Geplaatst: 28 maart 201114 j Ik lees nu al een paar dagen mee met de artikelen die worden geplaatst over zeezout en andere heilzame middeltjes. Het blijft natuurlijk een welles-nietes discussie en heb daarom even getwijfeld of ik mijn mening hier zou plaatsen maar het blijft maar aan mij knagen. Dan kan je zeggen 'waar maak je je druk om' maar goed het moet me van het hart. Er zit misschien wel een kern van waarheid in maar zoals er bijvoorbeeld in het artikel over zout wordt geschreven heeft dit het karakter van een kritiekloos receptenboek. Een klein beetje scepsis is een gezonde eigenschap van de mens, er zijn namelijk altijd andere (onbekende) factoren en condities van invloed waar je rekening mee moet houden bij het lezen van de aanbevelingen en conclusies uit dit soort artikelen. En ja dat geldt zeker ook voor de vele tuinboeken, niemand kan zijn tuinkunde ontwikkelen door het slaafs volgen van iemand anders advies / boeken, zonder rekening te houden met de omstandigheden van je eigen tuin en mogelijkheden van het telen van groente. Geloof a.u.b. niet alles wat er in die artikeltjes of webshops staat. Als een zogenaamde arts F. Batmanghelidj (of all places... ) iets beweert en er een boek over schrijft betekent dat niks, nakkes, nada. Het zijn meningen, al dan niet met commerciële bedoelingen. Het gevaar is dan dat deze meningen uiteindelijk ongegronde feiten worden naarmate er vaker over gesproken wordt, en daar vind ik dat we voor moeten waken. Ook al ben je heilig overtuigd van de werking, prima, maar wees toch een beetje sceptisch en vraag jezelf eens af of het werkelijk wel zo kan zijn. Het is net zoals met geneeskrachtige kruiden en paddenstoelen, daarvan moet je voor je eigen veiligheid afvragen of je die zomaar kunt gebruiken, volg je daar zomaar iemands advies of je intuïtie, tja in het uiterste geval is het ... En het ene moment maken we ons druk om het voedsel uit de landbouw waarvan je niet weet wat er mee gedaan is maar vervolgens wel een of andere alternatief middeltje waarvan je ook niet weet wat het doet en of het gezond is toepassen gaat er bij mij niet in. Ik vind alles best, ieder is vrij om te doen en laten wat hij wil. Ik wil jullie dan ook niet ontmoedigen om hierover te discussiëren, maar wees wel kritisch wat je gaat gebruiken, zowel voor je gezondheid als in de tuin. Noot: Net zoals Rick heb ik over het toepassen van zeezout oplossing in de moestuin geen wetenschappelijk bewijs gevonden, noch wetenschappelijke artikelen die hierover geschreven hebben. De mycrozachimmel die in het artikel dat castanade gisteren geplaatst heeft is overigens wel uitvoerig getest en beschreven. Maar ook daar geldt weer, niet zomaar kritiekloos de aanbevelingen van de veelal commerciële websites overnemen. Mycroza zit van nature in een gezonde bodem, het zelf toevoegen daarvan is dus niet direct nodig. Maar interessant is het wel, dat er een soort ondergronds netwerk is waar de plant mee samenwerkt.
Geplaatst: 28 maart 201114 j Best lief dat je je zorgen maakt. Niet eens cynisch bedoeld. Maar ik denk dat er in de praktijk maar weinig mensen absoluut alles voor waar aannemen wat er in een artikel staat. Je hebt namelijk absoluut gelijk in je reactie. Toen ik het zout artikel las, was ik alert bij de punten die interessant waren, en bij dingen waar ik niet in geinteresseerd ben of vertrouwen in heb... scan ik snel door de tekst.... Bergkernzout werd er aanbevolen... dan moet ik gewoon grinniken... weer een mooi woord voor het Moestuinforumscrabblespel dacht ik nog... De dingen die ik persoonlijk onzin vind... komen niet eens in mijn lange termijn geheugen... ik zou het artikel er weer bij moeten halen om ze te herinneren... maar dat je van zout een kruik kan maken, of eventueel een koude compres... dat heb ik weer heel goed onthouden, juist omdat ik deze week een kruikje nodig had, en er achter kwam dat we niks in huis hadden (uiteindelijk glazen fles gebruikt, ging ook prima), maar het is maar om aan te geven hoe ikzelf ermee om ga. Bij het drinken van een sole denk ik dan... OK.. ik geloof het wel, maar met mijn eten krijg ik genoeg zout naar binnen.... heb vanochtend even uitgeprobeerd hoe dun een verdunning zou moeten zijn, wil ik geen braakneigingen krijgen... en nee, dat ziltige vond ik toch niet lekker, en heb de rest bij mijn slaplantjes gegoten. En dan geloof ik in principe wel in het nut van zo'n sole, maar ben niet van plan om daar iets meer mee te doen dan gewoon 1x proberen. (Misschien dat ik het in de vorm van een bouillon wel te pruimen zou vinden. ) Anyway, ik denk dat mensen van binnen minder schaap zijn dan ze aan de buitenkant lijken. http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Geplaatst: 28 maart 201114 j Ik denk dat ik een orgone transformator in mijn moestuin ga plaatsenhttp://www.orgone-giftshop.com/home.php
Geplaatst: 28 maart 201114 j Anyway, ik denk dat mensen van binnen minder schaap zijn dan ze aan de buitenkant lijken. Waarschijnlijk niet Jasmin maar persoonlijk vind ik dat een bericht als dat van Jorg, net zo goed thuis hoort op een forum. Ik vind het zeer prettig dat er een keur aan mensen en meningen is en dat af en toe iemand een andere wending aan een discussie geeft of met een hele andere (meer skeptische) blik kijkt. Hoe meer zielen hoe meer vreugd, en hoe meer meningen hoe meer informatie, begrip en hopelijk wijsheid! VeuvecoudercDe weduwe in 2012 Blog
