Itoero Posted September 30, 2013 Share Posted September 30, 2013 Ik ga knoflook planten en heb enkele vraagje: -Ik heb de grond in het voorjaar bemest met koeienmest, is dat voldoende? -Er zijn voorjaar en najaarsrassen...is er echt een verschil? Kan je voorjaarsrassen ook in het najaar planten? Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted September 30, 2013 Share Posted September 30, 2013 Hier vindt je je antwoorden... http://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/wortelgewassen/knoflook/en hier:http://www.knoflooksite.nl/nederlands/knoflookteelt.htm Dat van die voor/najaarsrassen vroeg ik mij ook af gezien ik alle soorten na oogst op één hoop heb gegooid... Blijkt dat de voorjaarssoorten eventueel niet winterhard zijn en dus zouden kunnen verdwijnen.Nu maar hopen dat ik die Vallelado (herfstsoort) er tussen uit kan halen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted October 1, 2013 Author Share Posted October 1, 2013 (edited) ok, bedankt voor het antwoord. We hebben hier een vruchtbare leemgrond, met een gemiddeld % klei.Ik ga de grond mengen met compost en ruggetjes maken.Maar hoe geef je water tijdens droge periodes?Als je op de ruggetjes giet, verzakken die dan niet? Edited October 1, 2013 by Guest Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nynkef Posted October 1, 2013 Share Posted October 1, 2013 Bij mij waren de rugjes maar een klein beetje verzakt, maar ik heb ook met een zachte straal bewaterd Komend weekend maak ik 1 rug van ongeveer 110*60 cm en wil daar ongeveer 12-18 tenen planten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted October 1, 2013 Author Share Posted October 1, 2013 ok, dan weet ik wat me te doen staat.De knoflook die ik besteld heb, is er pas in enkele weken...nog even wachten dus. Ik woon vlak naast een groot bos.Als het kouder wordt, kan ik dan eventueel droge bladeren en wat bladcompost tussen mn knoflook gooien? Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Persica († december 2016) Posted October 1, 2013 Share Posted October 1, 2013 Voor- of najaars rassen bestaan niet, knoflook zet je half oktober en oogst je 9 maanden later.Plant je ze in het voorjaar dan is de oogst nooit optimaal (kleinere bollen) Goed bemesten, knoflook heeft behoefte aan stikstof (al zou je dat niet direct zeggen voor een bolgewas) (blad moet groen blijven!)In de rij minstens 20 cm tussen de planten, en 5 cm diep, er moet zon en lucht tussen de planten kunnen anders krijg je schimmels Liefst op verhoogde ruggen planten (voor de warmte), gieten doe je tussen de ruggen en niet bovenop. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted October 1, 2013 Share Posted October 1, 2013 Als het kouder wordt, kan ik dan eventueel droge bladeren en wat bladcompost tussen mn knoflook gooien? Ik plaats de knoflook op hele lichte ( niet hoge ) ruggen en mulch dan tussen de rijen in. De knollen gaan bij mij nét onder de grond, zó, zodat het puntje van de teen nog net te zien is. Maar ik zit op zware grond. Ik zet ze dus minder diep. Ik zet ze daar waar afgelopen seizoen de kolen stonden. Dat is wat zwaarder bemest geweest daar. Dan mest ik in maart nog wat extra bij. Droog blad over de knoflook zou ik zelf niet gauw doen. Dat blijft in onze winters nooit lang droog. Bescherming tegen de vorst hebben ze ook niet nodig. Ze mogen vooral niet te nat staan. Hoe natter, hoe hoger de ruggen lijkt me. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted October 2, 2013 Author Share Posted October 2, 2013 Mag je vlak voor het aanplanten de grond mengen met koeienmestkorrels of beter niet?De grond is weinig bemùest geweest in het voorjaar . Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Persica († december 2016) Posted October 2, 2013 Share Posted October 2, 2013 Eind februari koemestkorrels strooien, tegen de tijd dat de plant het nodig heeft is het opgelost en op worteldiepte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted October 2, 2013 Author Share Posted October 2, 2013 goed idee Als je die nu al plant, kan die toch nog een tijd groeien voor het te koud wordt?Wat gebeurt er dan in de wintermaanden? Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted October 2, 2013 Share Posted October 2, 2013 De teen maakt wortels en er vormt zich dan eind oktober en november nog wat blad, een paar sprieten; laag of wat hoger. Dat is vrij winterhard wel. Bij doorgaande vorst legt het blad zich plat. Houdt de vorst aan of verdiept de vorst zich, dan treedt ook wel schade op aan het blad ( vergeelt enzo ) maar de plant gaat er niet dood van. Bij blijvend dooi-weer richt de plant zich weer op en groeit wellicht zelfs minimaal verder om weer te stoppen als er een grotere vorstperiode is. Enz. Vroeg in het voorjaar gaat de plant weer verder en versnelt dan ( onder invloed van licht/daglengte en temperatuur ) Daarnaast heeft de knoflook in de teen die koudeperiode nodig, om zich goed te ontwikkelen. Het enige wat op de loer licht is een slappe-niks-winter met te veel vocht. Daar houdt de plant niet van en rot dan wellicht weg. Vorig seizoen ongeveer 10% van mijn aanplant door alle soortjes heen. Niet speciaal bij de ene soort meer of minder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted October 4, 2013 Author Share Posted October 4, 2013 Hazo, interessant.En wat gebeurt er met plantui die je in oktober plant?Ik heb net enkele stuttgart plantuien in de grond gestoken...als experiment:) Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 Die rotten van de winter weg. ( maar.... dit Topic gaat over knoflook toch ? ( jij bent de topicstarter )) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 @ Itoero: Voor die uien moet je eens onder "winteruien" zoeken op dit forum. Inderdaad een ander topic dan knoflookteelt Maar in grote lijnen is de teelt dan hetzelfde als van knoflook in de herfst geplant, maar wat eerder planten en oogsten. Stuttgart is echter geen ras dat daarvoor echt geschikt is. Ben benieuwd of het wat kan worden.... Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
benetton Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 Nu heb ik pootgoed voor knoflook gekocht. Wij zijn aan het verbouwen en ik zou graag een klein stukje in de grond afzetten om deze teentjes te planten... Nu heb ik nog niets gedaan in deze grond, behalve onkruidvrij... Ik kan nu ook niet meer mesten? ik lees dat dit al in het voorjaar moest.. Zal het dan wel lukken? Quote Een ware prutser/beginneling Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 Als je de knoflookteentjes tussen nu en 2 weken plant, Benetton, dan gaan ze in maart/april echt aan de groei. Eind februari of begin maart 2014 is een goede tijd om nog wat extra mest (liefst met wat meer kalium dan stikstof) aan de plantjes te geven. Als je compost hebt, doe er een flinke portie bij op het plantbed of op de ruggetjes, meteals je de knoflook plant! Daarmee kunnen ze al voor uit! Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted October 5, 2013 Author Share Posted October 5, 2013 Teentjes die je pas in november plant, gaan die dan wat later oogstbaar zijn of maakt dat niet uit? Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted October 5, 2013 Share Posted October 5, 2013 Maakt niet echt veel uit, Itoero. Rond juli volgend seizoen sterft de plant af en dan zijn de bolletjes rijp om te oogsten. Zover ik weet verandert dat niet echt door of je in oktober/november of in maart/april plant. Door planten in het najaar krijgt de plant een volledige groeicyclus, waardoor de bollen zich geheel kunnen ontwikkelen > grotere bollen. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted October 8, 2013 Author Share Posted October 8, 2013 Hoe lang duurt het gemiddeld voor knoflook ontkiemt?Ik kan niet goed wachten Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted October 8, 2013 Share Posted October 8, 2013 Hoe lang duurt het gemiddeld voor knoflook ontkiemt? Voordat (de puntjes van) de blaadjes net boven de grond te zien zijn: 10 a 14 dagen schat ik. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts