vixen1 Posted September 4, 2013 Share Posted September 4, 2013 Op de stengels waar de bramen aan hangen (2e jaars stengels?) komen eerst vlekken, later verdrogen ze met vrucht en al. Nieuwe stengels lijken niet aangetast maar bezwijken vaak het volgende jaar. Ik heb hier al enkele jaren last van maar het wordt steeds erger.Weet hier iemand iemand de oorzaak en nog liever de oplossing voor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted September 4, 2013 Share Posted September 4, 2013 Kan je een beetje inzoomen op de aantasting ? De aantasting is zeer moeilijk te zien. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
vixen1 Posted September 4, 2013 Author Share Posted September 4, 2013 Hopelijk heb je hier iets aan: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted September 4, 2013 Share Posted September 4, 2013 tsja, een van de schimmels die bruinestengelziekte veroorzaken, oorzaken kunnen zijn:te weinig weerstand door te weinig water/voeding/teveel stikstof etc.aanprikken door mugjes of andere beschadigingte dicht/nat gewas geen eco bestrijdingsmiddelen bekend, alle zieke takken moet je wegsnoeien en in de kliko of groenbak gooien, afgedragen takken ook meteen snoeien, je zou het eens kunnen proberen om in het voorjaar vanaf het begin te spuiten met 0,5 % natriumbicarbonaat elke weekof een resistente braam te zoeken...linkje Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted September 4, 2013 Share Posted September 4, 2013 Nog even ter aanvulling voorbij het natriumbicarbonaat. Doe er ook wat olie/vet door om een soort was/beschermlaagje tegen schimmel aan te brengen. Door het vet/was laagje krijgt de schimmelspore veel minder kans om te kiemen. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
vixen1 Posted September 4, 2013 Author Share Posted September 4, 2013 Bedankt voor het snelle antwoord. De bramen hebben nog nooit (extra) voeding gekregen dus teveel stikstof zal het niet zijn. Afgezien van het verwijderen van de afgedragen stengels zijn ze ook nog nooit gesnoeid. Hier zal ik dus verandering in brengen en zorgen vooor een meer open struik. Moet ik nog rekening houden met het tijdstip van snoeien ivm schimmelsporen die nieuwe takken kunnen binnendringen?Ik heb nog een kalkzwaveloplossing staan die ik gebruik tegen schimmelaantasting van de druiven en perziken en zal misschien ook wel helpen bij de bramen.Kan ik een bodemziekte bv verticillium uitsluiten ? Ik houd jullie op de hoogte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted September 4, 2013 Share Posted September 4, 2013 (edited) Kan ik een bodemziekte bv verticillium uitsluiten ? Was/is de bodem erg NAT dan ? verticillium is normaal aan de orde bij te vochtige grond.Edit : in geval van bramen dan. Bij b.v. aardbeien juist weer droogte. En je hebt geen last van verwelking denk ik, of wel ? bij geen last van verwelking zou je verticillium wel kunnen uitsluiten. Maar kijk ook even hier : http://nl.wikipedia.org/wiki/Braam_(cultuurbraam) Edited September 4, 2013 by Guest Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
vixen1 Posted September 4, 2013 Author Share Posted September 4, 2013 In de winter kan de grond er wel erg nat zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vixen1 Posted September 5, 2013 Author Share Posted September 5, 2013 Ze verdrogen, dus kan je ook wel zeggen dat ze eerst verwelken. Het valt me vooral op dat de de stengels in het eerste jaar geen ziekteverschijnselen vertonen maar vanaf het 2e jaar één voor één vlekken gaan vertonen en langzaam sterven. Er staan nu geen 2e jaars stengels zonder ziekteverschijnselen. Alleen de stengels die dit jaar gevormd zijn lijken ziektevrij. De foto's van verticillium bij bramen lijken er toch iets anders uit te zien: http://ucanr.edu/blogs/blogcore/postdetail.cfm?postnum=9637 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted September 5, 2013 Share Posted September 5, 2013 @Vixen1, ik bedoelde eigenlijk je andere planten die in de buurt staan van de braam met "niet verwelken".(anders ga ik er vanuit dat je dat al wel had aangegeven. Is het een doornloze braam of met doornen ? Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
vixen1 Posted September 5, 2013 Author Share Posted September 5, 2013 Het is een doornloze braam waarvan ik de naam helaas niet weet. In het voorjaar is wel een tak van een Japanse esdoorn die op een meter of 5 staat afgestorven. Volgens mij is verticillium hier de oorzaak van. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted September 5, 2013 Share Posted September 5, 2013 Heb je foto's ? Ik ga even voor je spitten in mijn boeken. Of ik nog iets uit den oude doos kan halen voor je betreft preventie voor je braam. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
vixen1 Posted September 5, 2013 Author Share Posted September 5, 2013 Bedoel je foto's om te achterhalen welke braam ik heb?Ik kom pas over enkele dagen op de tuin waar de braam staat en zal dan foto's nemen. De aangetaste stengels heb ik vanmiddag uit de stuik gesnoeid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted September 5, 2013 Share Posted September 5, 2013 (edited) Wat ik in zulke gevallen doe, is inderdaad de aangetaste takken of scheuten afsnoeien. Dit doe ik dan wel met een pindakaaspotje gevuld met 90% alcohol er naast, waar ik na afsnoeien van elke tak, ik de snoeischaar in ontsmet. Zo ook met vruchtbomen met zware aantastingen enzo ( en rozen ). Met snoeien van zulke takken verspreid je ook makkelijk allerlei aantastingen die je echt niet wil hebben. Braam is verder geen lastig of ziekelijk ding. De doornloze is wat ziekelijker dan de gestekelde, maar dan nog,: geen lastig ding.Wel belangrijk is een goede vochthuishouding en toch ook echt wel mest. Voeding. Bramen zijn ook vreters. Stikstof vooral ( bramen gaan vaak samen met brandnetels ) Edited September 5, 2013 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted September 5, 2013 Share Posted September 5, 2013 Nee, ik bedoel van de boom en als je wil de planten in de omgeving van je braam. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
vixen1 Posted September 5, 2013 Author Share Posted September 5, 2013 Ik zal van 't weekend eens kijken of ik iets verdacht zie in de buurt.De druiven die er het dichtst in de buurt staan zien er gezond uit. De aangetaste tak van de acer heb ik in het voorjaar al weggesnoeid en is verder gezond gebleven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted September 5, 2013 Share Posted September 5, 2013 Je hoeft niet naar iets verdachts te zoeken . Soms kan je aan het totaalbeeld meer zien dan een enkele foto van de schade. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
vixen1 Posted September 5, 2013 Author Share Posted September 5, 2013 Over een paar dagen kom ik er weer en dan zal ik een paar foto's maken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vixen1 Posted September 8, 2013 Author Share Posted September 8, 2013 Hier wat foto's. Overzichtsfoto's hebben verder geen zin omdat pompoenen alles afdekken en ik van de vrije kant geen foto's kan maken. De foto's van de aangetast bramen zijn van de buren want ik heb de aan getaste takken al weggehaald. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted September 8, 2013 Share Posted September 8, 2013 Op de bramen van je buren na ziet alles er best goed uit. Ik zou ook eens vragen of de buren ook het aangetaste hout willen snoeien en van het voorjaar wat mesten en met natriumcarbonaat behandelen. En voorts wat je al vanplan was, de braam goed open houden of in leivorm snoeien. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
vixen1 Posted September 8, 2013 Author Share Posted September 8, 2013 De buren gaan de braam deze week snoeien. We gaan ze volgend jaar meer open houden, bemesten en behandelen. Van het resultaat zal ik jullie volgend jaar op de hoogte houden. Bedankt voor alle inbreng! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts