Ga naar inhoud

Tomaten-uitdaging: Op zoek naar "Zoetekes"

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Net als wat Frans al eerder in dit topic heeft gepost : van hem heb ik best veel zaad van de orginele honingtomaat toegestuurd gekregen. Zoveel heb ik zelf echt niet nodig. Wie een aantal zaadjes opgestuurd wil krijgen ? Doe maar PB. Stuur ik je er 5 of 7 op ofzo ( en dan kunnen meerdere mensen er om vragen dus )

Geplaatst:

@Bit

Ik heb nog een paar van die tomaatjes liggen dus voor het geval je voor verdere distributie nog zaden kunt gebruiken kan ik deze nog voor je schoonmaken.

IMG306764991392473072.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Doe maar Frans. Beter te veel dan te weinig en ze blijven, normaal gesproken, zeker 5 a 6 jaar kiemkrachtig. Het project zal, bij leven en welzijn, nog wel een paar jaar lopen en dus is de kans groot dat ze echt nog wel van pas gaan komen. Misschien voor nieuwe mensen die nog mee gaan doen. Misschien om meer planten te hebben om de beste uit te kiezen om tot een zaadvaste versie te komen of gewoon om te vergelijken.

Dank je wel alvast voor de moeite van het schoonmaken!

p.s. Ben je van plan om er zelf ook te zaaien?

Ik had al zaden van Thea gekregen en zal er hooguit enkele zaaien en waarschijnlijk 1 maar uitplanten. Het wordt sowieso al een moeilijke keuze Beperkte kweekmogelijkheden en zo veel verschillende soorten tomaat.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Roosmarij schreef:

wat bedoel je precies met de kwaliteit hoog houden? En hoe moet je zoiets aanpakken? Ik stel me er van alles bij voor, maar dat wil niet zeggen dat ik daarmee ook het juiste in gedachten heb

Misschien hoort dit (ook/meer) in een andere topic. Maar toch even een antwoord op je vraag. Het gaat om zaad vermeerderen van rassen en soorten die niet in de officiële handel verkocht mogen worden (want komen niet voor op de Europse lijsten van goedgekeurde rassen.). Het voortbestaan van die rassen is dus afhankelijk van liefhebbers of idealisten die ze zelf in stand houden en eventueel via weggeven o.i.d. verspreiden.

Ik denk dat het geldt voor iedereen die zaad vermeerdert (ook voor bedrijven die dit voor het brood doen) dat je zou moeten proberen dit zo te doen dat je zorgt dat je de goede eigenschappen doorgeeft en gezonde planten. Maar bovendien dat je dan ook probeert om de specifieke eigenschappen van een ras door te geven.

Veel zaad telen is van de meeste groenten niet eens moeilijk. Een plant bloeit en maakt zaad. Voor een (slechte) zaadhandel is het dus "kassa" om veel zaden te winnen, door niet heel erg kritisch te zijn op of je alleen de allergezondste, raszuivere en beste planten kiest voor zaadwinning. Ik ben een grote voorstander (ook voor liefhebbers) van zaadvermeerdering door deskundige en kritische mensen die de hoogste eisen stellen. Voor zaad dat je in de winkel koopt (neem van mij aan dat dat niet altijd topkwaliteit is) maar ook voor zaad dat je zelf gebruikt, ruilt, weggeeft enz. van bijvoorbeeld oude heirlooms.

Een voorbeeld: Ik plant uien van het ras Rijnsburger in maart in mijn tuin. Enkele bollen schieten in juni door en ik laat ze bloeien en zaad vormen, dat ik eind augustus kan oogsten. Ongemerkt heb ik nu een selectie gemaakt: Een ui vermeerderd van dat ras, waarin de kans groot is dat de gewenste eigenschap "niet snel doorschieten" niet in de genen van de zaden zit. Ga je die zaden het jaar erna zaaien, dan is de kans groot dat de ongewenste eigenschap "snel in zaad gaan" sterker aanwezig is in de nakomelingen. Dit is dus fout.

De goede manier zou zijn om juist die uien te kiezen die geen enkele aantasting hebben, het grootste zijn en in vorm sprekend lijken op wat voor het gewas gewenst is, gedrongen goed ontwikkeld loof hebben en een rijk en gezond wortelgestel, lang stevig en gezond blijven bij bewaren enz. en daarvan alleen de allerbeste zaad te laten vormen (en dan te zorgen dat er geen kruisbestuiving kan optreden met andere soorten uien).

Geplaatst:
Roosmarij schreef:

wat bedoel je precies met de kwaliteit hoog houden? En hoe moet je zoiets aanpakken? Ik stel me er van alles bij voor, maar dat wil niet zeggen dat ik daarmee ook het juiste in gedachten heb

Misschien hoort dit (ook/meer) in een andere topic. Maar toch even een antwoord op je vraag.

Even een kleine aanvulling : je kan de kwaliteit hoog houden door om de aantal jaar zaden van anderen van het zelfde ras/soort te gebruiken om jou planten weer mee te kruisen denk vooral aan zelfbestuivende planten als tomaat, peper en paprika dan is soms nieuw d.n.a. in brengen wel eens gewenst omwillen van kleur,smaak en ga zo maar door.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

Dat is niet mijn informatie, Ben. Zie het artikel uit Wikipedia. Maar dat heb ik ook meegenomen van de studiedag van Velt (nov. 2012) onder de titel: "Schiet in het Zaad".

In de EU moeten rassen toegelaten worden (en dus geregistreerd en omschreven). Daarbij wordt er een A-lijst gehanteerd met de bekende/grote/algemene rassen en is er daarnaast een (experimentele...niet zeker dat die uiteindelijk blijft bestaan) B-lijst met wat minder stringente eisen, waar heirloom-rassen op kunnen. Inderdaad mag alles in kleine porties aan amateurs (nog?) worden verkocht. Probleem van kleinere, onafhankelijke, zaadvermeerderingsbedrijfjes (waaronder biologische) is dat registratie erg duur is. Ik denk dan aan bedrijven als De Bolster of het Belgische Semaille.

Het is nu weer mogelijk om het verslag van deze studiedag online te lezen, inclusief de verschillende inleidingen. (is maandenlang afgesloten geweest). Ik geef je de link, zodat je het kunt nalezen. Is sowieso voor jou zeker, erg interessant, denk ik, vanwege je studie en professionele bezigheden. De regelgeving komt vooral ter sprake in de eerste inleiding, van Herve de Clerc, meer achteraan in zijn verhaal.

http://www.velt.be/Joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=1722&Itemid=1

Voor wie zelf zaad wil vermeerderen is bovenal de laatste inleiding, van Lieven David, zeer de moeite waard om eens te lezen.

Geplaatst:

@weknow

Een tip voor het zoetekes project . Ik kwam eergisteren op het www een nieuw en interessant ras kerstomaat tegen , Sweet Aperitif , dat voor zover ik kan zien in dit topic nog niet genoemd is . Het is een ras met zo te zien zeer goede eigenschappen dat , omdat het een zaadvast ras is , voor het zoetekes project nog eens extra interessant kan zijn . Ik vond hem op een engelse site maar na wat zoeken blijkt het zaad ook in Nederland bij Tabernal zaden verkrijgbaar te zijn . Eergisteren een zakje bij Tabernal besteld en vanmiddag lag dat al in de bus ! Het is een originele verpakking van de engelse firma Johnsons. Average 20 seeds staat op de verpakking , er zaten er 36 in.

http://blog.thompson-morgan.com/gardening-news/the-sweetest-tomato-youll-ever-taste-or-your-money-back/

https://www.totallytomato.com/dp.asp?pID=00736&c=52&p=Sweet+Aperitif+Tomato

http://www.theorganiccentre.ie/node/1902

Nog een vraag. Naar wie moet ik de zaden sturen die ik uit de rest van de honingtomaatjes ga halen ? Naar Bit of naar jou ?

