Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Stengelsterfte bramen

vixen1

Recommended Posts

Op de stengels waar de bramen aan hangen (2e jaars stengels?) komen eerst vlekken, later verdrogen ze met vrucht en al. Nieuwe stengels lijken niet aangetast maar bezwijken vaak het volgende jaar. Ik heb hier al enkele jaren last van maar het wordt steeds erger.

Weet hier iemand iemand de oorzaak en nog liever de oplossing voor.

100081435661378293235.JPG

tsja, een van de schimmels die bruinestengelziekte veroorzaken,

oorzaken kunnen zijn:

te weinig weerstand door te weinig water/voeding/teveel stikstof etc.

aanprikken door mugjes of andere beschadiging

te dicht/nat gewas

geen eco bestrijdingsmiddelen bekend, alle zieke takken moet je wegsnoeien en in de kliko of groenbak gooien,

afgedragen takken ook meteen snoeien,

je zou het eens kunnen proberen om in het voorjaar vanaf het begin te spuiten met 0,5 % natriumbicarbonaat elke week

of een resistente braam te zoeken...linkje

Nog even ter aanvulling voorbij het natriumbicarbonaat. Doe er ook wat olie/vet door om een soort was/beschermlaagje tegen schimmel aan te brengen. Door het vet/was laagje krijgt de schimmelspore veel minder kans om te kiemen.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Bedankt voor het snelle antwoord.

De bramen hebben nog nooit (extra) voeding gekregen dus teveel stikstof zal het niet zijn. Afgezien van het verwijderen van de afgedragen stengels zijn ze ook nog nooit gesnoeid. Hier zal ik dus verandering in brengen en zorgen vooor een meer open struik. Moet ik nog rekening houden met het tijdstip van snoeien ivm schimmelsporen die nieuwe takken kunnen binnendringen?

Ik heb nog een kalkzwaveloplossing staan die ik gebruik tegen schimmelaantasting van de druiven en perziken en zal misschien ook wel helpen bij de bramen.

Kan ik een bodemziekte bv verticillium uitsluiten ?

Ik houd jullie op de hoogte

Kan ik een bodemziekte bv verticillium uitsluiten ?
Was/is de bodem erg NAT dan ? verticillium is normaal aan de orde bij te vochtige grond.

Edit : in geval van bramen dan. Bij b.v. aardbeien juist weer droogte. En je hebt geen last van verwelking denk ik, of wel ? bij geen last van verwelking zou je verticillium wel kunnen uitsluiten. Maar kijk ook even hier : http://nl.wikipedia.org/wiki/Braam_(cultuurbraam)

Edited by Guest

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Ze verdrogen, dus kan je ook wel zeggen dat ze eerst verwelken. Het valt me vooral op dat de de stengels in het eerste jaar geen ziekteverschijnselen vertonen maar vanaf het 2e jaar één voor één vlekken gaan vertonen en langzaam sterven. Er staan nu geen 2e jaars stengels zonder ziekteverschijnselen. Alleen de stengels die dit jaar gevormd zijn lijken ziektevrij.

De foto's van verticillium bij bramen lijken er toch iets anders uit te zien:

http://ucanr.edu/blogs/blogcore/postdetail.cfm?postnum=9637

@Vixen1, ik bedoelde eigenlijk je andere planten die in de buurt staan van de braam met "niet verwelken".(anders ga ik er vanuit dat je dat al wel had aangegeven. Is het een doornloze braam of met doornen ?

Wat ik in zulke gevallen doe, is inderdaad de aangetaste takken of scheuten afsnoeien. Dit doe ik dan wel met een pindakaaspotje gevuld met 90% alcohol er naast, waar ik na afsnoeien van elke tak, ik de snoeischaar in ontsmet. Zo ook met vruchtbomen met zware aantastingen enzo ( en rozen ). Met snoeien van zulke takken verspreid je ook makkelijk allerlei aantastingen die je echt niet wil hebben.

Braam is verder geen lastig of ziekelijk ding. De doornloze is wat ziekelijker dan de gestekelde, maar dan nog,: geen lastig ding.

Wel belangrijk is een goede vochthuishouding en toch ook echt wel mest. Voeding. Bramen zijn ook vreters. Stikstof vooral ( bramen gaan vaak samen met brandnetels )

Edited by Guest

Ik zal van 't weekend eens kijken of ik iets verdacht zie in de buurt.

De druiven die er het dichtst in de buurt staan zien er gezond uit.

De aangetaste tak van de acer heb ik in het voorjaar al weggesnoeid en is verder gezond gebleven.

Hier wat foto's. Overzichtsfoto's hebben verder geen zin omdat pompoenen alles afdekken en ik van de vrije kant geen foto's kan maken. De foto's van de aangetast bramen zijn van de buren want ik heb de aan getaste takken al weggehaald.

100084395481378654838.JPG100084825001378654918.JPG100085147151378654956.JPG100085254561378655004.JPG100085147151378654956.JPG

Op de bramen van je buren na ziet alles er best goed uit. Ik zou ook eens vragen of de buren ook het aangetaste hout willen snoeien en van het voorjaar wat mesten en met natriumcarbonaat behandelen. En voorts wat je al vanplan was, de braam goed open houden of in leivorm snoeien.