Bee Geplaatst: 20 augustus 2014 Geplaatst: 20 augustus 2014 Van de Pink Lemonade ( 1e jaar ) waren er dit jaar nog geen vruchtjes, misschien volgend jaar of dan toch het jaar erop dus geen enkel idee qua smaak.De stekjes zijn gekocht als klein plantje vorig jaar dus ze moeten nog wat uitgroeien... Quote
Chrones Geplaatst: 20 augustus 2014 Geplaatst: 20 augustus 2014 Ben benieuwd! Ik heb nog een vierkante pot over van 20x20x20, maar daar past helaas geen bes in.. maar wat wel? haha ik kan niet tegen een lege pot... Quote
Chrones Geplaatst: 20 augustus 2014 Geplaatst: 20 augustus 2014 cactus? Nu we het toch over bessen hebben, de rode vossebessen hier doen het niet zo goed, vermoed dat de grond niet zuur genoeg meer is.Gebruiken jullie om de grond zuur te maken zonder het grond te vervangen? Ik vermoed dat het komt doordat ik kraanwater sproei.. ja i know.... Quote
powerlite Geplaatst: 20 augustus 2014 Geplaatst: 20 augustus 2014 Even wat achtergrond bij mijn verhaal , ik zei cactus om te grappen want wat zet je idd anders in zo een potje , maar er zit ook een verhaaltje achter .Ik ben net terug thuis van Turkije , en heb daar meerdere lekkere vruchten van op cactussen gegeten. in de bergen groeien die daar gigantisch veel. die vruchten zijn zo een 10 cm lang en een goeie 5cm dik. deze zijn het: http://www.verseoogst.nl/producten/cactusvijg Quote
Chrones Geplaatst: 20 augustus 2014 Geplaatst: 20 augustus 2014 Wow echt gaaf, jammer dat je die hier niet kunt kweken.. hoe smaken ze dan? echt cactus smaak of meer richting vijg? Is het wel een zoete vrucht? Quote
Chrones Geplaatst: 21 augustus 2014 Geplaatst: 21 augustus 2014 En..... hier ben ik weer Ik heb een vaccinium miss cherry erin gezet in de kleine pot .. Nu nog wel steeds de vraag hoe je de grond zuur kan krijgen zonder dit te vervangen. Quote
Bit Geplaatst: 17 juli 2015 Geplaatst: 17 juli 2015 Vandaag het 1e rondje oogsten van de blauwe bessen die ik vorige zomer heb aangeschaft. 8 planten, ieder in een pot ( 0ng. 30 liter ). Mengsel potgrond en 1/3 deel turf. De planten staan nu nog in pot maar gaan volgend jaar wellicht tóch op de tuin. 3 verschillende soortjes en 1 soort onbenaamd, van de Lidl.De verschillen zijn nogal groot. Allereerst valt het mij tegen dat de trossen bij geen van allen min of meer tegelijkertijd afrijpen. Helaas. Want ik heb ze om er jam van te maken, maar goed. Komende jaren zal dat wel meer en meer worden en dan een keer jam maken gaat heus wel lukken. Nu nog niet echt. de oogst van deze middag, de 1e pluk. Ik denk zo een 4 of 5x te kunnen gaan plukken. de verschillende maten aan de verschillende struiken ( heb zélf het idee dat de 'kleinere' ook lekkerder was ( de kleine is trouwens ook nog steeds 4x zo groot als een echte bosbes, helaas zijn die al op en die kon ik er dus niet naast leggen ) Ben er ook achter, dat mijn blauwe bessen ( staan onder vogelnetten ) erg aantrekkelijk zijn, althans de bes bij rijpheid, voor slakken. De planten doen het echt heel erg goed. dikke lange nieuwe scheuten van onderuit de struiken. Heel netjes. Dit 1e jaar niet gemest overigens. Quote
boomknuffelaar Geplaatst: 28 maart 2017 Geplaatst: 28 maart 2017 Hoe staat het met jullie blauwe bessen? Kunnen deze goed overleven in pot en hoe oud worden ze daarin ongeveer? Heb zelf 3 struiken met o.a. een ozark blue wat minder chilling hours nodig heeft. Is het handig om die in pot te houden of in de grond te doen? Of is het isoleren met noppenfolie van de pot voldoende in de winter? Quote
den elias Geplaatst: 28 maart 2017 Geplaatst: 28 maart 2017 Niet nodig afdekken. Staan in pot trouwens al 2 jaar.Bessen staan hier al te bloeien in blad. Nog geen bloemen Quote
Ann123 Geplaatst: 28 maart 2017 Geplaatst: 28 maart 2017 Bij mijn ouders staat hij barstensvol bloemen. Hier zie ik enkel verse blaadjes maar niks bloem. Quote
Nedlets Geplaatst: 30 maart 2017 Geplaatst: 30 maart 2017 Vandaag het 1e rondje oogsten van de blauwe bessen die ik vorige zomer heb aangeschaft. 8 planten, ieder in een pot ( 0ng. 30 liter ). Mengsel potgrond en 1/3 deel turf. De planten staan nu nog in pot maar gaan volgend jaar wellicht tóch op de tuin. 3 verschillende soortjes en 1 soort onbenaamd, van de Lidl.De verschillen zijn nogal groot. Allereerst valt het mij tegen dat de trossen bij geen van allen min of meer tegelijkertijd afrijpen. Helaas. Want ik heb ze om er jam van te maken, maar goed. Komende jaren zal dat wel meer en meer worden en dan een keer jam maken gaat heus wel lukken. Nu nog niet echt. De planten doen het echt heel erg goed. dikke lange nieuwe scheuten van onderuit de struiken. Heel netjes. Dit 1e jaar niet gemest overigens. Leuk dat dit topic nieuw leven wordt ingeblazen, ik lees nu net de blogpost door uit de eerste post en daar lees ik dat de planten zijn gestorven. Mogelijk door het gebruik van hydrokorrels of puur turf als substraat. Hoe gaat het met jou planten in pot Bit? En welk substraat gebruik jij? Ik had vorig jaar lente in de tuin een natuurlijke 'bloembak' in de grond (ingesloten door een border, erfscheiding etc). Deze had ik voor de helft gevuld met turf en gemengd met de grond. Hier de planten in. Hierin deden ze het heel goed voor een eerste jaar. Na het krijgen van de tuinkas moesten de planten plaats maken, ze staan nu in een hoge pot als noodoplossing. Staan goed in blad, na dit seizoen wil ik ze weer een plekje in de tuin geven, in een ingegraven metselkuip ofzo. Dus ik ben wel op zoek naar substraatverhoudingen. Quote
Bit Geplaatst: 30 maart 2017 Geplaatst: 30 maart 2017 Zoals in mijn moestuinupdate's te zien is, in dit geval januari 2017 : blog/Bit/index_start-10.html, staan ze niet meer in pot, maar in de grond in de fruitkooi. In andere topics over grond voor Blauwe Bessen ( ook in pot ) zie ook de andere topics die dat behandelen. Mijn hoofdreden, ze tóch in de grond te zetten, is het water geven 's zomers, geen tijd meer voor. Mijn medium, waar ik de bessen in grote potten in had staan : 50% turf / 50% potgrond ( potgrond is neutraal ). Nu in de tuin overigens hetzelfde, ruime plantgaten met schuine wanden en 50/50. dit jaar 1e keer iets bemest. Quote
henkg Geplaatst: 30 maart 2017 Geplaatst: 30 maart 2017 Mijn blauwe bessen -1x Blue jay, 1x Blue crop- staan nu 2 jaar bij elkaar in een 65 L speciekuip, in 2/3 tuinturf + 1/3 potgrond. Ze zijn nu ca 90 cm hoog. Ik blijf ze in bakken houden: regelmatig (regen)water geven is geen probleem voor mij. Over de grootte van de bak in relatie tot de grootte van de struiken:Wat zal ik doen: Nu al verpotten, elk apart in een 65 L kuip (er zitten al veel bloemknopjes aan), of beter wachten tot het late najaar?(Ik heb ook nog een vacante 90 L kuip, dus alletwee in één kuip van 90 L is ook een mogelijkheid.) Precies hetzelfde verhaal voor mijn 2x rode bes, maar dat moet in een ander topic ... Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Bit Geplaatst: 30 maart 2017 Geplaatst: 30 maart 2017 Wat ik zou doen.aanstaande zaterdag ( koel en bewolkt en wat regen ) Water geven. De bak op zijn lange zijde leggen. Op de lange zijde fors duwen. Andere lange zijde ook hetzelfde doen. Dan schuin iets omhoog tillen en de hele kluit los laten komen. Hup, als een cake de hele kluit uit zijn vorm.Op zn zijde laten liggen. Lang broodsnijmes nemen of ander scherp lang mes. Midden tussen de beide planten de hele kluit netjes doorsnijden alsof het een cake is.Dan heb je 2 delen. Laten liggen , niet te veel mee gaan sjorren of sjouwen. Je bakken heb je al klaar staan en met beide handen elke kluit apart poten, op de diepte die ze stonden. Niet dieper poten !Goed de bak vullen en goed aandrukken enzo. Kluit zelf niet aandrukken, er omheen wel. Afgevuld en klaar ? Mulchen !!! Voordeel van nú doen : je bent ze een seizoen voor. De nwe scheuten voor het volgende jaar gaan in mei al groeien. Dat kunnen ze dan. Nu niet echt. Dus je werk loont volgend jaar zeer.Dit jaar ? Nauwelijks schade. Jawel, vast wel iets ( onderin zitten wortels door bede helften. Je kan een takje of wat wegnemen in de struik ter compensatie, je kan het ook zo laten.Bloei etc. dit jaar zal best goed zijn hoor. Quote
henkg Geplaatst: 30 maart 2017 Geplaatst: 30 maart 2017 Mooi, dank, dan ga ik het zo doen. Aanstaande zaterdag dus (precieze tijd maakt niet uit? )Voor mij heel belangrijk: het advies om het beter nu dan in het najaar te doen. Over hoe had ik al een beetje nagedacht, maar niet geschreven. Inderdaad: broodmes, voorzichtig kantelen en eruit schuiven. Misschien zelfs een paar klinkers onder de zijkant van de bak zodat de takken niet te gekromd op de grond komen te liggen. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
henkg Geplaatst: 31 maart 2017 Geplaatst: 31 maart 2017 En zoals hierboven heb ik het gedaan (het was hier vanmiddag al bewolkt, met af en toe een motregentje). Tijdens:Loshangende grond heb ik met mate weggeplukt, de kluit heb ik grotendeels intact gelaten. Na. Een makkie, niks geknakt of beschadigd:Mulchen komt later, eerst even afwachten hoeveel de grond inklinkt. Het viel me op dat ze niet helemaal naar beneden hadden geworteld, en ook weinig naar opzij. Misschien omdat ik nog erg weinig bijgemest had.Toch had ik vorig jaar (hun 2e jaar) al behoorlijk wat oogst. Op de gok ruim een pond per struikje. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Bit Geplaatst: 31 maart 2017 Geplaatst: 31 maart 2017 Ziet er goed uit ! Had ik ook bij het verpotten hoor. De ene soort had de grote pot volledig doorworteld , het andere soortje absoluut niet. Zullen verschillen in zitten kwa soort, net als de maat bovengronds. Quote
Pieter16 Geplaatst: 10 april 2017 Geplaatst: 10 april 2017 Ik heb 3 blauwe bessen in pot staan. De hortblue petite, goldtraube 71 en Northland. Die laatste bloeit niet, terwijl die vorig jaar wel gebloeid heeft. Wat kan hier de oorzaak van zijn? Quote Regenwormen graven gangen, en veel!
Ktrijn Geplaatst: 12 april 2017 Geplaatst: 12 april 2017 Ik heb 4 blauwe bessen in pot gezet dit jaar. Gewoon in potgrond voor zuurminnende planten. Ik ben heel benieuwd of ik dit jaar al iets kan oogsten! Ik heb de Goldtraube, Bluecrop, Sunshine blue en Hortblue petite. De 2 laatste staan al in bloei, de andere 2 niet, ook nog geen knopjes, dus ik denk dat het daar eerder voor volgend jaar zal zijn. Ze krijgen een uurtje of 6 per dag zon, hopelijk is dat voldoende! Groeit een blauwe bessenstruik eigenlijk snel? Bereiken ze in 1 seizoen hun volledige grootte of duurt dat een paar jaar? Quote
Bit Geplaatst: 12 april 2017 Geplaatst: 12 april 2017 Dat duurt een paar jaar ja. Sommige rassen groeien best rap als jonge plant. Scheuten van 1m kan heel best. Andere rassen groeien gematigder en blijven ook kleiner. Quote
MSDG Geplaatst: 9 oktober 2020 Geplaatst: 9 oktober 2020 Deze wil ik weer even nieuw leven inblazen nu ik voor dezelfde uitdaging sta. Graag blauwe bessen op de moestuin maar twijfel over welke bakken, welk substraat, turf/tuinaarde? Moestuin op klei dus matige afwatering, is het dan slim om bakken in te graven of gewoon een plantgat uit te graven en te vullen met turf/tuinaarde mengsel? Anders ga ik voor de samla Ikea bakken methode met een laag zand onderin. Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
MSDG Geplaatst: 4 december 2020 Geplaatst: 4 december 2020 Inmiddels heb ik twee speciekuipen ingegraven van 65l met goede ontwatering en onderin een laag zand van 10cm. Daar bovenop tuinturf (helaas geen geschikt zuur alternatief gevonden), en twee onbekende rassen ingezet die ik gratis kon overnemen. Verder ga ik een armzalig klein plantje dat ik eens bij Lidl gekocht heb proberen te planten in een pot met een mengels van zand en koffiedrab, een interessant experiment wat ik online voorbij heb zien komen. Als dit slaagt dan test ik de PH na een tijd en zal ik laten weten of zand/koffie een goed en 'milieuvriendelijk' alternatief kan zijn voor pottenteelt van blauwe bessen. Ik houd jullie op de hoogte! Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.