Geplaatst: 28 maart 201114 j Ik denk dat ik een orgone transformator in mijn moestuin ga plaatsenhttp://www.orgone-giftshop.com/home.php Heb jij mijn nieuwe tuinkas al gezien.... voor de positieve ionen enzo... http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Geplaatst: 28 maart 201114 j Anyway, ik denk dat mensen van binnen minder schaap zijn dan ze aan de buitenkant lijken. Waarschijnlijk niet Jasmin maar persoonlijk vind ik dat een bericht als dat van Jorg, net zo goed thuis hoort op een forum. Ik vind het zeer prettig dat er een keur aan mensen en meningen is en dat af en toe iemand een andere wending aan een discussie geeft of met een hele andere (meer skeptische) blik kijkt. Hoe meer zielen hoe meer vreugd, en hoe meer meningen hoe meer informatie, begrip en hopelijk wijsheid! Het bericht van Jorg staat toch niet ter discussie? Prima stuk. Goed onderbouwd. http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Geplaatst: 28 maart 201114 j Kijk, je moet natuurlijk altijd een open mind houden wat dit soort dingen betreft. Zo is mij ooit eens verteld dat diabetes en dan met name type 2 niet te genezen zou zijn. Blijkbaar is het wel degelijk mogelijk. Raw for 30 Days Simply Raw: Reversing Diabetes in 30 Days is an independent documentary film that chronicles six Americans with diabetes who switch to a diet consisting entirely of vegan, organic, uncooked food in order to reverse disease without pharmaceutical medication. The six are challenged to give up meat, dairy, sugar, alcohol, nicotine, caffeine, soda, junk food, fast food, processed food, packaged food, and even cooked food for 30 days. The film follows each participant’s remarkable journey and captures the medical, physical, and emotional transformations brought on by this radical diet and lifestyle change. We witness moments of struggle, support, and hope as what is revealed, with startling clarity, is that diet can reverse disease and change lives. The film highlights each of the six before they begin the program and we first meet them in their home environment with their families. Each participant speaks candidly about their struggle to manage their diabetes and how it has affected every aspect of their life, from work to home to their relationships. http://www.documentarywire.com/simply-raw-reversing-diabetes-in-30-days
Geplaatst: 28 maart 201114 j Het bericht van Jorg staat toch niet ter discussie? Prima stuk. Goed onderbouwd. Dat bedoelde ik ook niet te zeggen maar het lijkt inderdaad wel een beetje of ik dat veronderstel. Is dus niet zo. Verwarrend VeuvecoudercDe weduwe in 2012 Blog
Geplaatst: 28 maart 201114 j Heb jij mijn nieuwe tuinkas al gezien.... voor de positieve ionen enzo... Ook een leuk tuinhuisje op de achtergrond! > Planten kopen? Doe het bewust!
Geplaatst: 28 maart 201114 j Laat ik gewoon mijn eigen receptenboek voor de Moestuin hier eens presenteren - ihkv hoe meer meningen hoe meer kennis begrip en wijsheid. Ik moestuinier al jaren volgens het prachtige naslagwerk Handboek ecologisch Tuinieren van uitgeverij Velt. Het is echt een prachtboek, het is 780 pagina's dik en het behandelt laten we zeggen alles wat je als moestuinier wilt weten: grond, bemesting, planning, gewassen, gereedschap, compost etc etc. En van dat ecologische hoef je echt geen last te hebben als je daar allergisch voor bent. Ikzelf heb het niet gekocht vanwege het ecologische maar gewoon omdat het het meest uitgebreide boek in de handel was over tuinieren. Het boek behandelt dus allerlei zaken die bij moestuinieren komen kijken en daarnaast is er nog een supergedetailleerde informatie over 90 groentesoorten. Het boek is superpraktisch, het is echt geschreven voor de doener. Maar wie meer wil weten over hoe en wat en plantkundige werkingen en waar grond uit is opgebouwd komt ook aan zijn trekken. Er zijn meerdere hoofdstukken met achtergrond en theorie informatie. Ik ben inmiddels fan van Velt, naast een boek voor de moestuin heb ik ook hun - net zo leerzame - boek over kleinfruit en de siertuin aangeschaft. Verder hebben ze een hele informatieve site (www.velt.be) waar je o.a. voorbeelden van wisselteeltschema's en tuinkalenders (wat te doen wanneer) kunt downloaden. Op hun website schrijft Velt zelf dit over het boek:Voor dit boek doen we een beroep op recent wetenschappelijk onderzoek, maar ook op de ervaringsdeskundigheid van talloze Velt-tuiniers en -lesgevers. Dit maakt het boek tot een betrouwbaar èn toegankelijk basiswerk.Ecologisch tuinieren gaat verder dan alleen maar 'niet spuiten'. De basisprincipes daarvoor lees je in de eerste zes hoofdstukken. Ze geven je inzicht in het functioneren van plant, bodem, bemesting en gewasbescherming. Dan komt aan bod hoe je je tuin kan inrichten. En vanaf het negende hoofdstuk kan je je verliezen in de heel veel teelten, in talloze rassen en variëteiten. In totaal zijn er 8 groentefamilies, met 90 groentesoorten, elk met hun eigen ziekten en plagen beschreven. Met dit boek kan je nog meer genieten, in je tuin en aan tafel. VeuvecoudercDe weduwe in 2012 Blog
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.