Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Cynar /Artisjok likeur

Yola

Recommended Posts

Voor het originele recept zal je Italiaans moeten kunnen lezen Yola! Ik keek even voor je op Franse sites, en zag nergens een recept met rum.

Voor het originele recept heb je 13 soorten kruiden nodig, maar de in Franse recepten vind ik dat niet terug.

Lees je Frans? Dan kan je bij dit recept kijken: http://www.forums.supertoinette.com/recettes_11579.liqueurs_d_artichaut.html

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Het Franse recept gaat grofgezegd zo:

3 artisjokken wassen en de baadjes in een halve liter alcohol van 95% laten trekken..2 dagen.

dan zeven en toevoegen: 3 blaadjes salie, mespunt kaneel, mespunt koriander(zaad neem ik aan), het raspsel van een citroen.

10 dagen laten trekken en zeven.

een suikerstroop maken van een halve liter water met 250 gram suiker, af laten koelen en samenvoegen.

Fijnzeven en in flessen nog drie maanden laten staan.

Omdat je natuurlijk al alcohol hebt van (40%?) zou ik het water laten zitten, en de suiker gewoon in de bereiding laten smelten...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Dank voor je moeite, morgen korianderzaad kopen, (vind koriander zo stinken kan en wil ik niet in mijn tuin hebben)

mijn artisjok staat ook al langer te trekken, ben heel benieuwd.

Denk je dat de suiker in de alchohol oplost?

• 2 months later...

Gisteren de cynar geprobeerd, eerst smaakt het vrij naar heftig, heel alcholachtig, de nasmaak is echt heerlijk, hopenlijk moet het nog wat langer staan, al met al ben ik toch aangenaam verrast, en mijn proefslachtoffers ook.

het heeft een heel harde alcoholsmaak,terwijl ik rumt langer geduld hebben, vanavond gaan we toch vrij zacht vind in tegenstelling tot jenever en andere brandewijnen.

Mss moet ik nog wat meer geduld hebben.

Vanavond gaan we de pruimenlikeur uitproberen, ben benieuwd.