Geplaatst:

Sweet Aperitif is niet zaadvast, helaas. Dat wil niet zeggen dat ie niet bruikbaar is om het ultieme "zoeteke" te creëren maar het is zeker niet ideaal.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Geplaatst:

Hoi Frans,

Bedankt voor de tip. Ik voeg binnenkort Sweet Aperatif toe aan de lijst(en), omdat je ze blijkbaar gaat kweken dit jaar. Ik denk dat als we ook nog een lijst met "mogelijke kandidaten" nu zouden maken, die lijst nog zeker eens zo lang zou worden. Nu is de lijst met "kandidaten" voor 2014 beperkt tot de rassen en soorten waarvan minstens 1 iemand zaad heeft en (van plan is om te) zaaien. Einde seizoen zetten we alle resultaten bij elkaar en maken we keuzes voor volgend seizoen, zo stel ik me voor. Het kan zijn dat iemand dan weer van andere mogelijk erg geschikte zoetekes zaad kan verkrijgen en dat we dan een nieuwe lijst voor 2015 maken.

@ Bubbels: Nu ik de lijst met wat meer informatie over de zaadvaste rassen in het project aan het maken ben en van elke soort heel veel probeer op te zoeken, valt het me op dat de soorten die je geruild hebt of gekocht via dat (Amerikaanse?) forum erg interessant zijn! Mogelijk ook een goede plek voor anderen (of samen) om volgend seizoen aan zaad te komen. Ik heb me er nog niet heel erg in verdiept, maar dat komt nog wel. Hetzelfde geldt voor het internationale forum van veredelaars van gewassen, waar Ben92 actief is.

Ik neem aan dat het nog wel tot de tweede week van maart duurt , voordat jullie volop gaan zaaien. Als ik klaar ben met de lijsten en beschrijvingen, wil ik voor mezelf gaan bepalen welke soorten en aantallen ik precies ga zaaien. Dan zie ik ook het aantal zaden dat ik van diverse "zoetekes" heb en zal ik een lijstje maken, zodat je desgewenst kunt aangeven waar je nog enkele zaden van wilt toegestuurd krijgen.

Frans, geef/stuur die zaadjes die je oogst van de "honingtomaten" maar naar Bit. Wie ze heeft, maakt niet zo veel uit. Ze komen zeker nog eens van pas

Geplaatst:

Ben92 schreef:

met praktische ervaring met eigen zaden winkel kan ik je toch echt verzekeren dat je (iniedergeval in nederland) gewoon kan kopen en verkopen wat je wilt, of misschien was de naktuinbouw inspecteur waar ik mee sprak uiterst mild

Dat iets niet mag, wil niet altijd zeggen dat het ook gecontroleerd wordt. Toen we vroeger wel eens wat wijn maakten, mocht dat officieel ook niet. Maar in de praktijk wordt het gedoogd. Ik vraag me af of die kleine wijngaardjes die alom opduiken en via kleine winkeltjes ook wat verkopen daar problemen mee kunnen krijgen. Daar zijn nog accijnzen die de overheid misloopt mee gemoeid. Dat is met zaad op Nederlands niveau niet het geval. (Wel op Europees niveau, met die registratie-rechten e.d.) Overigens: Heeft een NAK-inspecteur ook een economische bevoegdheid? Of gaan die alleen over de gezondheid van wat je verkoopt?

Ik kan me wel voorstellen dat vroeger of later het beleid in Europa wat strikter wordt en er meer controle kan komen op de regels die bestaan. Er is in ieder geval een flinke lobby van de grote internationals in zaad en landbouw in het Europese Parlement. Zouden zij kleine zaadwinkeltjes en onafhankelijke zaad-kwekertjes als een bedreiging zien?

Vooralsnog: Ga maar lekker door met bijzondere zaadjes telen en verkopen, zolang niemand je wat in de weg legt !

Geplaatst:
Sweet Aperitif is niet zaadvast, helaas.

Google je met 'Sweet Aperitif F1' of 'Sweet Aperitif open polinated' dan blijft het onduidelijk of het een F1 is of niet. Bij zaadhandelaren kom je beide vermeldingen tegen. Op mijn verpakking , bij Tabernal gekocht maar oorspronkelijk afkomstig van Johnsons zaden , staat in ieder geval niet vermeld dat het een F1 is. Dat wordt dit jaar dus zaden nemen om er in 2015 proefondervindelijk achter te kunnen komen of Sweet Aperitif een zaadvast tomaatje is of toch een F1.

Geplaatst:

Klopt, Frans. Het is onduidelijk. Ik kwam op de site van Johnson & Morgan inderdaad eerst op een zonder toevoeging F1 bij de naam en vervolgens wel met die toevoeging. Prijs hetzelfde en beschrijving ook en nergens verdere uitleg. Ben er toen van uit gegaan dat het een F1 hybride is, temeer omdat ik ook nergens anders aanwijzingen vind dat het dat niet is of dat er een OP-versie bestaat ( o.a. bij andere verkopers is het ook een F1). Is geen punt: we houden met beide mogelijkheden rekening.

Vooralsnog is het het belangrijkste dat jij een leuke/lekkere tomaat hebt dit jaar (hopelijk) en voor de rest zien we wel en zijn we voor dit project vooralsnog geïnteresseerd in jouw indrukken/ervaringen.

Als je via het internet en heel veel databases, beschrijvingen en ervaringen die je er tegenkomt, probeert om duidelijkheid te krijgen over de duizenden tomaten die er blijkbaar zijn, dan is dat bij sommige soorten een puzzel. Nieuwe namen die iemand er aan geeft, fouten en onzorgvuldigheden, tegenstrijdigheden in beschrijvingen...het hoort er allemaal bij blijkbaar. En dan heb ik het nog niet over de reclame die de verkopers er in brengen. Ga je daar van uit, dan is bijna elke soort die verkocht wordt: "met een typische tomatensmaak", "zoet met een lekker zuurtje" , "met een grote opbrengst aan heerlijke vruchten" en bovendien bijna "resistent". Wishfull claims? Iemand die ergens iets gunstigs een keer noemt: Het wordt juichend aangehaald en overgeschreven en aangedikt. Dus is het helemaal niet zo gek om - zoals we nu doen - diverse van die rassen maar eens te proberen en te kijken wat we er in de praktijk zelf van vinden en dat met elkaar uit te wisselen.

Geplaatst: (aangepast)

Gisteren een wat uitgebreider praatje met mijn tuin-buurman gehad, de Oekraïner. waar ik 2 jaar terug de 1e tomatenplanten van had; de grote Oekraïners in 3 varianten eigenlijk. Grote felrode, grote roze-rode ( wat paarsig , beetje Rose de Bern - achtig ) en grote gele of donkergele ( meer Roma-achtig )

De tomaten blijken van 2 plekken te komen, wel vlak bij elkaar hemelsbreed, maar uit 2 dorpen, van 2 verschillende boeren families.

De grote felrode, zwaargelobde, zware vleestomaten met weinig zaad, wel goed sappig maar ook met veel vlees. Vrij makkelijk scheurend bij wisselende vochtopname; met weinig dikke schil, zeker niet storend. Een erg lekkere volle tomaat. Vrij zoet, met minder zuren er tegenover. een tomaat met een erg volle, bijna romige smaak.

Deze tomaat komt uit een verre buitenwijk, een klein dorp buiten Dneprpetrovsk, vlakbij de rivier de Dniepr. Nou vond ik wel een Dnepr of ook wel de Dnipr- rivier in de Oekraïne op Google. De buurman heeft me op het hart gedrukt dat het daar plaatselijk Dniepr is.

De grote Rode Oekraïner gaat vanaf nu dus de 'Tomaat Dniepr' heten.

De Grote Roze gaat de tomaat 'Roze Mykolaïv' heten. Dat is de 2e plek waar het zaad vandaan komt. Het is een stadstomaat. Al generaties lang in het bezit van de familie.

De roze, weinig of bijna niet gelobde "oxheart" ( type ) is vergelijkbaar kwa kleur met de Rose de Bern. Ik vind ook de smaak er op lijken, maar de tomaten zijn duidelijk nog groter en zwaarder. De tomaat is eveneens lekker zoet, maar met een boeiend pallet aan zuren, goed sappig maar meer vlezig. Gemiddeld aantal zaden. Echt bijna onovertroffen in smaak indien vol-rijp

Ook van hun komt de Grote Gele, vanaf nu de 'Gele Mykolaïv' te noemen. De gele is soms roma-vormig, soms wat ronder. Ongelobt, zeer stevig en zoet ! Maar ook wat meer melig ( roma-achtig, minder sap ) en weinig zaad. Heerlijke tomaat trouwens , bijna een maaltijd an sich.

Voor alle 3 de tomaten, waar ongetwijfeld in alle 3 bloed zit van alle 3 ( beide families leveren al generaties lang zaad aan elkaar ) geldt kwa plant:

zoals de oorspronkelijke Coeur de Boeuf -tomaat, heeft deze plant hangende , slaphangende, soms zelfs naar de stam toe teruggevouwen bladeren. Treurend eigenlijk. Soms héél sterk, De bladeren groeien als het ware terug naar de stam, met de toppen van het blad er weer vanaf. Net alsof de handen hoog in de zij worden gezet. De bladeren zijn grijsgroen met vaak een duidelijk roze-paarse vleug. De bladeren zijn rank, smal en lang. Het geheel van de planten kunnen wat ziekelijk overkomen, of ook wel alsof ze absoluut water behoeven. Dit is geenszins het geval. De planten zijn erg ziektevrij. Heel sterk; het zijn russische sterke dingen. Heel sterk heb ik ondervonden, nu 2 jaar op rij. Zeer groeikrachtig. Ik laat maar 2 a 3 trossen vormen, gelijk als mijn buurman.

Verder hebben de bladeren een duidelijke krul in zich. veel bladeren hebben de neiging om zich als kokers te vouwen. Dit dan soms in samenhang met eerdere treurvorm wel een beetje een ziek gezicht. Maar de planten zijn dat dan zeker niet. Na half september gingen de planten wel snel achteruit afgelopen seizoen. Een aantal tomaten zijn niet rijp geworden. Wellicht nog sterker dunnen.

De buurman krijgt elke 3 jaar zaad toegezonden. Ze nemen alleen van de 1e tomaten zaad, die ze vol rijp laten worden. Van de mooiste planten. Hij bleef maar benadrukken dat dat O zo belangrijk is, dat je zaad neemt van de 1e tomaat van een mooie plant, en dat de tomaat echt overrijp moet zijn als je hem openmaakt ( de tomaten rijpen overigens heel goed van de plant af ( maar ja , dát doe ik niet ))

Hij denkt te weten dat je daardoor ook met dat zaad, vroegrijpende tomatenplanten krijgt.

Het zaad van deze planten zijn zeker al 4 generaties lang bij hun in de familie, mogelijk langer.

Hij zelf zaait as maart de 17e ( als ik hem goed begreep ) vanwege de maanstand; vond hij cruciaal. Doe ik niet aan , en mijn planten waren vorig jaar mooier dan die bij hem . Maar dat zeg ik hem niet; dat zag hij zelf ook wel.

Hij kwam dan ook gistermiddag bij mij vragen wanneer ik er over dacht te gaan zaaien.

Ow ja. Nog een klein ding. Hij kweekt ook heel graag allerlei knofloken. Dat doet hij al jaren en jaren op 1 en dezelfde plek. Doen we allemaal zo bij ons thuis

Maar de tomaten zijn super !

aangepast door Gast
Geplaatst:

Tijd voor de officiële doopplechtigheid van 3 Oekrainse heirloompjes!

"Dniepr", 'Roze Mykolaïv' en 'Gele Mykolaïv' zijn nu als "rassen" althans op dit forum erkend! Ze zullen met de goede naam in de overzichten vermeld gaan worden met terugwerkende kracht. ...en zeer waarschijnlijk volop geteeld.

