carsten888 Posted September 13, 2013 Share Posted September 13, 2013 Ik heb de zaaddingen van venkel geoogst en liggen op zolder te drogen. Na een paar dagen kropen er nogal wat kevertjes rond, maar die zijn vanzelf doodgegaan. Wel zitten er tussen het zaad nog allemaal kleine vliegjes en kevertjes. Hoe krijg ik die eruit? Is er een manier om het kaf van het koren te scheiden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bildtker Posted September 13, 2013 Share Posted September 13, 2013 gelijk in de vriezer doen en een paar weken wachten.dan laten ontdooien en na 2 dagen weer invriezen.dan zijn de kevertjes en de eitjes die eventueel uitkomen wel dood Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
carsten888 Posted September 14, 2013 Author Share Posted September 14, 2013 waar dan zitten ze nog wel tussen het zaad, toch? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SuusP Posted September 14, 2013 Share Posted September 14, 2013 Gratis stikstof voor je grond! Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017 Link to comment Share on other sites More sharing options...
carsten888 Posted September 14, 2013 Author Share Posted September 14, 2013 Gratis stikstof voor je grond! ik wilde het zaad gebruiken voor in de thee. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted September 14, 2013 Share Posted September 14, 2013 Je kan misschien de zaden van bijv. 1 meter hoogte in een andere bak laten vallen, terwijl er een beetje wind staat. Al het lichte vuil waait dan weg, terwijl de zware zaden recht omlaag vallen. Â Maar dan moeten ze zichzelf niet kunnen vast zetten, vast kleven of te zwaar zijn.. En eventueel daarna je zaden verhitten, waardoor de achter gebleven beestjes sowieso dood zijn. Lijkt mij stug dat ze giftig zijn. Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted September 14, 2013 Share Posted September 14, 2013 @Carsten, met een zeefje(s) of verschillende maten mazen van b.v. kaasdoek kan je vuil en beestjes uit de zaden halen of juist andersom Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dromer Posted August 13, 2014 Share Posted August 13, 2014 even een vraag die hier wel bij aansluit: wanneer is het zaad klaar om te oogsten? wanneer het nog groen is of pas als het al bruin is geworden? hoe groot is het zaad dan ongeveer? ik wil het zaad gaan gebruiken om thee van te trekken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted August 13, 2014 Share Posted August 13, 2014 Bruin. Enigszins lichtbruin. Sterkgeribbeld ( ingedroogd aan de plant ) Op een droge winderige dag oogsten. Hoef je het eigenlijk nauwelijks na te drogen. Bij mij ongeveer nú. Ligt er natuurlijk aan wanneer je het gezaaid hebt of geplant.Staat bij mij óók nog te bloeien, maar heb ook al rijp zaad wat al bijna valt.Dus ook weer niet zó lang wachten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dromer Posted August 14, 2014 Share Posted August 14, 2014 dank je wel bit! mijn plant betreft een ooit gezaaide maar inmiddels reusachtig geworden plant. hij is inderdaad zowel nog in bloei als al met zaad. dit is vooral nog groen dus ik zal nog even geduld moeten hebben. Â oogst je dan meteen de losse zaden of nog met tak en al en hang je die dan op om te drogen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted August 14, 2014 Share Posted August 14, 2014 De bloeischerm in zijn geheel. In een losse zak. luchtig ophangen. Na een paar dagen goed schudden die zak, heb je de zaden.Vooral luchtig. Niet snachts vochtig ( dat is het snachts buiten nu wel ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted August 14, 2014 Share Posted August 14, 2014 Die zak kan je nu ook al over een of meerdere schermen doen en dan onder op vast maken en wat gaatjes boven in de zak maken met een speld. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dromer Posted August 14, 2014 Share Posted August 14, 2014 wat een goed idee van die zak! zijn van die blauwe diepvrieszakjes geschikt daarvoor? en met die flinke buien nu is het zaad wel vochtig natuurlijk, kan dat geen kwaad? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted August 14, 2014 Share Posted August 14, 2014 Wel even wachten tot de schermen wat droger zijn anders gaat het schimmelen in de zak en dat wil je zeker niet. En ja je kan gewoon de diepvrieszakjes gebruiken. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts