Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Jawel jullie lezen het goed eikels Wat voor zin het heeft weet ik niet, maar ik vond het wel grappig om mijn eigen eikenbomen te planten. Maar nu heb ik eikels uit het bos meegenomen en deze te drogen gelegd. Nu vroeg ik mij af of dit wel het juiste was, of dat ze niet groen onder de grond moesten? Dit aangezien je zo ook de binnenkant van de vrucht uitdroogt.

Bijvoorbaat dank voor uw antwoord,

Vriendelijke groeten,

Holland

Vriendelijke groeten,

Holland

Geplaatst:

Je kunt gewoon de rijpe eikels die van de boom gevallen zijn in de grond stoppen. Je hoeft ze niet verder te drogen of zo. Dat doen de vlaamse gaaien ook niet. Die stoppen ze gewoon ergens in de grond als wintervoorraad, en vergeten ze dan, met gevolg dat ik het jaar daarna een half eikenbos mag rooien in m'n tuin.

Geplaatst:

Daarmee bedoelt u als ze nog groen zijn?

Ik heb ze nu bruin, kan dat dan ook nog of heb ik ze uitgedroogd? Ik weet er is maar één manier om er achter te komen, maar mocht het niet lukken kan ik nu nog ff gauw groene zoeken

Vriendelijke groeten,

Holland

Geplaatst:

Ja hoor. Bruin lukt ook goed. Ook een eikel die in het bos terecht komt, daar eerst een tijdlang op de grond ligt en in de winter onder de grond terecht komt of onder een pak bladeren, kiemt in het voorjaar.

• 3 maanden later ...
Geplaatst:

Ik ben benieuwd of het gelukt is?

In de herfst ben ik met mijn kinderen het bos in geweest en heb een leuk herfstbakje gemaakt met eikels, denneappels en wilde kastanjes.

1 eikel kreeg een wortel en deze heb ik in pot gestopt. Nu heb ik een mini-eikeboompje in de vensterbank staan

Geplaatst:

Mijn project is mislukt Maar dat komt eerlijk gezegd ook doordat ik er niet teveel naar omgekeken had.

Ik wil wel projecten doen maar aangezien ik op kamers woon begin ik vaak thuis ergens aan en heb er dan niet veel tijd meer voor om naar om te kijken. Als ik over twee jaar hopelijk op mezelf woon wil ik actief beginnen met tuinprojecten.

Vriendelijke groeten,

Holland

Geplaatst:

Ik heb buiten een bak gevuld met water en daarin potjes met waterkers, omdat dat een moerasplantje is. In een van de potjes is een eikel terecht gekomen, welk ondertussen geworteld is. De eikel ligt op de grond en dus vrij vochtig, waardoor hij waarschijnlijk sneller is gaan wortelen? In ieder geval is er nog geen groei, dat zal komend voorjaar wel komen.

Late reactie, maar als je een project zoekt om weinig naar om te kijken, is een eikel juist geschikt lijkt mij Ik zou denken: Leg ergens in de tuin een stel eikels neer met een klein laagje aarde er over, eventueel wat mulch/dood blad er over en afwachten maar. Ik heb er ook niks aan gedaan en hij is toch geworteld.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Nog een latere reactie. Maar ik heb zelf 2 eikenbomen gekweekt (eentje 3 jaar oud andere een half jaar) en ik heb de Eikels gewoon in een warm kasje gelecht. Toen kwamen ze na een maandje ong uit en toen ze te groot waren voor de kas in een potje gedaan. Ze doen het prima.

Geplaatst:

Ze groeien traag maar of een bonzai gaat lukken Ik heb er 10 jaar geleden ooi eentje geplant (een eik) bij men oma in haar bordertuintje. Stond de eerste 5-6 jaar echt prachtig. Perfect van maat, toen hij 2,5 meter werd heb ik hem getopt en nadien helemaal weggedaan. Blijft ook mooi slank als boompje.

Succes met de bonzai

Geplaatst:
Wat leuk Bianca. Mijn eikje doet het ook goed.

Ik wil proberen er een bonsaiboompje van te maken.

Eik is prima geschikt om er een Bonzai van te vormen. Leuk idee. ( we willen natuurlijk op termijn foto's ) Succes !

Geplaatst:
Wat leuk Bianca. Mijn eikje doet het ook goed.

Ik wil proberen er een bonsaiboompje van te maken.

Eik is prima geschikt om er een Bonzai van te vormen. Leuk idee. ( we willen natuurlijk op termijn foto's ) Succes !

Ik doe dit eigenlijk altijd met de 'gewone' Esdoorn-zaailingen die hier opkomen (Bonsai is zeg maar een 'halve' hobby van mij). Ook maar eens met eikels proberen. Dat ik daar niet eerder aan gedacht heb

@bianca1998: Voor een wat dikkere stam zet je de boompjes de eerste jaartjes het best in de volle grond i.p.v. pot. Ik heb hiervoor in mijn moestuintje zelfs een apart hoekje ingericht m.i.v. dit jaar.

--------------------------------------

Django

Geplaatst:
Dat komt goed hoor!

Ja, nu ik jouw reactie zo lees, inderdaad ook voor jou bedoeld en misschien te snel geconcludeerd dat Bianca er ook bonsai van wil maken

--------------------------------------

Django

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Eikel!

IMG4103-Eikel83781396031894.JPG

Kwam 'm tegen tussen de mulch... heb 'm in potje gestopt met mooie mosjes eromheen... wie weet wordt ie ook een bonsai...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...