DennisUtrecht Geplaatst: 22 september 2013 Geplaatst: 22 september 2013 Ik heb in het voorjaar van de markt wat zaden van de muskaatpompoen gekregen van een marktkraam. Dit waren vrij licht gekleurdepompoenen, veel groenteboeren hadden ze. Nou heb ik 8 planten gehad, ieder met 1 joekel van een pompoen. De planten doen het nietgoed meer, en de pompoen op de foto is bijna 12kg, maar de kleur is veel te donker. Hoe komt dit? Onrijp? En gaat het nog bijtrekken?Is hij zo ook lekker denken jullie? Ik durf hem nog niet aan te snijden zonder meer info Quote
Missmass Geplaatst: 22 september 2013 Geplaatst: 22 september 2013 Volgens mij ziet ie er juist perfect uit! Kijk: http://www.garantzadenshop.nl/muskaatpompoen-musquee-de-provence Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!
geedee Geplaatst: 22 september 2013 Geplaatst: 22 september 2013 Als het gewoon zaden uit een pompoen zijn genomen , kan het een kruising zijn. Het groene is niet erg want niet alle rijpe pompoenen zijn oranje. Quote
appelvrouw Geplaatst: 23 september 2013 Geplaatst: 23 september 2013 Ik zou hem zelf nog een tijd laten liggen...ik denk dat hij gaat verkleuren naar oranje..laat in de herfst zei het artikel van missmas, kan zelfs in de winter zijn... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
DennisUtrecht Geplaatst: 23 september 2013 Auteur Geplaatst: 23 september 2013 oke! De andere pompoenen liggen nog buiten aan het infuus Maar deze was los gekomen van de plant helaas. Quote
appelvrouw Geplaatst: 23 september 2013 Geplaatst: 23 september 2013 Dat geeft niet denk ik, hij ziet er toch al aardig volgroeid uit? het steeltjes was misschien nog niet ver verkurkt. Als het mijn pompoen was legde ik hem nog buiten om na te drogen ( pas op met nachtvorst sowieso straks..dat geldt voor alle pompoenen) Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Elizabet Geplaatst: 27 september 2013 Geplaatst: 27 september 2013 Rijpen pompoenen nog na van de plant af ja? Dat is goed nieuws. Heb mijn (welgeteld 3, van 2 planten) pompoenen geoogst voordat de steel echt verkurkt was, ze zijn echt gi-gan-tisch (banana Selby blue, op de foto zagen ze er heel subtiel uit maar ik heb jetsers van zeker 7 kilo t stuk) en de planten werden al slecht. En kunnen ze dan beter licht liggen? Heb ze nu donker gelegd namelijk. Quote elizabet.nl
appelvrouw Geplaatst: 27 september 2013 Geplaatst: 27 september 2013 Buiten, dus overdag licht en s-nachts donker Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Elizabet Geplaatst: 28 september 2013 Geplaatst: 28 september 2013 Aan dat s nachts donker heb ik niet zoveel werk, gelukkig Zal ze nog even buiten leggen dan. Quote elizabet.nl
thea Geplaatst: 28 september 2013 Geplaatst: 28 september 2013 5 jaar geleden waren we in Italie en daar heb ik groene pompoen gekocht ,en deze zaden een jaar later gepoot.En de kleur was het zelfde als die op de foto en hij blijft ook groen. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
DennisUtrecht Geplaatst: 29 september 2013 Auteur Geplaatst: 29 september 2013 de muskaatpompoen van de foto is 11,8 kg Quote
Drentenier Geplaatst: 30 september 2013 Geplaatst: 30 september 2013 Ik heb dit jaar ook voor het eerst muskaat pompoenen, deze liggen nog buiten aan de plant. Ook mijn oudste en grootste pompoen (met eigen plastic afdakje) is nog donker groen en lijkt sprekend op de jouwe. Ik heb begrepen dat deze pompoenen pas laat verkleuren naar oranje. Het is ook een andere soort dan de gangbare pompoen, ik vermoed dat het rijpingsproces wat anders loopt. In ons klimaat lijkt het me niet raar als ze pas weken na de oogst verkleuren. Geen idee of ze groen ook smaken, maar ik wacht op oranje . Quote
Drentenier Geplaatst: 12 oktober 2013 Geplaatst: 12 oktober 2013 Ik heb mijn pompoenen geoogst. De Uchi kuri (30 stuks van 7 planten) zijn direct rijp voor de pan (behalve de laatste gele jonkies), de muskaatpompoenen (7 stuks van 5 planten) zijn echter nog steeds diep groen. Zie mijn grootste, die veel zwaarder is geworden dan ik had verwacht: 28 kg...èn groen!Ik blijf wachten op oranje. Quote
DennisUtrecht Geplaatst: 12 oktober 2013 Auteur Geplaatst: 12 oktober 2013 Ik heb de mijne aangesneden! Hij is van binnen heel mooi oranje en sappig. Hij ruikt zelfs heel zoet.Maar voor in de oven vind ik hem wat minder, omdat hij daar te vochtig voor is. De oranje bio pompoenenzijn daar wel heel geschikt voor. Erg mooi hoor, 28kg!! Quote
GTman Geplaatst: 14 oktober 2013 Geplaatst: 14 oktober 2013 Mooie pompoenen worden dat! Verder nog verschil aan de planteen van de muskaat dan aan de uchiki kuri? Quote
Drentenier Geplaatst: 14 oktober 2013 Geplaatst: 14 oktober 2013 De planten zien er sowieso anders uit, zie foto (medio augustus): turquoise omrand was mijn musquee de provence, oranje omrand was mijn uchi kuri (het zijn alleen die 2 soorten). Ze groeiden door elkaar, over het gras, over en door de schuttingen naar 3 buren, door mijn struiken en bomen...gekkigheid . Ik had ze tegelijk gezaaid en uitgeplant. De muskaat kwam een stuk later in bloei. Toen ik al tevreden was met het aantal uchi kuri vroeg ik me nog af of er überhaupt 1 muskaat zou gaan lukken. Uiteindelijk hadden we in augustus en begin september dat warme weer met veel zon. Ik heb toen veel water gegeven (vrijwel dagelijks) en wat bij gemest. Dat gaf een mooie eindsprint.Intussen in de garage bij het raam: de bleke in het midden is 10 kg, die zat klem tussen 2 schuttingen. Voor de rest zijn ze egaal groen.Ik wacht rustig op de verkleuring. Quote
appelvrouw Geplaatst: 14 oktober 2013 Geplaatst: 14 oktober 2013 Liggen ze op hun steeltje? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Drentenier Geplaatst: 14 oktober 2013 Geplaatst: 14 oktober 2013 Ja. Ze waren wat vochtig toen ik ze neer legde. Zo lagen ze iets meer los van de grond. Quote
appelvrouw Geplaatst: 14 oktober 2013 Geplaatst: 14 oktober 2013 Ok, ik vond het er al gek uitzien . Pas je op dat de steel niet afbreekt , anders zijn ze nog maar kort houdbaar. Misschien kan je proberen de volgende keer de pompoenen met een groter stuk steel te oogsten, dat is beter voor de houdbaarheid. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Drentenier Geplaatst: 14 oktober 2013 Geplaatst: 14 oktober 2013 Cucurbita bikinistressDikke Truus schaamt zich kapot. Quote
Drentenier Geplaatst: 6 januari 2014 Geplaatst: 6 januari 2014 Na 3 maanden in huis heeft ze uiteindelijk wat meer kleur gekregen, maar waar de zon niet scheen bleef ze zo groen als buiten. Een volledig oranje muskaatpompoen kost kennelijk een berg tijd en licht. Door schimmel bij de steel was ik genoodzaakt een einde te maken aan dit experiment.Een diep oranje, fruitig geurend en smaakvol einde, dat wel . Quote
SuusP Geplaatst: 6 januari 2014 Geplaatst: 6 januari 2014 Dat ziet er inderdaad smakelijk uit van binnen. En daar gaat het uiteindelijk om, toch? Mijn ouders hadden van vrienden zo'n flinke muskaatpompoen gekregen en waren hoogstverbaasd dat je die kon eten "want ze zien er zo mooi uit" Beste van 2 werelden Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
Drentenier Geplaatst: 7 september 2014 Geplaatst: 7 september 2014 Het heeft 'even' geduurd, maar 1 klein muskaatje heeft de winter overleefd in de droge woonkamer, en heeft er een klein jaar over gedaan om volledig te verkleuren.25-10-2013:05-09-2014:Ze worden dus wel echt oranje, maar je moet geduld hebben. Quote
geertlaurent Geplaatst: 7 september 2014 Geplaatst: 7 september 2014 Dat ze zo lang bewaren alleen al verbaasd me. Wat een prachtig experiment Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.