Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat te doen met tijdelijke wintertuin?


mijke

Aanbevolen berichten

Een van onze buurvrouwen is helaas ziek geworden, waardoor ze haar tuintje bij ons in de straat op heeft moeten zeggen. In maart krijgen mijn vriend en ik onze vaste tuin, maar in de tussentijd mogen we het vrijgekomen tuintje bewerken. Het komt ergens deze week vrij, en we kunnen het dus deze herfst en winter gebruiken. Te kort dus om de grond echt voor te bewerken met karton of iets dergelijks, en ook te kort om verhoogde bedden te maken op maat. We moeten het dus doen met de grond die er nu ligt.

 

Voor zover ik kan beoordelen is die grond niet heel goed; de plantjes in ons eigen stukje groeien maar matig, de spruiten kleuren regelmatig paars en alle andere moestuinders lopen de hele tijd met bergen mestkorrels te strooien. Biologisch, maar toch, ik ben daar niet zo'n fan van. Voor ons dus de vraag wat me met dit lapje grond nu nog kunnen. Als we snel zijn is er een hele rits aan groentes die we volgende week nog wel kunnen zaaien (winterspinazie, sla, tuinbonen, radijsjes, snijbiet, knoflook, raapsteeltjes, winterpostelein, ui en rammenas), maar wat kunnen we het beste met de grond doen om te zorgen dat dat wel enigszins succesvol is? Misschien wat goede aarde halen bij het tuincentrum en dat er door werken? Compost er door?

 

Komt bij dat ik natuurlijk sowieso geen ervaring heb met moestuinieren, laat staan in de winter; hoe zorg je bijvoorbeeld voor een goede afwatering, moet je dan nog dingen afschermen ofzoiets? Dus ik dacht laat ik eens bij jullie informeren, jullie hebben altijd wel een goed advies (bitipedia, kom er maar in met je verhalen )! Alle tips zijn welkom!

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

 

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

Groenteplantjes kopen : sla-soortjes, andijvie, misschien zelfs nog wel winterprei. Voor de rest lijkt het me rijkelijk laat al wel. Tuinbonen willen nu echt niet meer denk ik. Ui zaaien heeft ook niet veel zin voor zo'n korte periode.

Zaaien: spinazie en veldsla. Misschien dat een ander nog wat opties heeft.

Is niet écht veel meer denk.

 

Wat bedoel je met 'afschermen' ? Tegen de kou straks ? Ja dat kan. Een folietunnel ofzoiets. Helpt je teelt wel iets te verlengen ja. Iets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nouja de soorten die ik noemde heb ik op internet een beetje geresearched en volgens de meeste sites kun je die de eerste helft van september nog zaaien. De vraag is vooral wat doen we met de grond? Om die nog een beetje goed te krijgen zegmaar. Want in de huidige staat wil er zonder mestkorrels niet erg veel groeien.

 

Geen idee trouwens wat ik met afschermen bedoel Laat ik herformuleren: zijn er nog speciale maatregelen die je moet nemen om de planten de winter door te loodsen? Qua kou ofzo.

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

 

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veldsla kan je prima zaaien en vraagt niet veel van de grond. Wordt met klein beetje bemesting wel iets groter. De grond verbeteren voor de huidige teelt is bijna hopeloos. Als je aarde koopt kan je die waarschijnlijk beter in een m2 bak stoppen dan in dat tuintje door de grond mengen. Geeft waarschijnlijk beter resultaat. Je zou inderdaad nog iets met koemestkorrels of bloedmeel (sneller) kunnen bemesten - maar dan moeten de zaailingen al wel een tijdje boven de grond staan omdat ze zo veel voeding (waarschijnlijk) anders niet tegen kunnen. Bemesten heeft geen nut meer als het te koud wordt omdat het bodemleven de voedingsstoffen dan minder aan de planten ter beschikking stelt en veel sneller uitspoelt - tenminste dat staat me zo bij.

 

In het kort - zaai nu veldsla (ook al best laat) en zet nog wat voorgetrokken plantjes. Dan kan je misschien een deel van de winter nog wat sla oogsten. Tuinbonen die je nu zaait zijn waarschijnlijk alleen groenbemester. Daar heb je pas in het voorjaar weer profijt van. Tuinbonen die je in oktober zaait (met sommige soorten kan dat) ontkiemen pas in het voorjaar als ze al niet verrot zijn in de grond. Het is wel een methode om extra vroeg tuinbonen te kunnen eten, alleen heb je daar niets aan.

 

Afdekken met bij voorbeeld een vlies bij vorst of een plastic tunnel zorgt ervoor dat de bodemtemperatuur langer op peil blijft. Een tunnel zorgt bij zon ook voor wat warme lucht.

 

Straks is niet alleen de temperatuur de beperking maar ook de hoeveelheid licht.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik merk het al, het wordt een uitdaging om dat lapje voor zo'n korte tijd en dan ook nog in de winter echt rendabel te maken. Maargoed ik vind het ook zonde om leeg te laten staan, dus we willen toch wel iets proberen. Tuinbonen hoeven we inderdaad niet per se van te oogsten (ik vind ze toch vies ), ik dacht wat dat betreft inderdaad als groenbemester. In mijn eigen tuintje merk ik dat alles bij de smeerwortel (ook een groenbemester toch?) in de buurt ook veel beter groeit. Zo'n plastic tunnel, is dat een beetje goedkoop te halen of te maken?

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

 

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus jullie krijgen in maart een vaste tuin en mogen nu op een andere tuin je gang gaan ...? Mogen jullie deze tuin dan niet behouden. Ik zelf zou het zonder vinden om er zo veel energie en geld in te stoppen. Zeker om de grond te gaan bewerken, ja voor die gene die daarna op het stukje komen is dan antuurlijk fantastische. En voor de vereniging word het stukje nu onderhouden.

Als ik jullie was en de liging van het tuintje is goed en voor jullie voldoende zou ik er achter aan gaan om het te behouden, dan kan je straks met de winter plannen maken en vanaf nu de tuin goed bewerken voor een goede mooie oogst voor volgend jaar.

In de winter kan je toch niets op de tuin doen, en dan kan je je gaan verdiepen wat je wel en niet wil doen en misschien kijken voor alternatieven.

Maar snap dat je in de wolken ben hoor, ik heb ook een tijdje op de wachtlijst gestaan voor ik iets kreeg. En ben toen in de tussen tijd van het ene tuintje naar de andere gegaan.

Maar in ieder geval geniet er lekker van zolang het nog kan dit jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou in de wolken zijn we niet hoor, ik ben het er wel een beetje mee eens dat het erg onhandig is dat wij volgend jaar een ander tuintje krijgen, ik had ook liever gewoon alvast mn eigen tuintje gehad en die met karton etc. voorbewerkt om komend voorjaar al lekker op te gaan telen. Maargoed, ze hebben er voor gekozen om het vrijgekomen stukje te verdelen tussen ons en de andere persoon die op de wachtlijst stond, dus het is maar een half tuintje. Als we een groter tuintje willen dan hebben we geen keus dan in maart toch weer te verhuizen. Beetje onhandig allemaal, maargoed het is niet anders.

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

 

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ik ook zitten denken, maar de vormen en maten lopen te veel uit een om een bak uit deze tuin in onze nieuwe tuin te hergebruiken.

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

 

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ik ook zitten denken, maar de vormen en maten lopen te veel uit een om een bak uit deze tuin in onze nieuwe tuin te hergebruiken.

 

ik bedoel bakken van bijvoorbeeld 30x30 (SFG maten) die je los tegen elkaar aan zet.

kan je makkelijk verplaatsen en doordat het losse bakken zijn past het altijd. scheelt je volgend jaar ook weer met werk want daar waar je de bakken neerzet hoef je de tuin nog niet te bewerken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja maar wij gaan volgend jaar niet met vierkante bakken werken

 

Bit, de wintertuin is ongeveer 2 bij 3 meter.

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

 

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

dan pak je ronde bakken

 

ik zeg ook nergens dat je de gehele tuin vol moet zetten met bakken.

een nieuwe tuin in 1 keer bewerken is een hoop werk. je kan ook op een klein stukje wat bakken zetten (die uit je wintertuin) en de rest bewerken. wanneer de bakken leeg zijn haal je de bakken weg en bewerk je het stuk eronder ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is er mis met onkruid? Neem zelf de proef eens op de som en laat je nieuwe stukje een tijdje braak liggen. Je hebt er zo'n mooi topic over gemaakt. Het ging dan om de keus: schoffelen óf onkruid (vooral als bodembedekker). Je zou het alvast kunnen gaan mulchen, compost toevoegen, mest, groenbemester erop zaaien en eventueel een gedeelte onkruid dat spontaan opkomt laten staan en zien of je er plezier of last van krijgt.

 

Een tuin van 2 bij 3 meter is nou niet zo gek veel werk. Ook onkruid kun je daar gemakkelijk in de hand houden.

 

Tuinieren is een doe-hobby, gewoon naar dat stukje tuin toegaan en er mee bezig gaan. Je kunt er het best achter komen door het zelf te doen in de praktijk. Ik heb het vermoeden dat de verhouding theoretiseren en praktiseren bij jou ietwat in de richting van het eerste gaat...

 

Kortom: ga naar je tuin en tuinier, daar leer je het meest van!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben inderdaad wel van het type grondige voorbereiding - theoretisch zowel als praktisch. Eerst ga ik een flinke poos sponzen, dan een flinke tijd broeden, en dan ga ik doen. En als ik tegen een probleem aanloop ga ik weer sponzen en broeden en dan handel ik weer. Maar ik beleef aan dat sponzen en broeden minstens net zo veel plezier als aan het doen hoor Ik vind het fijn als ik niet alleen zie hoe iets werkt, maar het ook kan begrijpen. Vooral als ik iets opzoek, in mijn hoofd uitdenk, zo uitvoer als ik bedacht heb, en het blijkt precies goed te werken in de praktijk. Dat vind ik veel leuker dan als dingen gewoon 'toevallig' lukken!

 

Ik heb net trouwens het stukje even bekeken, en het is nog kleiner dan ik dacht, hooguit 3 vierkante meter. We hebben besloten dat we er verder helemaal niks mee gaan doen qua grondverbetering. Gewoon alles wat er nu in staat eruit halen (evt. te hergebruiken als mulch), en inzaaien met wat zaadjes die we nu nog hebben. Winterpostelein, raapsteeltjes, winterspinazie, paksoi en wat slamix. Volgens de verpakking moet dat nu nog net kunnen. En dan misschien nog 1 of 2 groenbemesters er bij planten omdat ik dat wel echt goed zie werken in ons andere tuintje. Ohja, en onze wormenbak gaat over een poosje natuurlijk ook mooie compost en percolaat produceren!

 

Dat experimenteren met onkruid was ik trouwens in onze andere 2 m^2 al mee begonnen Huub, maar omdat de grond daar (behalve naast de smeerwortel en sperzieboon) zo slecht is groeit er sinds mijn laatste wiedactie nauwelijks onkruid

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

 

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niks mis mee om je goed voor te bereiden. Ik wil ook graag het naadje van de kous weten van waarmee ik bezig ben.

 

... We hebben besloten dat we er verder helemaal niks mee gaan doen qua grondverbetering. ... ... maar omdat de grond daar (behalve naast de smeerwortel en sperzieboon) zo slecht is groeit er sinds mijn laatste wiedactie nauwelijks onkruid ... ... Ohja, en onze wormenbak gaat over een poosje natuurlijk ook mooie compost en percolaat produceren! ...

 

Als je begint met de bodem vruchtbaar te maken door half of heel verteerde compost op te brengen, gaan onder andere de wormen zich ermee bezig houden. Die wormen vermeerderen zich razendsnel en maken de grond naar beneden toe los, luchtig en laten er de nodige meststoffen achter. De planten gaan met hun wortels de wormen achterna en de cirkel is rond.

 

Je hoeft dan geen externe wormenmesterij aan te leggen. Niet alleen de wormenmest is goed voor je grond, de wormen zelf zijn er minstens net zo goed voor. En voor de wormen lijkt me het nog beter. Ze kunnen komen en gaan wanneer ze willen.

 

Dus jammer dat je niet van plan bent aan grondverbetering te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een -heel erg- tijdelijke tuin he? Ik ken het belang van grondverbetering, maar ik investeer dat geld liever in een tuin die echt van mij blijft, dan dat ik al die moeite doe voor degene die in maart dit stukje krijgt.

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

 

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, ken beurn! Ja voor onze uiteindelijke tuin gaan we ons helemaal suf bodemverbeteren Over 3 weken de humuscursus, zin in! Koemestkorrels, werkt dat niet net als andere mestkorrels dat het een hele korte opleving van vruchtbaarheid geeft, maar de vruchtbaarheid daarna juist weer nog verder daalt?

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

 

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

Joa daat ken beurn!

 

Dus je wordt humoristisch humanistisch humist?

 

De koemestkorrels zouden net datgene geven dat je planten vanaf nu tot de winter nodig hebben / kunnen gebruiken.

 

Ik weet niet (even niet weer teruglezen...) of je van plan was om veldsla te zaaien, dat kan nu. Veldsla heeft niet veel nodig en doet het wel tot maart, je kunt de hele winter ervan eten. Je zou het stukje er ook helemaal mee vol kunnen zetten: bodem is bedekt, het vraagt weinig voeding, er komt niet zo gauw onkruid door waar de veldsla groeit én je hebt de hele winter een lekkere plukgroente die je zowel rauw als warm bereid kun eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmm de veldsla die ik vorig jaar laat in het seizoen nog gezaaid had, is wel opgekomen maar in de winter dusdanig klein gebleven, dat ik er nog niet van kon oogsten. Dat kon ik pas vroeg in het voorjaar. Wat ook leuk was, dat wel. Maar ik had er dus niet de hele winter nut van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is misschien ook wel een beetje afhankelijk van hoe het weer zich de komende weken houdt? Maar dat is inderdaad wel een goed plan ja, dan staat het stukje iig niet leeg (dat zou zonde zijn), en hoeven we er niet nodeloos in te investeren.

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

 

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...