Yola Posted October 14, 2013 Share Posted October 14, 2013 Heb een artisjok op rum gezet, en ben nu op zoek naar een recept om hier een lekkere likeur van te maken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted October 14, 2013 Share Posted October 14, 2013 Voor het originele recept zal je Italiaans moeten kunnen lezen Yola! Ik keek even voor je op Franse sites, en zag nergens een recept met rum.Voor het originele recept heb je 13 soorten kruiden nodig, maar de in Franse recepten vind ik dat niet terug.Lees je Frans? Dan kan je bij dit recept kijken: http://www.forums.supertoinette.com/recettes_11579.liqueurs_d_artichaut.html Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yola Posted October 14, 2013 Author Share Posted October 14, 2013 Frans kan ik helaas niet lezen, zou ik door gebruik van suiker of honing een lekkere likeur van mijn artiskok op rum kunnen maken?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted October 14, 2013 Share Posted October 14, 2013 Het Franse recept gaat grofgezegd zo:3 artisjokken wassen en de baadjes in een halve liter alcohol van 95% laten trekken..2 dagen.dan zeven en toevoegen: 3 blaadjes salie, mespunt kaneel, mespunt koriander(zaad neem ik aan), het raspsel van een citroen.10 dagen laten trekken en zeven.een suikerstroop maken van een halve liter water met 250 gram suiker, af laten koelen en samenvoegen. Fijnzeven en in flessen nog drie maanden laten staan. Omdat je natuurlijk al alcohol hebt van (40%?) zou ik het water laten zitten, en de suiker gewoon in de bereiding laten smelten... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yola Posted October 14, 2013 Author Share Posted October 14, 2013 Dank voor je moeite, morgen korianderzaad kopen, (vind koriander zo stinken kan en wil ik niet in mijn tuin hebben)mijn artisjok staat ook al langer te trekken, ben heel benieuwd.Denk je dat de suiker in de alchohol oplost? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted October 14, 2013 Share Posted October 14, 2013 Het is wat lastiger. In de rosé wel zonder water ( pas uitgeprobeerd).Met rum heb ik geen ervaring. Anders smelt je de suiker in zo min mogelijk water? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yola Posted October 15, 2013 Author Share Posted October 15, 2013 Ga het proberen met een heel klein beetje water.Houd je op de hoogte van het tussen en eind resultaat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted October 15, 2013 Share Posted October 15, 2013 Pas op dat het dan niet caramelliseert! Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yola Posted December 31, 2013 Author Share Posted December 31, 2013 Gisteren de cynar geprobeerd, eerst smaakt het vrij naar heftig, heel alcholachtig, de nasmaak is echt heerlijk, hopenlijk moet het nog wat langer staan, al met al ben ik toch aangenaam verrast, en mijn proefslachtoffers ook. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted December 31, 2013 Share Posted December 31, 2013 Goed om te horen! Ik ben benieuwd: is de smaak zo heftig omdat de alcohol sterk is? Of smaakt het gewoon heel sterk naar Artisjok? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yola Posted December 31, 2013 Author Share Posted December 31, 2013 het heeft een heel harde alcoholsmaak,terwijl ik rumt langer geduld hebben, vanavond gaan we toch vrij zacht vind in tegenstelling tot jenever en andere brandewijnen.Mss moet ik nog wat meer geduld hebben.Vanavond gaan we de pruimenlikeur uitproberen, ben benieuwd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted December 31, 2013 Share Posted December 31, 2013 Geen idee hoe dat kan...als ik likeur met eau de vie maak die nog wat hard is, omdat ze nog jong is bv, dan wordt het door toevoeging van fruit of kruiden en suiker een stuk zachter. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yola Posted December 31, 2013 Author Share Posted December 31, 2013 wat zou je nog aan de cynar toevoegen dan, suiker hoeft niet, het is zoet genoeg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts