Jump to content

Rode bietjes in zoet-zuur

Recommended Posts

Voor een 20 bietjes;

De bietjes afspoelen, de bladeren een cm boven de knol afsnijden maar de wortel heel laten, anders bloed de biet teveel.

Een uur koken en dan afgieten en laten koelen tot ge ze kunt vasthouden om ze te pellen, het vel komt er zeer gemakkelijk af en de wortel mag nu ook afgesneden worden.

Voor 20 bietjes;

2 eetlepels olijfolie

4 grote ajuinen

1/2 kg suiker

1/2 liter water

1/2 liter azijn

De ajuin fijn snijden (kleine blokjes) en aanstoven in de olijfolie, niet laten bruinen!!

Het water de azijn en de suiker toevoegen en laten opkoken.

De bietjes in schijven snijden, of in blokjes, en in bokaals vullen.

Dan de bokaals vullen met de ajuin en hun jus tot bijna helemaal vol.

Opletten dat alles goed warm blijft, men kan ook om en om de ajuin en de bietjes vullen.

Zodra de bokaals vol zijn het schroefdeksel er op en laten afkoelen op een handdoek.

Het afkoelen zorgt voor een klein vacuum.

Dan gewoon op een donkere koele plaats weg zetten.

Wij hebben er deze middag nog gegeten van vorig jaar, zeer lekker bij een koude schotel.

Opmerking; bij het pellen snijden en vullen van de bietjes best rubberen handschoenen dragen, die dingen kleuren nogal. Ook opletten voor vlekken op uw kleding.

Nu hoop ik maar dat het duidelijk genoeg is want ik ben geen kok hé, nog minder een schoolmeester.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

@willy

kan ik die olijfolie ook vervangen door margarine of is dan zonnebloemolie beter?

ik lust absoluut niets met olijf-olie.......

Volgens de betere kok dan ik is het om het even welke olie maar liefst geen margarine.

Maarre, die bietjes zijn volgend jaar zeer lekker hoor, wij eten er nu nog van vorig jaar, ook ingelegde uitjes.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

• 4 weeks later...

Dan zal ik er ook maar eens aan moeten, zag deze week verse bietjes bij de supermaRKt, eens kijken of ik tegenwoordig weer rode groentes wil eten )

Klinkt in ieder geval interessant dit recept.)

MVG

danuta

MVG

Danuta

• 2 years later...

Ik kreeg onlangs een vergelijkbaar receptje van iemands moeder. Nog niet zelf gemaakt, maar wel al geproefd en ze zijn overheerlijk.

Nodig

­ 1,5 kg bietjes

­ 1 dl olie

­ 2 ajuinen of (beter nog) sjalotten

­ 2,5 dl water (1/4 liter)

­ 2,5 dl azijn (1/4 liter)

­ 250 g suiker

10 laurierblaadjes

­ een beetje tijm

­ peper en zout

­

Bereiding

­1,5 kg bietjes zorgvuldig onder stromend water wassen. Borstel ze schoon en snijd het loof niet volledig weg, anders gaan ze bloeden tijdens het kookproces. Verwijder ook de lelijke plekken pas na het koken (of stomen).

­

Laat de bietjes in de snelkookpan ongeveer 15 minuten, in het stoomapparaat ongeveer 30 minuten garen.

­

De bietjes laten afkoelen, schillen en in blokjes of schijfjes snijden.

­

2 ajuinen of (beter nog) sjalotten laten stoven in 1 dl olie.

­

Vervolgens 1/4 liter water, 1/4 liter azijn, 10 laurierblaadjes, een snuifje tijm en 250 g suiker toevoegen.

­

Alles samen laten koken, de bietjes erbij voegen en opnieuw laten doorkoken.

­

De bietjes in bokalen doen.

­

De marinade nog eenmaal laten doorkoken, de laurierblaadjes eruit halen, dit over de bietjes in de bokalen gieten en de bokalen dicht draaien.