Jorieke123 Posted July 24, 2010 Share Posted July 24, 2010 Ik heb aardig wat klimbonen gezaaid, en 3 van de vele 3-poten krijgen nog steeds geen bloemen. Ik heb ze eerder gezaaid dan de rest van de boontjes in de tuin, en die bloeien al vol op en er zitten mini boontjes aan. Dit terwijl ze nog lang niet tot bovenaan de 3-poten zijn.Hier een foto: Hebben ze te weinig voeding? Te veel? Ze staan gewoon zonnig en hebben voldoende water gehad. De plant zelf groeit de pan uit, maar ik wil ook boontjes! Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted July 24, 2010 Share Posted July 24, 2010 Omdat ze eerder gezaaid zijn hebben ze mogelijk last gehad van de warme periode die daarna overging in een extreem koude periode voor de tijd van het jaar. En daarna gelijk weer een warme periode. te nat, te droog, te koud, te warm. Een andere verklaring voor het verschil en de mogelijke schade ten opzichte van de andere bonen planten zou ik niet kunnen bedenken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted July 24, 2010 Author Share Posted July 24, 2010 De 2e lading boontjes is in het pinksterweekend (23 mei) gezaaid. De niet-bloeiende boontjes een week eerder... Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik Posted July 24, 2010 Share Posted July 24, 2010 Zijn er wel bloemknopjes te zien? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted July 24, 2010 Author Share Posted July 24, 2010 Nee, alleen maar nog meer uitlopers. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik Posted July 24, 2010 Share Posted July 24, 2010 (1.) Is er bemest en met wat? En staan de planten met bonen en de planten zonder bonen in het zelfde vak? Zo ja is dezelfde bemesting toegepast in het gehele vak.Mogelijk oorzaak van geen bloemen aan de bonen plant zou dan kunnen zijn dat er te veel stikstof in de grond zit. Hierdoor krijg je veel bladvormig / groei maar weinig tot geen bloemen. Bonen produceren zelf stikstof. (2.) Zijn er sporen van vraat schade door insecten of ziekten te zien op de planten (evt vergelijken met de goede planten)? (3.) In eerste instantie denk ik toch aan schade door de warmte. Ik laat mijn gedachten even op de vrije loop : Met Pinksteren was het erg warm terwijl het de dagen daarvoor nog regende en kouder was. Toen stonden de slechte bonen planten waarschijnlijk al boven (?) en hebben ze mogelijk schade opgelopen door warmte. Ook verwacht ik dat ze nog wel bloemen gaan voren. (3.) is voor mij de meest logische verklaring waarom de bonen geen bloemen vormen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted July 25, 2010 Author Share Posted July 25, 2010 Bedankt voor de antwoorden!Ik hoop en denk dan dat het (3) is. De moestuin is dit jaar aangelegd, en we hebben er een stukje weiland voor omgeploegd. Daar werd al jaren niet meer gemest, maar dat gras is nu aan het composteren, en dat geeft ook een verhoogd stikstof gehalte toch? De bloeiende planten staan op een stukje waar het al jaren moestuintje is geweest. Door de hele moestuin is (na het frezen, voor het ploegen) wormencompost gestrooid. Maar niet veel, aangezien het nogal powerfull stuff is. Er is geen schade van insecten. Of ze moeten de blaadjes heel houden en alleen de bloemknoppen vreten? Ik ga er zo nog even goed naar kijken. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted July 28, 2010 Author Share Posted July 28, 2010 Ik zie al wel 1 echt bloemetje, en meerdere bloemknoppen! Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts