aalterse-willy Posted July 7, 2013 Share Posted July 7, 2013 Voor een 20 bietjes; De bietjes afspoelen, de bladeren een cm boven de knol afsnijden maar de wortel heel laten, anders bloed de biet teveel.Een uur koken en dan afgieten en laten koelen tot ge ze kunt vasthouden om ze te pellen, het vel komt er zeer gemakkelijk af en de wortel mag nu ook afgesneden worden.Voor 20 bietjes;2 eetlepels olijfolie4 grote ajuinen1/2 kg suiker1/2 liter water1/2 liter azijnDe ajuin fijn snijden (kleine blokjes) en aanstoven in de olijfolie, niet laten bruinen!!Het water de azijn en de suiker toevoegen en laten opkoken.De bietjes in schijven snijden, of in blokjes, en in bokaals vullen.Dan de bokaals vullen met de ajuin en hun jus tot bijna helemaal vol.Opletten dat alles goed warm blijft, men kan ook om en om de ajuin en de bietjes vullen.Zodra de bokaals vol zijn het schroefdeksel er op en laten afkoelen op een handdoek.Het afkoelen zorgt voor een klein vacuum.Dan gewoon op een donkere koele plaats weg zetten.Wij hebben er deze middag nog gegeten van vorig jaar, zeer lekker bij een koude schotel.Opmerking; bij het pellen snijden en vullen van de bietjes best rubberen handschoenen dragen, die dingen kleuren nogal. Ook opletten voor vlekken op uw kleding. Nu hoop ik maar dat het duidelijk genoeg is want ik ben geen kok hé, nog minder een schoolmeester. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnoud Posted July 12, 2013 Share Posted July 12, 2013 Wat een geweldig mooi idee,Dank U wel Willie.Dit ga ik zeker proberen,ik moet alleen wachten tot de bieten groot genoeg zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
greetje Posted July 12, 2013 Share Posted July 12, 2013 @willykan ik die olijfolie ook vervangen door margarine of is dan zonnebloemolie beter?ik lust absoluut niets met olijf-olie....... Quote kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
meekje Posted July 12, 2013 Share Posted July 12, 2013 Bedankt Willie! Quote Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen... Groetjes! Meekje Link to comment Share on other sites More sharing options...
aalterse-willy Posted July 12, 2013 Author Share Posted July 12, 2013 @willykan ik die olijfolie ook vervangen door margarine of is dan zonnebloemolie beter?ik lust absoluut niets met olijf-olie....... Volgens de betere kok dan ik is het om het even welke olie maar liefst geen margarine.Maarre, die bietjes zijn volgend jaar zeer lekker hoor, wij eten er nu nog van vorig jaar, ook ingelegde uitjes. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nynkef Posted July 12, 2013 Share Posted July 12, 2013 Inderdaad geen vaste vetstof gebruiken, maar een olie, die dus vloeibaar is bij kamertemperatuur Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
greetje Posted July 13, 2013 Share Posted July 13, 2013 oke thnx!dan ga ik het met zonnebloemolie doen, want ik hou wel van bietjes in zoet-zuur...lekker met een zachtgestoofd school of tilapia/pangasusfiletje en wat mayoook lekker op een toastje vind ik Quote kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jacquie Posted August 6, 2013 Share Posted August 6, 2013 Bedankt !! Dit had ik net nodig....ik heb maar 6 bieten maar toch Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aalterse-willy Posted August 10, 2013 Author Share Posted August 10, 2013 Gisteravond nog een potje rode bietjes van vorig jaar opengemaakt en opgesmikkeld.Smaakten heerlijk Enne, ik heb het overleefd ook Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jacquie Posted August 12, 2013 Share Posted August 12, 2013 Ik heb ze gemaakt en ze smaken net zoals ik me van vroeger herinner....heerlijk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danuta Posted August 12, 2013 Share Posted August 12, 2013 Dan zal ik er ook maar eens aan moeten, zag deze week verse bietjes bij de supermaRKt, eens kijken of ik tegenwoordig weer rode groentes wil eten ) Klinkt in ieder geval interessant dit recept.) MVG danuta Quote MVG Danuta Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted August 30, 2015 Share Posted August 30, 2015 Ik kreeg onlangs een vergelijkbaar receptje van iemands moeder. Nog niet zelf gemaakt, maar wel al geproefd en ze zijn overheerlijk. Nodig 1,5 kg bietjes 1 dl olie 2 ajuinen of (beter nog) sjalotten 2,5 dl water (1/4 liter) 2,5 dl azijn (1/4 liter) 250 g suiker 10 laurierblaadjes een beetje tijm peper en zout Bereiding1,5 kg bietjes zorgvuldig onder stromend water wassen. Borstel ze schoon en snijd het loof niet volledig weg, anders gaan ze bloeden tijdens het kookproces. Verwijder ook de lelijke plekken pas na het koken (of stomen). Laat de bietjes in de snelkookpan ongeveer 15 minuten, in het stoomapparaat ongeveer 30 minuten garen.De bietjes laten afkoelen, schillen en in blokjes of schijfjes snijden.2 ajuinen of (beter nog) sjalotten laten stoven in 1 dl olie.Vervolgens 1/4 liter water, 1/4 liter azijn, 10 laurierblaadjes, een snuifje tijm en 250 g suiker toevoegen. Alles samen laten koken, de bietjes erbij voegen en opnieuw laten doorkoken. De bietjes in bokalen doen. De marinade nog eenmaal laten doorkoken, de laurierblaadjes eruit halen, dit over de bietjes in de bokalen gieten en de bokalen dicht draaien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts