habapini Posted August 25, 2013 Share Posted August 25, 2013 Kan iemand mij vertellen of je snij- en sperziebonen ook kun bewaren in potten met schroefdeksel zonder deze te wecken. Wij hebben dit jaar voor het eerst een moestuin en hebben inmiddels de vriezers (we hebben er 2) al vol liggen terwijl er nog aardig wat geoogst moet worden. Dus ik vraag mij af of je rode bieten en bonen kunt inmaken in gewone potten met schroefdeksel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sovreze Posted August 25, 2013 Share Posted August 25, 2013 Dit is een vraag die al talloze malen gesteld en beantwoord is in deze rubriek, je kunt de zoekfunctie rechts bovenin gebruiken om je antwoord te vinden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danuta Posted August 25, 2013 Share Posted August 25, 2013 Nee, dat kan niet zonder wecken......Alleen jam en confiture kun je heet afvullen (vanwege de hogere temperatuur door de suiker en gelijk de ook wat conserverende werking van de hoeveelheid suiker., sluiten en af laten koelen en bewaren. Groentes en andere zaken zul je moeten koken/blancheren, daarna wecken om het houdbaar te maken.Met goede schroefdecksels voor het wecken kan dat natuurlijk ook, de werkwijze is enigzins anders dan met gewone weckpotten. http://www.weckenonline.eu/Uitleg_werkwijze/Wecken_met_weckpotten_met_schr/wecken_met_weckpotten_met_schr.html MVG danuta Quote MVG Danuta Link to comment Share on other sites More sharing options...
habapini Posted August 26, 2013 Author Share Posted August 26, 2013 Dankjewel Danuta. Dan moet ik de bonen in de vriezer doen want we hebben geen spullen om te wecken. Weet jij of je rode bieten zoet-zuur wel op die manier kan bewaren. Omdat die al gaar zijn en dan zoet-zuur worden gemaakt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
greetje Posted August 26, 2013 Share Posted August 26, 2013 zie:rode-bietjes-in-zoet-zuur-t10147.html Quote kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
habapini Posted August 26, 2013 Author Share Posted August 26, 2013 Dankjewel. Je ziet wel ik ben echt nog een beginner. Dus ik vindt het super dat jullie op mijn soms wat domme vragen reageren. Bedankt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wilmer Posted August 26, 2013 Share Posted August 26, 2013 Rode bieten schijnen gewoon zoals ze zijn ook best lang houdbaar geloof ik. In elk geval uit ervaring kan ik zeggen dat ze het in de koelkast een maand uithouden zonder dat je iets merkt en daar buiten waarschijnlijk ook.En je kunt ze ook gewoon niet oogsten en de hele winter laten staan tot je ze nodig hebt. Dat gaat allemaal met bonen niet helaas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
malouis Posted August 27, 2013 Share Posted August 27, 2013 Rode bieten kun je de hele winter bewaren in een kistje met zand op een koele plek.Wel de wortels eraan laten zitten, en het loof zo afsnijden dat de groeipunt er nog aan zit! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wim54 Posted September 1, 2014 Share Posted September 1, 2014 Ik heb het weer eens gewoon op de oude manier gedaan, zoals we het vroeger op de boerderij deden:4 potten goed afgewassen met afwasmiddel en goed met heet water nagespoeld, deksels net zo.verse wortelen uit de tuin, geschrapt en een portie pronkbonen geplukt, deze gepunt en gewassen.In 2 potten de pronk(snij) bonen stevig ingedrukt en de andere 2 potten stevig gevuld met wortelen,beetje zout in elke pot, kokend water erop, deksels erop gedraaid.de 4 potten in een pan met water gezet 2 cm onder de rand van het deksel.uur laten koken op middelmatig vuur, zodat het water wel kookt.En dan maar afwachten of het goed gaat, vroeger deden we het ook zo. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted September 1, 2014 Share Posted September 1, 2014 tsja, wij wecken op 120 graden ivm mogelijk botulismealleen als je na het openen doorkookt kan het geen kwaad mi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cobie Posted July 17, 2019 Share Posted July 17, 2019 ja hoor dat kan wel. ik doe het elk jaar .bewaaar de potjes van hak of andere potjes met deksel.gaat prima. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yer Posted September 16 Share Posted September 16 Wie heeft ervaring met bonen koken en inmaken in potten met schroefdeksel? Ik lees van Cobie dat ze dit al jaren doet. Kan je me uitleggen welke werkwijze ik moet hanteren? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gitta Posted September 18 Share Posted September 18 @YerCobie is niet meer actief. Je zal geen antwoord meer krijgen van haar. Ik heb er zelf geen ervaring mee. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bonnie f Posted September 19 Share Posted September 19 Wie heeft ervaring met bonen koken en inmaken in potten met schroefdeksel? Ik lees van Cobie dat ze dit al jaren doet. Kan je me uitleggen welke werkwijze ik moet hanteren? Ik denk dat je wecken bedoelt. Inmaken is met zuur, zout of suiker (oa). Sperziebonen zijn niet de makkelijkste groente om te wecken maar het kan goed. Zo doe ik het.-Zet bonen 24 uur in water en spoel daarna goed af. Zo verdwijnen meststoffen. Meststoffen geven snel problemen. -spoel potten en deksels goed om met kokend water-vul de potten met de bonen.-Doe in elke pot een snufje zout en een theelepel azijn.-draai de deksels er stevig op-weck de bonen 90 minuten op 100 graden. De tijd gaat in als t water in de potten kookt.-haal de potten eruit en laat afkoelen.Het kan prima in een grote pan maar leg wel een doek op de bodem van de pan tegen kapot stoten. Ik weck in een stoomoven. 1 Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?” Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts