Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Kent iemand het druivenras Othello?

Piroska

Recommended Posts

Ik ben er eindelijk achter dat mijn geurende blauwe druif "Othello" heet.

Nu kon ik op internet nauwelijks iets hierover vinden alleen een vermelding dat het een oud ras is dat haast niet meer voorkomt en goed tegen vrieskou kan.

Weet iemand meer over dit ras? Heeft het misschien ook een andere naam die vaker gebruikt wordt waarop ik kan zoeken?

Wat ik op een franstalige site vond (het gaat tenslotte om een druif ) is dat in 1859 in Canada een zekere Charles Arnold het ras verkreeg door een kruising tussen de Clinton druif en de Frankenthaler . In 1935 kwam er in Frankrijk een teeltverbod voor dit ras. Ook een omschrijving van het ras vind je via onderstaande link.

http://lescepages.free.fr/othello.html

Verder zoekend vond ik nog de reden voor het teeltverbod. Dat kwam er vanwege gezondheidsredenen omdat bij vergisting van deze druif behalve gewone alcohol ook methanol (giftig) kan ontstaan. Dat is mogelijk omdat deze druif niet alleen normale vruchtensuikers bevat maar ook pentosen (vijfwaardige suikers). Het teeltverbod werd in 2003 overigens weer opgeheven maar de druif komt momenteel nauwelijks meer voor in Frankrijk.

Edited by Guest

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Ik weet niet waarom het teeltverbod weer werd opgeheven Piroska. Het kan best dat er i.p.v. een teeltverbod een verwerkingsverbod tot wijn voor in de plaats gekomen is . Consumeren van de druif kan immers geen kwaad want het 'probleem' treedt alleen op bij vergisting.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --