Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Hoeveel levert je tuin op, en hoe plan je dat?

mijke

Recommended Posts

Misschien is er al een topic over, maar ik kon het niet vinden. Ik ben heel benieuwd naar het volgende: hoeveel levert jullie tuin op per vierkante meter? Over het hele jaar genomen zegmaar. En hoeveel mensen kan dat voeden? En hoe plan je dat?

Reken je bijvoorbeeld zo: 'er moeten 5 mensen van eten. Per persoon eet je 2 ons groente per dag (aanbevolen richtlijn althans). Dus dat is voor 5 mensen dus 1 kilo per dag, = 365 kilo groente per jaar. Een courgette weegt gemiddeld 500 gram (gokje) en een plant geeft gemiddeld 30 courgettes, dus dat is 15 kilo voedsel; oftewel voor 15 dagen eten.'? Of is dat te simpel gedacht?

En om het dan even door te trekken naar je teeltplan: een courgetteplant neemt ongeveer een vierkante meter ruimte in beslag, van juni tot en met september. Zou je dan het hele jaar courgettes willen eten (stel he, stel ) dan zou je dus voor een gezin van 5 personen 25 vierkante meter tuin moeten hebben voor 25 courgetteplanten.

Is dat een beetje hoe je zoiets ongeveer uitrekent, of zie ik nu allerlei cruciale dingen over het hoofd? En in hoeverre kan zo'n schatting afwijken?

Met andere woorden, kom maar op met jullie planningsmethodes, en de resultaten daarvan!

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Ik heb dit jaar anders gerekend dan dat, en heb zo ongeveer 70% van het doel bereikt. Je kunt natuurlijk niet in exacten spreken, want er gaat nog wel eens wat mis, het gaat niet om kilo's maar 'voldoende complete maaltijden' en je kunt niet alles verbouwen wat bij een maaltijd hoort én je gaat nog wel eens een frietje of een pizza.

Onze situatie, 2 mensen die ervan MOETEN eten met 1 reserve die meewerkt en deels mee-eet. Ik heb gerekend in weken, en dan opgedeeld in teelten. De eerste 12 weken van het jaar (startend vanaf maart!) aten we vooral sla-groenten en andere bladgewassen. Met raapstelen, veldsla, kropsla e.d. kwamen we al heel ver maar daar misten we wel de zwaardere kost. Ik heb toen 24 rijen (2 keer per week, 12 weken lang) sla gemengd met radijs en rucola, bladmosterd en raapstelen geteelt. Vooral de raapstelen hebben voor de vulling gezorgd, maar die ben je op den duur wel beu. De spinazie is dit jaar éven leuk geweest, maar veel te weinig gezaaid voor complete maaltijden. Eindelijk brak daarna de tijd aan dat de bonen ook geoogst konden worden (8 stokken met elk 6 bonen en erwten - 48 planten). Inmiddels ben je dus al begin mei (vroege erwten), en kun je echt van gaan leven zonder steeds naar de markt te moeten voor aanvulling. Probleem werd dat er te weinig plek was voor vroege wortelen, uien e.d., waardoor we die in de vroege zomer tekort kwamen.

In de zomer hebben we 6 rijen wortelen, 2x6 rijen uien en sjalotten, 2 courgetteplanten en 12 tomatenplanten, etcetc gezet. In juli dan ook een overvloed, samen met de wortelen, nog steeds de bonen, hier en daar een komkommertje en de resten sla- en blad. Nu zodanig overvloed, dat we ineens niet meer wisten waar we het moesten laten. Vooral de courgettes ben je dan beu, en wil je wéér graag wat zwaarders eten. Dan eindelijk kwamen de spitskolen, waar ik ook netjes 8 stuks van had gezet (8 weken/planten, 2 maaltijden per week). Je komt om in tomaten en daar kun je soep en saus van maken maarja, dan nog mis je de vulling. Die kwam dan uiteindelijk met de 4 rijen aardappelen van elke rij 12 planten. Het grootste deel hiervan is natuurlijk gezet voor de wintermaanden, er kwam 8 kilo vanaf, er staat nog ongeveer 4 kilo in de mand sinds half augustus, dus ook dat gaan we nét niet redden tot volgende maart.

Nu uiteindelijk herfst en we beginnen nu aan de appelen, peren, rode kolen, knolselderij, kidneybonen en pompoenen. Daar zijn er ook zo'n 8 tal kolen voor gezet, 2 pompoenplanten voor ongeveer geschat op 10 stuks, de zomerwortelen zijn eruit en we beginnen ook aan de winterwortelen nu. De prei is eigenlijk niet noemenswaardig, die kan overal tussentin en neemt zogoed als geen plaats in. Daar hebben we nu 79 planten van...

Al met al, we rekenen in weken en daarop in maaltijden maar hebben van sommige gewassen teveel gehad en van sommigen nu te weinig om het jaar mee uit te zitten. Ik wil zo'n 3 dagen verschillend eten, dus we eten dan ongeveer 2 keer per week hetzelfde plus een pizza, broodje hamburger, een frietje, etc.

Het jaar heeft 52 weken, ik wil 3 keer per week iets anders eten dus zo ongeveer (sommige soorten niet meegerekend natuurlijk) 150 gewassen hebben staan om uitgespreid te kunnen oogsten.

Geleerd:

Meer spinazie zaaien, zo vroeg mogelijk, want dit is echt winter/lente voer.

Meer kolen zetten, meer aardappelen zetten en vooral LATER oogsten.

Minder tomaten en meer pepers en paprika's (daar waren we snel doorheen)

Vroeger sla- en blad weghalen (minder zaaien) en sneller plaats maken voor erwten en bonen.

Vroeger beginnen met zomerwortelen en daarvan vooral meer meer meer, evenals de uien.

Minder courgette, 1 plant is genoeg voor 3 personen, en meer komkommers of zwaarder voer.

Aan mij heb je niet veel, maar even reageren kan wel.

Mij gaat het totaal niet om de opbrengst, dus ik hou het niet echt bij.

1 courgetteplant : 30 courgettes is wel wat veel hoor, bij mij dan. Maar goed, ik heb ze wel eens te groot laten worden, en dan schijnt ie ietsje te stoppen met bloeien. De Courgettes kwamen mn neus uit.

Sla zet ik genoeg en erg gespreid, dat gaat goed. Andijvie ook. Spinazie méér zetten en niet te lang mee door gaan met zaaien : latere zaaisels schoten erg snel in het zaad. Nu staat er weer nieuwe wel. Ik ben gek op spinazie.

Aardappelen : wat meer. Heb nog zat , maar eet er niet zo veel van.

Bonen: veels te veel gezet. Blanceren en invriezen doe ik niet: wil ik niet: niet lekker. Dan koop ik liever. En voedingswaarde-voordeel is dan toch weg. Zo ook met wecken. Geloof ik niet in of is gewoon niet lekker. En dat geldt voor veel vind ik. Ik ga ook dingen er uit gooien uit het plan voor volgend jaar.

Uien en knoflook kan ik meer hebben. Prei staat er nog en weet ik al wel hoeveel ik wil hebben. Kolen : meer boerenkool zetten. Andere kolen niet méér. Niet te veel zetten: Ik proef nauwelijks verschil ( wel de boerenkool ), dus dat vind ik wat te veel moeite eigenlijk. Of ik plant de verkeerde dingen. Met mijn proeven is niks mis, en mijn koken ook niet.

Meer andere, apartere zaken zetten volgend jaar. Té veel dingen vind ik van de tuin helemaal niet zo veel lekkerder, dus dat moet echt anders.

Tomaten mag volgend jaar wel wat minder ( als ik me kan inhouden ) Fruit mag méér. Aardbeien moet ik nog over denken.

Ow ja. meer en gespreid : wortelen. Dit jaar behoorlijk mislukt overigens.

Ik heb 480m2 ongeveer. En 1 ding is zeker: ik werk érg, érg inefficiënt. Maar het is wél leuk

In geld ? Deze hobby kost me meer dan het oplevert. Ruim zelfs denk ik.

Haha. leuk onderwep dit! Ikzelf probeer toch wel rendement te halen en vooral ook dingen te zetten die we lekker vinden, niet om het kweken en dan met enige tegenzin opeten. Ik zie de moestuin ook niet om mijn gezin helemaal van eten te voorzien, maar vooral als aanvulling. Ik hou ook niet van invriezen, etc, dan liever vers bij de groenteboer. Dus ik zet steeds kleine hoeveelheden, keer op keer, het hele jaar door. Een paar slaplantjes, en dan weer een paar, later nog eens etc. Ik haal die gewoon bij een kweker in de buurt. Een paar centen voor een plantje en bijna alles lukt ook echt. Natuurlijk wel door schade en schande wijzer geworden op deze grond, maar nu loopt het heel lekker.

Veel aardbeien. Die eten wij veel en als je ziet met de aarbeiprijzen van tegenwoordig, dan scheelt dat heel veel geld. Ook snijbloemen. ALs je ergens op bezoek gaat of je wilt een leuk verjaardagskado dan is een bos zonnebloemen heel erg gewaardeerd. Dat scheelt ook heel veel geld. Al met al schat ik dat mijn moestuin van circa 100 m2 (vanaf volgend jaar 150 m2) me 400-500 euro oplevert en bespaart, kosten er al afgetrokken. Grootste winstgevers zijn aardappelen, bloemen (gladiolen en zonnebloemen) en aardbeien. Komkommers eten we ook veel, zeker twee per week, en die komen in de zomer allemaal uit eigen tuin (tunnelkasje). Ook paprika's uit eigen tuin besparen een hoop. Ik heb altijd prei staan en uien rood en geel heb ik bijna jaarrond. Wij roerbakken veel, maken veel pasta's en de vulling is een groot deel van het jaar uit eigen tuin. Courgette en paprika vries ik wel in voor in de pastasaus.

Het is een heel gedoe, maar ik probeer ieder stukje tuin bezet te hebben vanaf maart tot in september. Dat valt niet altijd mee, maar als je het goed uitkient, dan levert zo'n klein stukje tuin toch wel een hoop op. Alleen al uit mijn tunnelkasje van 8 m2 komen circa 30 komkommers, 3 kilo paprika's, 5 kilo tomaten, 10 kroppen sla, 3 kilo spinazie, 5 dikke broccoli's, paar kroppen andijvie en wat ruccola.

wij laten ons verrrassen: we zaaien en planten veel, oogsten ook veel en besluiten dan wat we gaan eten of wat we gaan bewaren, heerlijk en verassend (ok, is dit een karaktertestje?)

we eten vrijwel het hele jaar uit de tuin, fruit, aardappels, groenten en als er iets tegenzit (het weer, de veenmol, de duif,de slak, de vakantie, de mees, de familie schimmel... ) is er altijd wat anders lekkers...en soms halen we gewoon friet

Je kan qua moestuin op 50m2 genoeg telen voor 1 persoon voor een heel jaar, dus wat wij doen is 100m2 moestuin met zijn 2-en. Dit is ZONDER de fruitbomen en vaste bedden als aardbei en rabarber etc.

Het is natuurlijk geheel afhankelijk wat je lekker vindt en graag eet en afhankelijk wat er op jouw grond goed groeit maar maak een lijst met wat je wil hebben en zorg voor goede voor en nateelt. Wij eten bijvoorbeeld niet vreselijk veel aardappeltjes dus 150 poters is voor ons genoeg voor een jaar. Knoflook eten we weer heel veel dus daar hebben we er laatst dan weer 300 van gepoot. De pompoenen en courgettes staan NIET in de moestuin maar her en der door de tuin heen, vooral de pompoen is toch niet in een bed te houden dus waarom zou je die er in zetten .. Ook de aardpeer staat overal in de tuin verspreid en niet in de moestuin.

Ook hebben we een aparte kruidentuin ( 3bedden, 3x 1.35 m)

Op de 100m2 moestuinbedden staat dus, knoflook, ui, prei, bietjes, koolraap, knolselderij, wortelen, witlof, stambonen, stokbonen, spruitjes, palmkool, snijbiet, tomaten, pepers, aubergine en paprika. Tussendoor en tussen deze gewassen staan: sla, radijs, andijvie, rucola en spinazie. De laatste 5 zaaien we naar behoefte, dus vroeg in het jaar en later nog 1 of 2 keer, gewoon daar waar er plek is, dus geen vast bed.

Ik zou vooral (en dan spreek ik eigenlijk tegen mijzelf ) niet te veel verschillende soorten kweken, zodra er ergens een plekje in je tuin vrijkomt, meteen weer benutten door iets te zaaien. Kijk wat je lekker vindt en zoek op internet naar de opbrengst per plant per meter. Ik heb boekjes waar dat in staat, moet ik iets er in opzoeken moet je het maar even roepen, dan kijk ik voor je.

leuk onderwerp

Was er ook benieuwd naar

wij zijn met 4 personen 2 volwassenen en 2 kinderen

dit jaar

20 kilo aardappels

3 kilo bonen

30 bieten

3 brocoli

2 wittekool

3 pompoen

5 kilo tomaten

4 komkomers

2 kilo aardbeien (5 Plantjes)

2 kilo woteltjes

2 kilo uitjes

4 rode kool

2 andijvie

20 sla

alles is eigenlijk nog te weinig maar hoop volgend jaar meer te hebben

wil volgend jaar meer gaan doen om ook in te vriezen en te wecken.

Ik hoop mijn groente de hele winter uit eigen tuin te hebben

wij eten nu ook regelmatig uit pot of diepvries

Ik vind de groente soms gewoon ff te duur om te kopen vers .

Ik probeer juist mijn tuin te gebruiken om de boodschappen kosten wat naar beneden te krijgen door aardappels groente en fruit uit eigen tuin te kweken.

zo maak ik bijna alles zelf koop geen kant en klaar en bak zelf mijn brood en banket.

Ben erg benieuwd hoe andere het doen en hoeveel

een beginner moet toch ergens beginnen en door jullie lukt het ook

Ik heb geen echte moestuin, maar een tuin van ongeveer 225 m2 bij huis en ongeveer 12m2 moestuinbakken op ons platte dak.

De tuin is echter deels beton. Dat was al zo omdat het vroeger een parkeerplaats was (wij wonen in een oude bedrijfsruimte). Bovendien is de tuin tevens voor terrassen, kinderen (trampoline, gras), vijver, kippen, houtopslag, etc. En de grond is licht vervuild, dus er groeien wel fruitbomen, maar ik kweek er nooit rechtstreeks groente in.

Al met al dus vrij beperkte ruimte voor groente en fruit en vooral veel in potten en bakken. Maar, en dat blijft me verrassen, de opbrengst is prima. Ik houd alles grofweg bij. Vooral ook om over de jaren te kunnen vergelijken. Ik schat dat we voor zo'n 700 euro per jaar aan opbrengst hebben. Wel gerekend met biogroenten prijzen, wat dat is normaal ons alternatief.

We eten met zijn vieren niet alles maar toch behoorlijk veel van eigen. Mijn komkommeropbrengst valt altijd tegen, dus die worden veel gekocht. Aardappelen heb ik ook maar een paar kilo per jaar. Fruit kopen we ook nog steeds aardig wat. Maar verder gaat de groente toch heel aardig en met voldoende afwisseling.

Ik ben nu zo'n 5/6 jaar bezig en leer nog steeds bij. Maar het blijft me verbazen wat er allemaal af kan komen. En heerlijk om te doen natuurlijk. Niks geeft zoveel voldoening als met een grote mand verse groenten van voorheen een lelijk plat bitumen dak afkomen.

Hoi

hier ook een 2 jaars moestuinder. Ik heb van de zomer de bijbel van velt gelezen. En heel veel geleerd. zij hebben ook een reken model om je tuin in gelijken vakken te verdelen. Dan geven ze ook nog aan hoeveel ruimte b.v. 67 maais planten Er op 10m2 past.

Dan kijk je van elke vruchtwisselings groep hoe veel gewassen wil je van de wortel gewassen. B.v. Wortel, pastinaak, uien, bietjes, knoflook, bos ui. en hoe veel ruimte dat in neemt. B.v. Mijn wissel vakken zijn 10m2 kom ik boven de 10m2 uit Dan moet ik een wortel soort minderen in zaai aantal. Zo dat het in mijn vak past. En wat ik dan nog eens doe is b.v. Van rodebietjes ga ik 50 stuks zaaien . Deze verdeel ik over de zaai maanden dus ik zaai dan +/- 12 bietjes met maand. Dat houdin dat ik dan elke week 1x bietjes kan eten.

