Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Walnoot: opbrengst en kwaliteit in 2013

Mohawk

Recommended Posts

Nog nooit een zo volle boom met noten gehad, echt bommetje!

Alleen, nu ze (eindelijk) beginnen te vallen zijn er héél veel bij die

niet alleen klein zijn maar ook niet dicht, je drukt ze zó open.

De eetbare vrucht zit er verschrompeld in.

Kan de droge zomer hiervan de oorzaak zijn?

Boom staat op zandgrond maar doet het prima.

M.v.g.

Wim

@ Wim.

Als je andere jaren betere noten had van die (groter en niet verfrommeld en geopend) dan ligt het voor de hand dat het weer een grote rol speelde. Als je andere jaren ook de meeste beschadigde of slecht gevormde noten had, zou het aan het ras kunnen liggen.

Lang koud voorjaar, betekende waarschijnlijk slechte vruchtvorming en groei. Een hete zomer met lange droge periodes betekende waarschijnlijk onregelmatige verdere ontwikkeling van de vruchten.

Zie bijvoorbeeld ook deze link: http://home.kpn.nl/e.kwanten/de_teelt_van_walnoten_t.htm

Ik heb zelf geen notenboom. Zie in mijn omgeving (Zeeland, kleigrond) dit jaar geen hoge opbrengst en inderdaad ook hier vrij kleine noten. Nu de noten volop rijpen, zijn er vast forumleden die meer kunnen vertellen over opbrengst en kwaliteit van hun notelaars......

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

ik denk dat het nog wat vroeg is om conclusies te trekken, hier zijn de eerste noten nog maar aan het vallen.

Heb er vanavond een 10tal opgeraapt ( meer was er nog niet ) en deze waren nog niet echt "rijp". De exemplaren die nu vallen zijn misschien deze waar iets fout mee is, pas als we de emmers weer kunnen bovenhalen kunnen we oordelen...