Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hazelnoten...welke....?


Eveline68

Aanbevolen berichten

Onderweg naar mijn werk heb ik hazelnoten gevonden,die waren uit de struik gevallen, om welke soort dit gaat weet ik niet. Misschien wel de algemene soort die te koop is in tuincentrums.

 

Welke manier is het beste om deze te zaaien?

 

Met of zonder schil. Ze waren groen en beginnen nu bruin te worden.

 

Ik wil de rode hazelnoot kopen omdat deze struik rood kleur in de herfst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

de rode hazelaar kleurt groen in de richting van de herfst en het blad valt niet rood af. Het jonge blad is rood en de rokken waar de noten in zitten ook.

Een rode hazelaar kun je vaak vinden in gemeentegrond, maar niet alle nootjes geven ook rode zaailingen, soms zijn ze gewoon groen.

Mijn (rode) hazelaars geven vaak spontaan zaailingen, dus de nootjes zijn niet gekraakt & wel de grond ingegaan. Je kunt dus gewoon gevonden nootjes in de grond stoppen (niet te diep) en daar laten overwinteren, dan heb je best kans dat er een leuk aantal opkomt in de lente. Let erop dat de muizen ze niet meenemen als winterkost...

 

Veel succes!

 

Marijke.

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de hazelnoot rijp is ( bruin en hard dus ) van de boom plukken of rapen onder de struik. Deze kan je voor de winter een paar cm onder de grond stoppen, in het voorjaar in mei zal je een scheut uit de grond zien komen. Deze groeit in een aantal jaren uit tot een forse struik en zal hazelnoten geven. Maar is dan een gewone wilde zaailing, en niet 1 die speciaal geselecteerd is of vermeerderd door een kweker oid.

Héél veel maakt dat niet uit met hazelnoten ( er is wel wat gekruist en geselecteerd met die dingen op maat van de noot. Maar héél veel maakt dat niet uit hoor.

Dus dit kan ja.

Duurt wel wat jaartjes voordat je een beetje oogst hebt.

 

Een roodbladige kun je ook nemen. Ik vind de gewone overigens ook mooi in de herfst ( geel )

 

edit. Marijke was me voor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks iedereen, dan gaan de nootjes in hun geheel de grond in. Heb jaren lang een kastanjeboom in pot gehad, die hadden de kids er in gestopt toen ze klein waren, er kwamen toen ook kastanjes in wel niet zo veel maar toch wat.

 

In tussen ook al de eerste walnoot op de grond gevonden die mag ook in een bedje van grond

 

Mag wel oppassen straks heb ik hier een boomgaard

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...