Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Groeilampenkastje maken


Frans

Aanbevolen berichten

@Henk

Interessante manier om lichtsterkte te kunnen meten. Alleen heb ik niet veel verstand van camera's zodat die van mij altijd op de stand 'automatisch' staat . Ik moet me er toch maar eens in gaan verdiepen.

 

@Rob

Mij lukt het vrij goed om sla niet teveel te laten fileren. Omdat sla het niet graag warm heeft zet ik die op een wat grotere afstand tot de lampen. Door de lampen langer te laten branden compenseer je het nadelige effect van die mindere lichtsterkte weer voor een deel. Daarom valt het fileren van sla bij mij reuze mee denk ik. Of zou het ene ras daarvoor soms gevoeliger zijn dan het andere ? De (krop)sla op de foto is van het ras Matilda.

 

img150695021359286783.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die lamp lijkt toch wel goed te zijn, ze brand nu wel van zeven uur in de morgen tot acht uur 's avonds door, het is anders te donker voor dat venster (westen).

 

De tomaten komen op zoals het moet.

 

img564038301359387610.JPG

 

De salade en de bloemkool fileren niet meer geloof ik, ze zien ook groener.

 

img564183081359387628.JPG

 

De foto's zijn deze morgen rond tien uur gemaakt door het venster.

De plantjes groeien naar de lamp toe en niet naar het venster.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus ook de metingen van Borsalino maken aannemelijk dat de lichtsterkte met een factor 4 afneemt als de afstand verdubbelt. Kwadratisch dus.

 

Over de felheid van daglicht:

Zonet even het daglicht gemeten (achter glas, op de vensterbank; papier horizontaal):

- zon schijnt: 1/4000e bij F5.6

- wolk voor de zon: 1/1000e bij F5.6

Met lampen zul je dus niet gauw tevéél licht geven ...

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Handig, je tl hangt lekker dicht boven. Worden de potjes niet te warm zo?

 

Daarom heb ik mijn lichtbron wat hoger gehangen in mijn simpel geïmproviseerde vensterbank kas. Over dag hellen de gewasjes iets naar het buitenlicht toe, de tl is ter ondersteuning voor 's morgens en 's avonds, maar brandt ook de hele dag. Een afdekfolie bij Praxis gehaald voor 2 euro en wat stalen pennen had ik nog liggen. Gaatjes in een oude kastwand geboord, pennen erin en alles hangt met wat plakband aan elkaar, maar het werkt.

 

kas195701359969359.jpg

gezellig in de woonkamer, potgrond en water erbij, alles op kamertemperatuur

 

vensterkas256551359969383.jpg

de voorkant kan in één keer open, twee stalen pennen aan het eind van het plastic trekken het mooi strak als het weer dicht is

 

vensterkas480451359969412.jpg

alles is goed opgekomen, de zaailingen worden niet te iel zo te zien

 

vensterkas797831359969438.jpg

peperplantjes, verder paprika's en aubergines,

 

vensterkas319101359969909.jpg

en ananaskers voor het eerst, oeps, wat te dik gezaaid, maar wel al wat verspeend in de potjes

 

Ook enkele vroege tuinbonen zijn hier voorgetrokken en staan al fier in de tuin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op het gele kweekbakje zat de plastic deksel na het zaaien, en de zwaarte bakjes hadden ieder een grote plastic zak over zich heen, wel op dezelfde plek dus boven een radiator, maar nog zonder de plastic afdekfolie. De volgende zaaisels wil ik gewoon in de tunnel zaaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Planten bespuiten met iets (bijv. tegen luis) onder tl buizen is denk niet zo'n super idee.. Hele schuur stinkt hier nu als een gek

(Ondanks dat het er niet zo warm kon worden, had m'n tl-buizen dingetje geen eens helemaal afgesloten)

 

Ja dan zal ik hem wel te hoog hebben hangen. Ik ga hem gauw laten zakken met een paar touwtjes!

 

Kan, maar misschien is de bakjes op iets zetten juist handiger En naarmate ze groeien zet je ze steeds op een kleinere verhoging

Link naar reactie
Delen op andere sites

Planten bespuiten met iets (bijv. tegen luis) onder tl buizen is denk niet zo'n super idee.. Hele schuur stinkt hier nu als een gek

(Ondanks dat het er niet zo warm kon worden, had m'n tl-buizen dingetje geen eens helemaal afgesloten)

 

Alleen met water besproeien lijkt me toch voldoende voor jonge plantes. Heb je nu al last van luizen?? Dat is toch wel erg vroeg in 't jaar.

 

Waarschijnlijk heb je tegen de TL buis gespoten en dat droogt dan op en gaat stinken

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Diverse plantjes een tijdje terug gezaaid, en vervolgens een deel gewoon binnen gehouden en een deel onder de TL buizen. Grappig om het verschil te zien:

 

(Links = Woonkamer plantje, Rechts = TL buizen)

 

De siernetel (met een verdwaalde ananaskers):

dsc0413589621364556988.JPG

 

Tomatensoortje:

dsc0413636821364557164.JPG

 

Maar naast de voorsprong is het ook gewoon ideaal omdat bij mij de tl-buizen in een kast in de schuur hangen. Staat dus totaal niet in de weg & geeft betere resultaten dan in de woonkamer... Wat wil je nog meer?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later ...

Mijn zelfbouw LED-verlichting, in een Ikea Billy 80 cm boekenkast:

diyopzet414001375343313.jpg

 

diyopzet535361375343313.jpg

 

diyopzet972121375343313.jpg

 

Gemaakt om mijn niet winterharde vleesetende plantjes de komende winter door te helpen, en ook voor moestuin zaailingen komend voorjaar. Niet moeilijk te maken. Wel vereist het enige handigheid en ervaring met b.v. solderen.

Zie: http://carnivora.nl/forum/viewtopic.php?f=50&t=6683#p53551

 

Als er behoefte aan is, kan ik op dit forum ook een gedetailleerde post plaatsen ...

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...
Ga je ook gekleurde LEDjes gebruiken om het "hele" benodigde spectrum te krijgen?

Deels doe ik dat al. Per strip 6x koud wit (daglicht ca 6000K) en 3x warm wit (ca 4000K). Lichtkleurverschil is ook op de foto te zien.

Het kan veel luxer, met veel duurdere LEDs, maar ik vind het nu eenmaal leuk om tegen zo min mogelijk kosten iets goed bruikbaars te bedenken en ook te maken. Prijsidee: 15,- per drie strips, excl. 12V voeding en hulpmaterialen als snoertjes en zo.

De pepertjes blijken het zo wel lekker te vinden.

Meer weten? Het hele verhaal: http://carnivora.nl.web1.web.cyso.net/forum/viewtopic.php?p=54392#p54392

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Mijn LED balkjes doen het goed:

Tomaten, 19 augustus gezaaid, en pepers, 4 augustus gezaaid. De pepers (is een klein soort) bloeien nu al.

IMG0107k74761380523695.JPG

 

Stroomverbruik bij 18 Watt LED: 25 Watt (de trafo verbruikt ook wat). Lichtopbrengst op 12 cm: ongeveer 9000 lux. Nog zuiniger dan TL of spaarlampen, minder warmteontwikkeling en géén kwik.

Nu zegt 9000 lux niet zoveel. Ter vergelijk: begin oktober, zonnetje, buiten: 45.000 lux (=5x zoveel). Zomer, zon, buiten: 100.000 lux (= 10x zoveel). Reken maar uit hoeveel verlichting je dan nodig hebt, en wat dat kost. Voor slechts één bakje van 80 cm lang.

Kortom: binnenverlichting is goed bruikbaar om in de donkere maanden zaailingen een goede start te geven (januari tot begin maart, daarna is een vensterbank op het zuiden een betere plek). Onder kunstlicht binnen telen van licht minnende planten tot een redelijke oogst is kansloos.

 

De testkonijnen gaan straks in de kliko. Nee, ik ga ze niet de winter doorhelpen.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Mooi gemaakt Henk. Hoe staat het momenteel met je plantjes onder deze verlichting of is de test al voorbij ?

 

Ik zit met een verlichtingsvraag , weliswaar niet over leds , maar misschien weet jij (of iemand anders) daar antwoord op. Ik heb het al via Google geprobeerd maar een bevredigend antwoord vond ik niet.

