Jump to content

Tibouchina zaaien

Pyr

Recommended Posts

Hallo beste mensen....heeft iemand van jullie ooit Tibouchina's gezaaid????

De planten zijn vrij moeilijk te krijgen, vorig jaar is het me gelukt er aan aantal te kopen en in de tuin te zetten...ze zijn in augustus uitbundig gaan bloeien...en ik heb nu een boel zaad "bolletjes" geoogst die nog moeten drogen denk ik voor het zaad dat erin zit? en ik wil proberen om de planten van dit zaad op te kweken, maar ik heb niet kunnen vinden hoe dat het beste gedaan kan worden...vandaar mijn vraag hier...voor wie zich aangesproken voelt...

Lieve groet van Pyr

Dag. Welkom om dit forum

Nee, gezaaid heb ik de plant nooit, maar een 20 tal jaren terug de plant een paar jaar gehad. Zaaien kan ( ik zou dat nu eigenlijk niet doen, maar in het vroege voorjaar ( dat scheelt overhouden ), of nu stekken nemen ( makkelijker overhouden kwa ruimte ).

Maar goed, de plant is wel over te houden hoor, zalang je hem de goede condities kunt bieden. In de winter koel vrij droog en licht, maar niet zonnig. Vergelijk bv met citrus, hoewel verder daar de vergelijking stopt: het is dus wel een échte orangerie-plant of kuipplant. Nul-winterhard.

De plant wordt de laatste jaren en masse gekweekt en al bloeiend in de grotere tuincentra aangeboden voor inmiddels niet al te veel geld ( vroeger was het nog een hele dure ), als klein struikje of groter of als bolletje op stam zie je hem ook veel. Er zijn veel soorten, maar de aansprekende gewone paarse is de meest aangebodene.

Ik zou zeggen: zaaien: ja. Leuk, maar niet nu. Waar moet je met de zaailing heen straks ? In de winter worden ze lelijk als je ze niet de juiste condities biedt.

Hi Bit...dank voor je welkom...inderdaad was dat ook mijn vraag...wanneer zaaien? 'k dacht aan maart-april...maar ik zal óók stekken nemen, kijken hoe het een en ander het gaat doen.

Ik heb vorig jaar ook nog andere planten per internet besteld, waaronder mooie witte geraniums....hmmm...daarvan kreeg ik het zaad!!!!, niet de planten...in april in potten binnen gezaaid...het duurde heel lang voor ze opkwamen en nu heb ik 3 potten grote bloemloze (ze hebben niet gebloeid) geraniums...voor m'n keukenraam ...het gaat me aan het hart ze te moeten gaan zien verpieteren..om de winter door te komen.....

De Tibouchina's die ik ook via internet heb gekocht zijn uitgegroeid tot enorme grootte, hoog met wijde uitschieters...in mijn piepkleine tuintje....ik zag dat ze door de harde regen en wind vele zaad-dozen hebben laten vallen in de grond eromheen .!!!! wie weet komt daarvan iets op volgend jaar..ik ben reuze benieuwd.

Hartegroet Pyr