Stephanie777 Posted August 21, 2013 Share Posted August 21, 2013 De bonenplanten (sperziebonen) die ik april/mei gezaaid heb, hebben al heel wat boontjes geleverd. Nu zitten er nog beginnende vruchtjes aan en hier en daar een dun boontje. Verder een paar gele en ook het blad vergeelt. Zou de plant nu 'op' zijn of kan ik van de vruchtjes nog sperziebonen verwachten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wilmer Posted August 21, 2013 Share Posted August 21, 2013 Ik ben benieuwd want een aantal van mijn lage plantjes zitten ook in die fase. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elizabet Posted August 22, 2013 Share Posted August 22, 2013 Mijn capucijner-planten hielden er gewoon mee op terwijl er nog kleine peulen en zelfs wat bloempjes aanzaten. Vergelen en afsterven inderdaad. Niet zo efficient van de plant vond ik (je kunt toch beter stoppen met bloemen maken als je toch al bijna dood bent) maar ze zijn niet zo sterk in oorzaak-gevolg-redeneringen, geloof ik Quote elizabet.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sovreze Posted August 22, 2013 Share Posted August 22, 2013 De bonen hebben het altijd wat moeilijk na zo'n hittegolf en áls ze dan al enkele maanden staan, hoef je er nu niet veel meer van te verwachten w.b. productie. Het is een plant die het erg goed doet met typisch Nederlands koel en gematigd, nattig weer bij 20-25 graden. Droogte nekt ze al snel. Als ze vergelen is de plant al op, kun je de boontjes alleen nog laten hangen om te drogen voor zaad. Beter plant je half juli nog een nieuwe rij bonen (die kunnen tot eind oktober nog wel staan). De kapucijners hetzelfde, die zijn al ruim een maand gestopt met productie inmiddels. De slabonen heb ik vd week voor het laatste geoogst en gaan vandaag op de compost, de plant is geel en op, de jonge scheuten die er nog aan hangen zijn alweer verschrompeld, dat wordt niks meer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elizabet Posted August 22, 2013 Share Posted August 22, 2013 Had ik capucijners ook opnieuw kunnen zaaien Sovreze? Was wel een plan geweest, ik vond ze erg lekker maar het was wel snel uit met de pret. Quote elizabet.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sovreze Posted August 22, 2013 Share Posted August 22, 2013 Dat is een beetje het nadeel van stambonen ja, dat het veel oppervlakte inneemt maar in vergelijking met stokbonen weinig oplevert. Ik neem even aan dat je stambonen kapucijners had, de meest voor de hand liggende. Ik denk NIET dat je ze NU nog kan leggen... Zelf heb ik 2 weken geleden voor het laatst Kidneybonen gelegd en het zijn nu alweer plantjes van +- 20cm hoog dus komen binnenkort met bloemen en bonen. Kapucijners zijn meer erwten dan bonen hé, dus die zijn meer voor het voorseizoen bedoeld.. Je kunt het nog proberen, zeker nu de komende weken nog behoorlijk wat warmte gaat brengen. Niet geschoten is altijd mis toch? Edit: Al zijn er bij mij op de tuin mensen die nu nog erwten zaaien, dus die zullen vast een ras hebben die het in het najaar ook nog prima doet. Wie ben ik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stephanie777 Posted August 22, 2013 Author Share Posted August 22, 2013 Dank voor de antwoorden! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts