Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Limonadesiroop maken!


Missmass

Aanbevolen berichten

Ik heb net een ontzettend lekkere limonadesiroop gemaakt en dat wil ik graag even met jullie delen!

't is ontzettend makkelijk om te doen en het resultaat is echt top. Omdat mijn citroen- en limoenboompjes nog onrijpe vruchten dragen, heb ik deze uit de supermarkt gehaald.

 

Ik nam 3 citroenen en 3 limoenen. 450 gram suiker en 100 ml water.

1097451573529696022675692604249n75051377004259.jpg

 

Ik raspte de schil van de citroenen en 1 limoen en perste ze daarna allemaal uit. Dan mag alles bij elkaar in de pan, de suiker, het water, het raspsel en het geperste sap en ik heb ook nog een stukje gember mee in de pan gedaan.

Dan breng je het geheel terwijl je roert aan de kook.

10975615735329560223491858890479n83551377004355.jpg

 

Inmiddels rook mijn hele huis lekker naar citroen! Je laat dit ongeveer 20 minuutjes zachtjes doorkoken (deksel van de pan laten!). Daarna zet je de pan in zijn geheel in een flinke laag koud water zodat de siroop au bain marie af kan koelen. Zodra je ziet dat de siroop was dikker gaat worden (geleren), dan mag je het in een goed uitgekookte fles gieten, de siroop is als het goed is nu nog warm maar dat maakt niet uit.

En klaar!

1081923573540702688241776342490n82551377004475.jpg

 

Superlekker aangelengd met water, ijsblokjes en eventueel wat verse munt!

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het een kwartiertje tot 20 minuten gekookt heeft en ik de siroop wat heb laten afkoelen au bain marie, giet ik alles door een zeef in de glazen fles. Op die manier vang je mooi alle stukken schil uit de siroop.

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt goed! Nog een kleine aanvulling: schillen van citrusvruchten kunnen van zichzelf wel een hele bittere smaak hebben, wat soms de (verder heerlijke) limonadesiroop kan overheersen. Dit kun je oplossen door de schillen 10 minuten te koken, af te gieten, vers(!) water erbij te doen en weer te koken. Nog een keer afgieten en dan pas beginnen met het eigenlijke recept.

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

 

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Wil je nog een citroenlimonaderecept? Zonder dat je kans loopt dat ie biiter wordt?

 

4 citroenen wassen dan met citroentrekker bewerken zodat er fijne sliertjes vanaf komen, doe die in een bak/pan. Of dunschiller.

60 gram citroenzuur (apotheek) + 900 gram suiker bij de sliertjes in de bak.

Pers de citroenen uit en doe zowel sap als vruchtvlees bij de suiker en sliertjes in de bak.

Kook 900 cc water en giet dat kokend en al op het mengsel.

Roer tot de suiker is gesmolten.

Zeef het de volgende dag en doe in flessen.

Ik doe dit in half ltr flesjes en vries het in tot gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij heeft het barsten van glas vooral te maken met plotseling warmteverschil. Daarom spoel je potten en flessen met heet water voor, voordat je er hete inhoud in doet. Andersom moet de fles die je in de vriezer legt dus koel genoeg zijn voor 'ie er in gaat.

 

Ik kan me trouwens wel voorstellen dat het niet het glas zelf is dat kapot kan vriezen, maar eigenlijk de inhoud? Lucht die afkoelt wordt kleiner in omvang, dus je krijgt een soort zuigende werking van binnenuit. Vandaar ook dat bevroren plastic flesjes met water of limonade altijd eerst knallen, alsof er koolzuur in zit, zodra je ze openmaakt. Maar plastic is wat flexibeler dan glas, misschien dat glas daarom kapot kan vriezen als het gesloten is?

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

 

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 maanden later ...

Heb hem vandaag weer gemaakt, en dan het dubbele recept omdat mijn familie er ook flesjes van wilde. Super lekker zomers! Ik drink hem het liefst aangelengd met Spa rood, een takje munt en veel ijs

 

104008597287121138377657453303647801988381n39011404746386.jpg

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...