hard groeien. Een nieuw boom kopen zal meer plezier opleveren denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is waarschijnlijk een worteluitloper van de onderstam. Het boompje heeft dus de dezelfde genen en eigenschappen als die van de onderstam, in uw geval is dat waarschijnlijk de onderstam St Julien. Deze geeft kleine gele pruimpjes die niet echt de moeite waard zijn. Eventueel is dit struikje te gebruiken om een ent op te plaatsen, als u tenminste zelf kunt enten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat denk ik ook, dat het een wortel-uitloper is.

 

Misschien een tip : Ik heb dit jaar een hele serie wortel-uitlopers opgepot en klaar staan om als ik wél kan enten, zelf te gaan proberen te enten. Is al jaren een wens van mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus St.Julien is dus ook een pruimensoort.....weer wijzer geworden

Het betreft inderdaad waarschijnlijk een uitloper, geen zaailing.

Ik had volgend jaar wat Victoria ogen willen oogsten om te oculeren....ben wat aan het proberen met VVA-1 onderstammen.

In het vroege voorjaar enkele pogingen met enten van verschillende pruimenrassen ondernomen. Door een combinatie van zeer slecht voorjaar en (zeker ook) onkunde is er slechts eentje (de RC Verte) aangeslagen (maar beter een dan geen)

Enkele weken geleden enkele oculeerproeven uitgevoerd...... RC Verte en RC d'Ollins op VVA-1 en op de bestaande Opal pruimelaar. Ben benieuwd naar komend voorjaar......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...