Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Een kiemtest van zelfgeoogste zaden kan nuttig zijn ...

henkg

Aanbevolen berichten

Rechts: peperzaden 2013 (ja: ze waren vroeg rijp dit jaar). Op 4 augustus gezaaid.

Links: 3x tomaat Balkonstar. 2011; 2012, 2013 zaden, van elk jaar 5 zaden gezaaid, op 19 augustus.

IMG1142k18711377594890.JPG

(De 2013 zaden zijn eerst minimaal 2 weken gedroogd)

De peperzaden (Cayenne thick red) zijn dus prima.

De Balkonstar zaden, op dit moment:

- 2011: 5 uit 5

- 2012: 1 uit 5 (en later / kleiner dan de anderen)

- 2013: 5 uit 5

Nu weet ik waarom het opkweken in het afgelopen voorjaar met 2012 zaden zo moeizaam ging. Wel goed om te zien dat de zaden van 2011 nog steeds prima zijn.

En -met name bij de pepers- voor mij is het ook goed om te zien dat mijn zelfbouw LED-verlichting voldoende licht geeft.

Iemand die de peper zaailingen op de MTF-dag wil hebben?, anders gooi ik ze weg. Het echte zaaien doe ik pas januari 2014.

aangepast door Gast

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, ik ken de reden niet. Het gaat me ook niet zozeer om de oorzaak, als wel het feit dat zoiets nu eenmaal kan gebeuren.

Bij mijn weten heb ik de zaden op dezelfde wijze gewonnen. Wel heb ik eens, i.p.v. de gist-methode, de zand-methode gebruikt. Misschien was dat vorig jaar? Lijkt me eigenlijk niet de reden.

Wel laat ik het spul nog een tijdje staan, misschien dat 2012 nog opkomt.

Even zo goed: Zoals bij het maken van een backup van belangrijke bestanden op je computer: Het gaat er niet om om een backup te maken, maar om uiteindelijk die backup goed te kunnen terugzetten, restore zoals dat heet. Vandaar de kiemtest, op een moment dat hernieuwd zaadwinnen 2013 nog mogelijk is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 4 weeks later...

Zo, deze kiemtest is afgelopen:

IMG0082k47551379947447.JPG

De tomaten (links dus) zijn een beetje gaan fileren. Niet verspeend, dus ook niet dieper verpot. Ze verdringen elkaar.

De 2012 zaden waren dus beduidend minder, 2011 nog steeds kiemkrachtig.

Ik ruim ze nu op, net zoals de pepers (4 aug gezaaid). Dat met die pepers was meer een lichttest van mijn LED balkje. Doet het dus goed. De pepers hebben nu bloemknoppen.

(Rechts staat sinds vandaag een volgende kiemtest. Één en dezelfde tomaat, op vier verschillende manieren zaad geoogst. Zie: oogsten-of-winnen-van-tomatenzaden-t130-40.html#p176324)

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weeks later...

Hoi,

Hoe zit de constructie van uw LED-balkje ineen?

Lijkt me wel praktisch om te zaaien, hier heb ik geen vensterbanken (wel vensters tot op de grond), maar als ik iets durf zaaien en op de grond plaats dan heb ik "opschieters" die helemaal schuin groeien

Met een lampje erboven kan je ze dan waarschijnlijk gelijk waar zetten in huis.

Grtjs,

Katrien

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...