 

In mijn kastje zitten TL buisjes gemonteerd met een kleurtemperatuur van 4000 Kelvin , koudlichtlampen dus. Ik ga nog een etage bijmaken maar deze keer wil ik daglichtlampen gebruiken . Bij Conrad vond ik de volgende lamp waarvan ik er twee besteld en ontvangen heb.

 

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/574751/Megaman-MEGAMAN-ESL-HELIX-23W-E27865-spiraalvormig-E27-Daglicht-wit

 

Deze lampen geven inderdaad mooi helder wit licht dat naar mijn belevenis overeenkomt met echt daglicht maar ik vraag me af of een plant dat ook zo 'ziet'. Zou het spectrum van zo'n daglichtlamp overeenkomen met echt daglicht of het in ieder geval benaderen ? Zo niet dan zit ik weer met een vraag . Zou een plant er toch op reageren alsof het echt daglicht is ?

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Frans ben met zulke soort lamp begonnen, had ergens het juiste kleurspectrum ervan maar heb die enkele maanden geleden weggegooid.

 

Ben al na enkele maanden overgegaan op TL lampen die beter resultaat gaven, meer oppervlakte belichting tegen de genaamde lamp, deze gaf minder m² per watt.

 

Ik zag ook betere groeiresulaten met de TL lampen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Frans,

 

De peper/tomaten test was geslaagd, en is inmiddels afgelopen. Sinds een weekje staan mijn vliegenvallen (Dionaea) onder de LEDs, binnenkort komen daar de Drosera's bij.

De echte test komt pas begin volgend jaar als ik pepers (januari) en tomaten (maart) ga zaaien. Ik zet dan ook een paar tomaten gewoon in de vensterbank, om het verschil te zien.

 

Over benodigde kleurtemperatuur / temperaturen is een hoop geschreven. Hoe duurder hoe beter! (?) Ik heb nog nergens een goede test gezien waarbij de verschillende kleurtemperaturen en de verschillende soorten lampen in een praktijktest vergeleken zijn.

Op basis van gezond verstand, én een kostenafweging heb ik gekozen voor LEDs 1/3 3000-3500K en 2/3 6000-6500K. Die LEDs zijn spotgoedkoop (0,20 per Watt) en energiezuinig, ze produceren erg weinig warmte.

Als ik TL zou gebruiken, zou ik kiezen voor 2x stuks naast elkaar, 1x 4000K + 1x 6000K, wederom alleen op basis van gezond verstand.

 

Daarbij speelt ook (net zoals Borsalino schrijft) het voordeel van een balkje t.o.v. een enkele lichtbron: betere verdeling van het licht, vooral omdat de plantjes vrij dicht bij de lamp(en) moeten staan voor voldoende licht.

 

(En volgens mij is een spaarlamp niets anders dan een opgerolde TL-buis met ingebouwde starter)

 

Ik denk dat de lichtintensiteit (mits temperatuur ergens tussen de 3000 en 6000K) veel belangrijker is voor een beetje groei dan precies de goede kleurtemperatur(en).

Mijn twee 9W balkjes, 18W dus, geven op ongeveer 12 cm ruim 9000 lux (gemeten met lux-meter).

Daarnaast met fototoestel gemeten (zie http://www.sarracenia.com/faq/faq3400.html): ISO 100, F8,0: 1/150 seconde belichtingstijd.

Ook interessant: http://www.carnivorousplants.org/howto/SoilsWater/Lighting.php Weliswaar specifiek voor vleesetende planten, maar geeft toch een goed idee over benodigde intensiteit.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Ik heb deze morgen eens zitten kijken op de site van Growcenter noord naar groeilampen en armaturen.

Men spreekt daar over 400 of 600 watt groeilampen, waar jullie spreken van TL lampen van 18 of 36 Watt!! evt. dimbaar, altijd met een ballast.. Lijkt me wat ingewikkeld, heeft iemand daar duidelijke info over ? Of zit ik hier op deze site enkel in het Wiet circuit (wat niet de bedoeling is, dan heb ik het verkeerd voor).

Wil evt. eens meekijken : http://www.growcenter-noord.nl/verlichting-vsa-en-evsa-c-162_245.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...