Velt schrijft ook dat Je b.v. voor een gezin van 4 personen. Voor de winter 22 kolen moet zetten om elke week 1 keer kool te eten. En dan natuurlijk heeft een ieder zijn eigen soortjes kool die hij/zij lekker vindt. Zo ga ik het aan pakken volgend jaar. Het is wel zo dat uit rekenen kost veel tijd. Maar

als je eenmaal weet hoeveel je nodig denkt te hebben en je zit goed kan je je reken model elkjaar weer gebruiken en verspil je niet onnodig je groente.

Gr. Simke

Ik heb 180 m2 grond en haal daar tussen de 150 en 180 keer groente van af voor een gezin van 4 personen. Plus pakweg 40 kilo aardappelen, 6 kilo kruisbessen, 6 kilo zwarte bessen, 5 kilo rode bessen, 3 kilo aardbeien,15 kilo rabarber, dit jaar 25 kilo pruimen, een paar appels, 3 peren en nog een kilo of 30 uien, 10 kilo tomaten, 35 komkommers en nog de nodige kruiden en wat knoflook. Ik houd er per jaar tussen de 150 en 200 euro aan over, tegen een arbeidsloon van naar schatting 50 cent per uur. Zie het dus niet als een bron van inkomsten, maar als een hobby die geen geld kost

Mag ik vragen hoe je dát voor elkaar krijgt ?

Klinkt misschien een beetje alsof ik je opsomming in twijfel trek, maar ik bedoel het niet vervelend. Alleen de opsomming van het fruit en kleinfruit al; en dat op 180m2 en dan nog zoveel aardappels, die toch leuk veel ruimte innemen, tomaten nog én voor 4 personen de groenten ?? Ik krijg dat echt niet voor elkaar hoor op mijn stuk.

Kan je een foto van je tuin plaatsen ? Ik ben echt nieuwsgierig. Zit zelf aan 3x zoveel grond. 6 kilo kruisbessen ? echt. voor mij een raadsel.

Dat vroeg ik me ook af Bit, alleen als ik het goed lees kweekt Erwin niet zozeer groenten maar vooral veel fruit. Over de groenten ben ik dan wel nieuwsgierig naar de cijfers..

Ik was dit jaar ook verbaasd hoeveel (gewicht) bessen ik van mijn aalbes af heb kunnen halen, maar die struik is al 15 jaar oud (blijkt) en is zo groot en breed als ik zelf ben.... daar haal je me toch een berg bessen vanaf, daar word je gallisch van. Als ik dan zie dat veel tuinders om mij heen om de paar jaar een nieuw stekje/struik plaatsen en de struikjes heel klein terugsnoeien - en wat er aan bessen in verhouding aanhangt, dan geniet ik voorlopig nog even van mijn opoe struik, want die gaat als een speer.

Ik heb 180 m2 grond en haal daar tussen de 150 en 180 keer groente van af voor een gezin van 4 personen. Plus pakweg 40 kilo aardappelen, 6 kilo kruisbessen, 6 kilo zwarte bessen, 5 kilo rode bessen, 3 kilo aardbeien,15 kilo rabarber, dit jaar 25 kilo pruimen, een paar appels, 3 peren en nog een kilo of 30 uien, 10 kilo tomaten, 35 komkommers en nog de nodige kruiden en wat knoflook. Ik houd er per jaar tussen de 150 en 200 euro aan over, tegen een arbeidsloon van naar schatting 50 cent per uur. Zie het dus niet als een bron van inkomsten, maar als een hobby die geen geld kost
Als je nog ruimte zou hebben voor groenten dan kun je nog veel meer besparen op jaarbasis

Ja Erwin, ik barst ook van nieuwsgierigheid. Enlighten us, hoe krijg je zo'n prachtige oogst? We willen al je teelplannen zien!

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop