Geplaatst: 30 april30 Apr Wat slim @Dahli om ze gewoon buiten te zetten overdag. Ik heb 2 bakken en ik wil ze toch een dezer dagen buiten zetten, een beetje beschut weliswaar.
Geplaatst: 7 mei7 Mei Ik heb 1 bak niet meer binnen gezet. Zoveel van die rotmugjes… groei staat stil, maar niet dood.
Geplaatst: 7 mei7 Mei Ik had hem een weekje geleden uit de wind buiten gezet. Mijn hond wou erin bijten. Toen heb ik hem elders gezet, maar daar was het wat winderiger en kouder. Hij stond er zielig bij, dus eruit gehaald. Ik ga hem opnieuw zaaien en dan komt er weer gaas op, dat heb ik bij de pepers ook gedaan. 7 mei7 Mei aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 12 mei12 Mei Zojuist heb ik zo’n 65 kangkung-zaailingen in de kweektafel geplant. N.a.v. Een filmpje van een Engelse dame die het al jaren buiten in een tunneltje kweekt, heb ik ze in polletjes bij elkaar gezet. Zo gaat de kap er op. Heb nu alleen een halve tafel over. Dus ik ga nog 1 of 2 zakjes zaad bestellen zodat die zaailingen er over zo’n week of 1,5 bij kunnen. De voorste 2 rijtjes heb ik een dag of 10 geleden gezaaid, gaat dus snel. Iets anders erbij lijkt me niet handig vanwege het toch wel vochtige klimaat wat nodig is. Mooie gespreide oogst, hoop ik 😃. 12 mei12 Mei aangepast door Dahli Toevoeging
Geplaatst: 17 mei17 Mei We zijn bijna een week verder en de eerste echte blaadjes verschijnen en de steeltjes worden dikker. De nachten zijn ook (te) koud geweest. De 2e zaai van een paar dagen geleden komt al boven. 17 mei17 Mei aangepast door Dahli Aanvulling
Geplaatst: 31 mei31 Mei De eerste zaai is ondanks het koudere weer van de afgelopen dagen toch gegroeid, maar wordt her en der wat geel. Ze hebben voeding en voldoende water gehad, misschien die paar koude nachten? Wel steeds ‘s nachts de kap erop gehad. Vandaag nog zo’n 60 zaailingen bijgezet van de tweede zaai. De bak is vol. Ik hoop dat met de hogere temperaturen de vaart er wat in komt.
Geplaatst: 8 juni8 Jun @Petrasmoestuin ik zag je vraag aan @acpronk in het zaaitopic over de waterspinazie (hoeveelheid zaden vs grootte bak). Voor jouw idee: hierboven zie je een foto van mijn kweektafel (normaal formaat). Daar staan in totaal zo’n 140 zaailingen in. Gegroepeerd. Als je een beetje maaltijd wil maken met gewokte waterspinazie in de hoofdrol, dan oogst je ongeveer de helft van deze bak. Niet te laag afsnijden, dan groeien de planten opnieuw uit.
Geplaatst: 8 juni8 Jun Dank je @Dahli Deze bak is niet zo diep toch? Of ga je het later in een andere bak overzetten? Dan gooi ik binnenkort wat knoflook uit mijn speciebak, ze vallen toch allemaal om, zeker met dit weer.
Geplaatst: 8 juni8 Jun @Dahli Ik heb ze voorgezaaid. Maar ik kan ze nu misschien beter direct buiten zaaien?
Geplaatst: 8 juni8 Jun @Petrasmoestuin Nee hij is niet zo diep. Volgens mij noemde jij het eerder een hochbeet. Zo’n ding op poten waar ook een kap bij zit. Ik heb alles binnen voorgezaaid in 4 van die bakjes van de afhaal. Maar het wordt, hier in Nederland tenminste, vanaf overmorgen tegen de 30 graden. Dus buiten zal dan ook wel lukken denk ik. Wel heeeel goed vochtig houden dan. En de zaden goed voorweken. En als het goed opgekomen is in plukjes van 4 of 5 zaailingen uitplanten. Maar misschien heeft @acpronk nog wel tips. Ik doe dit nu pas voor de eerste keer 😊. Vooralsnog gaat het goed. Zeker met die regen van de afgelopen dagen. Heeft echt veel water nodig.
Geplaatst: 8 juni8 Jun Leuk dat je dat noemt @Dahli Ik heb een aantal Chinese bakjes gekregen, die zal ik morgen wassen en dan gebruiken. Dan zet ik ze wel buiten neer om te kijken wat er opkomt. En dan later uitzetten. Ik had eerst 4 plantjes geprobeerd, maar die waren niet zo in orde en toen heb ik er weer 2 geprobeerd en die gisteren vrij klein nog buiten gezet. Want hier regent het vaak en niet zo veel zon. Ik had het idee, om het te proberen, waarschijnlijk is er bij mij te weinig zon. Ze staan wel op een goede plek nu, maar is niet zo'n grote bak dus.
Geplaatst: 8 juni8 Jun Nu buiten zaaien gaat makkelijk. Normaal zaaien ik in mei rechtstreeks in de volle grond buiten, maar dit jaar onvoldoende tijd gehad. Maar ik woon dan wel in het westen van Nederland. Voor een behoorlijk maaltje hebt je toch wel 50-100 planten nodig, afhankelijk van de lengte tijdens de oogst en het aantal personen. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 8 uren geleden8 u Nog eventjes en dan kan dit gedeelte van de bak voor de eerste keer worden geoogst. Met dit weer gaat het hard. Ik geef 2 x per dag flink water, 1x per week met wat vloeibare mest erdoor.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.