Raquette Geplaatst: 20 mei 2016 Geplaatst: 20 mei 2016 Ik heb dit nu ook, van Willie gekregen, maar ik snap het nog niet helemaal. Bij mij was het al een flinke wortel, en die heb ik ingegraven in een emmer, naar ik nu lees eigenlijk te klein. Maar als ik nou een klein stukje mierikswortel nodig heb...graaf ik het hele ding dan op? Da's toch zonde? Of maakt hij meerdere knolletjes/wortels? Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com
henkg Geplaatst: 20 mei 2016 Geplaatst: 20 mei 2016 Een (bouw)emmer is net zo goed / net zo slecht, denk ik. Want net zo (on)diep. Het speciekuipje had ik nog en heeft als voordeel dat ik minder vaak water hoef te geven. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Erny Geplaatst: 20 mei 2016 Geplaatst: 20 mei 2016 Mijn Mierikswortel in volle grond (bak) maakt wel uitlopers van zeker een meter lang... en ook gaat ie graag diep naar beneden. Dit zijn eerst smalle wortelstokken die dan geleidelijk dikker worden. Hij spreidt zn tentakels uit zoals een octupus. Om van de Mierikswortel te kunnen genieten moet je ongeveer wel duimdikke wortelstukken hebben.Het oogsten doe je in het najaar, dan is ie op smaak.Je zou dan je emmer op de kop kunnen zetten, de gewenste mooie stukken oogsten en de rest weer in een (eventueel grotere) emmer/bak kunnen terugzetten zodat deze kunnen verder groeien.Mierikswortel is geen aansteller en doet niet moeilijk na verpoten e.d. Het is net onkruid. Bewaren van geoogste Mierikswortel is erg moeilijk zonder kwaliteitsverlies. Een topkok heeft eens alle mogelijke bewaarmanieren getest om degenen te vinden waarbij de smaak het best bewaard blijft. Het drogen, inkuilen, invriezen, op azijn zetten e.d. waren allemaal niet toereikend. Dus het liefst gelijk gebruiken bij de inmaak van augurken oid of geraspt in azijn (ook smaakverlies maar tijdelijk wel lekker).Maar het best blijft de smaak behouden, vond de kok, als je de Mierikswortel raspt en dan door een pot met mayonaise roert/mengt. Deze kun je dan in de koelkast lang bewaren en de scherpe smaak blijf je proeven. Quote
speets Geplaatst: 21 mei 2016 Geplaatst: 21 mei 2016 Mierikswortel in volle grond (bak) maakt wel uitlopers van zeker een meter lang...O help Dan ga ik mijn nieuwe 'plantje' weer gauw uitgraven en in een emmer zetten Maarre... ik herinner me vaag dat hij dan tóch door de gaten in de emmerbodem de diepte in groeide. Worteldoek onder in de emmer dus. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Raquette Geplaatst: 21 mei 2016 Geplaatst: 21 mei 2016 Nou, ik ben er klaar voor om in de bek van het monster te kijken. Lees: ik ben te lui om het allemaal weer uit te graven Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.