Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Mierikswortel


Leeloo

Aanbevolen berichten

Omdat mierikswortel zo moeilijk vers te verkrijgen is in de handel, besloot ik 3 plantjes online te bestellen.

Ze waren 5 cm hoog.

Ook deze zou niet winterhand zijn, dus de grootste pot in huis genomen en ze daar in geplant.

 

Vermeerdering gaat door scheuren en ik heb al eens door de aarde aan het woelen geweest... veeeeel nieuwe scheuten dus.

Hij stond in de volle zon, maar dit werd met deze zomer soms te heet zodat ik hem moest verplaatsen.

 

Zo ziet hij er vandaag uit.

 

Sep-2013-115151378983062.JPG

Als kok geeft de keuken geen probleem, als boer in de moestuin nog heel veel te leren.

Volg me ook op blog/Leeloo/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mierikswortels is zeker wel winterhard. Zou hem nu nog in de volle grond zetten (liefst wat losse aarde zodat ie mooie scheuten kan maken, en heeft wel een vierkante meter per plant nodig), wordt ie nog groter en groener. Hij ziet er nu uit alsof ie wat tekorten heeft. Elk stukje wortel wordt weer een nieuw Mierikswortelplantje. Niet kapot te krijgen!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had eigenlijk maar 1 plant nodig, maar moest ze minimum met 3 nemen en daar ik maar een kleine tuin heb, kan ik er echt geen 1m2 aan spenderen.

 

In de lente haal ik 1 plant uit de pot en gebruik 1 wortel voor in de keuken. Mierikswortel is heerlijk bij bietjes (tafelzuur) om de grondswmaak weg te nemen.

 

Alle andere wortels/plantjes hoop ik hier te kunnen ruilen

Als kok geeft de keuken geen probleem, als boer in de moestuin nog heel veel te leren.

Volg me ook op blog/Leeloo/

Link naar reactie
Delen op andere sites

De oogsttijd van de Mierikswortel is nu. In het voorjaar zal de smaak minder sterk zijn.

Ook kan je hem dus slecht bewaren omdat de smaak en scherpte snel verdwijnen.

Zelf doe ik het volgende: ik rasp 'm en gooi het dan in een potje met mayonaise (lekker veel). De smaak trekt in de mayo en blijft redelijk aanwezig.

 

Hier ook nog leuke info over de Mierikswortel:

http://www.waterwereld.nu/mierikswortel.php

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yep inderdaad, dus nu eruit halen.

 

Als je devolledige wortel kan bewaren op 1°C kan hij maanden goed blijven.

 

Planning was om een wortel te raspen en in ijsblokvorm volledig in te vriezen daar ik steeds maar een kleine hoeveelheid nodig heb.

Zal er maar aan beginnen dan, en weldra lopen de tranen uit mijn ogen.

Als kok geeft de keuken geen probleem, als boer in de moestuin nog heel veel te leren.

Volg me ook op blog/Leeloo/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mierikswortel is perfect winterhard. Zelf heb ik er eentje in de grond gestopt vorige winter vlak voor die zware vriesperiode.

Nu is de moment om de wortel (zijwortels) te oogsten.

Ik heb ergens gelezen dat je ze kan inkuilen zoals rode biet, dus dat ga ik dit jaar eens proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...
Goed hoor. Ik zou het in één oogwenk wegtrekken in de veronderstelling dat het onkruid zou zijn

 

 

Hahahah nou bij mij in de tuin komt het overal op als onkruid.

Zelfs tussen de stoep tegels..

Hardnekkig spul hoor!

En zeer zeker winterhard!

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...
@Conny=Denk ook aan zuring.Je kan hem eruit halen de mieriks wortel is wit en dik en ruik.

 

 

@Leeloo= bietjes een grondsmaak,dat komt door dat het met schil word gekook.

Schil de bietjes maar dan koken als aardappelen,dan is er geen grondsmaak.

 

Ga ik zeker eens proberen, alvast bedankt voor de tip

Als kok geeft de keuken geen probleem, als boer in de moestuin nog heel veel te leren.

Volg me ook op blog/Leeloo/

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Hallo Willy, ik heb begrepen dat jij mij een tijdje terug een heel klein stukje van een mierikswortel op zou sturen Maar tot op heden van vandaag heb ik nog niks ontvangen hoor. Jammer, Ik zou hier erg mee mee zijn als je alsnog een heeel klein stukje in een envellop zou willen doen ik wil je wel de postzegel betalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 years later...

De mierikswortel die ik van Estemy kreeg staat er goed bij. Gaat snel trouwens, in een maand van niks tot nu:

2016051616054331551463546413.jpg

 

Moet binnenkort verpot. In de volle grond wil ik ze niet, dus een pot / bak.

Vraag: Zou een speciekuip van 30 cm hoog voldoende diep zijn? (Ik hoef niet de perfecte meest lange mierikswortel, maar wel oogstbare wortels)

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat dat wel voldoende is. Zelf heb ik mijn mierikswortel een paar maanden geleden uit plaatsgebrek deels ook in een betonnen bak (klein) gezet die ook maar 30cm diep is. Tot nu toe groeit de mierikswortel goed. Zolang de grond en afwatering in orde is, lijkt het mij geen probleem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...