Maar intussen zijn er toch al wat zakjes met zaden verspreid op de laatste MTFD in september en ik denk ook via de Blijde-zaden-tas.

In ieder geval zag ik soms de "Oekrainer" van Bit, zonder kleuraanduiding. (Weet jij zo dan welke het is, Bit? Of kunnen we beter de kleur van de oogst afwachten?)

En ook zakjes met gele en rode Oekrainer. Ikzelf heb wat zaadjes van de gele Oekrainer/Bit = Gele Mikolaiv meegnomen die waren blijven liggen.

Uit de impliciete beschrijvingen maak ik op dat het alle 3 soorten zijn, die best als gewone stamtomaat geteeld worden (dieven, aanbinden, grootte tot 2,50 in de kas) en "indeterminate" zijn (doordragend en dus gespreide oogst).Van de vroegheid zal ik maar maken: "laat" op grond van wat je vertelt, grotere tomaten hebben meestal wat langer nodig om de hele vrucht van voldoende suikers te voorzien). De tip van Guy de Kinder, die hij als laatste toevoegde, om dieven te stekken van tomaten soorten die in de kas al vroeg "klaar" zijn is misschien een manier om nog een maand langer van wat vruchten te kunnen genieten?

Ik zal ze - als ik even de tijd heb - op de lijsten weghalen bij de "onduidelijke rassen" en als ras bij de zaadvaste soorten invoegen.

Heb je je buurman, van wie je de zaden kreeg, de namen verteld...en dat zijn heirlooms met veel belangstelling her en der worden "uitgeprobeerd"? Wat vindt hij ervan?

Eigenlijk vind ik het vooral ook erg leuk om op deze manier een stukje Oekraïense traditie/cultuur te kunnen kweken! "Voedsel" wordt zo weer terug een mensen-verhaal!

Geplaatst:

Ja, lekker slim he ? Het voorlaatste seizoen heb ik zaad geoogst. Dat is toen in ieder geval naar Appelvrouw gegaan, en nog een paar mensen. Dat was dacht ik de roze.

Afgelopen seizoen heb ik geoogst van onderscheiden soorten, maar maakte ik zelf onderscheid tussen wel 5 varianten, wat ( na een wat uitgebreider gesprek met buurman ) er maar 3 blijken te zijn. Van oorsprong dan.

Ik weet dat Appelvrouw ook zaad op de mtfd van september mee had ? Of in de blije zadendoos ? Die noemde ze gewoon ' grote oekraïner buurman bit' dacht ik. ( ? )

Zakjes door mij neergelegd had ik in rood / roze / geel ingedeeld, en misschien ook nog in groot rood rond.

Ja. Nou ja. Helaas dan hoor.

Geplaatst:
Ze nemen alleen van de 1e tomaten zaad, die ze vol rijp laten worden. Van de mooiste planten. Hij bleef maar benadrukken dat dat O zo belangrijk is, dat je zaad neemt van de 1e tomaat van een mooie plant, en dat de tomaat echt overrijp moet zijn als je hem openmaakt ( de tomaten rijpen overigens heel goed van de plant af ( maar ja , dát doe ik niet )). Hij denkt te weten dat je daardoor ook met dat zaad, vroegrijpende tomatenplanten krijgt.

Dat het oogsten van de zaden uit de 1e tomaat belangrijk is, grappige theorie van hem. Naast die uitspraak van hem, ik heb ook ooit gelezen dat de 1e tomaat de meeste energie krijgt (op dat moment heeft de plant nou eenmaal nog veel minder energie te verdelen dan in een later stadium), dus zouden daardoor de zaden zich ook beter ontwikkelen. Wellicht dus ook handig als we straks tijdens het oogsten van de kruisingen allemaal het zaad uit onze eerste tomaat halen

En echt top zulke achtergrond informatie over die tomaten Bit! I.v.m. ruimte te kort wil ik alleen maar cherrytomaatjes telen, maar ik begon nog bijna te twijfelen of ik dat wel moest blijven doen

Geplaatst:

Ik heb werkelijk nog nooit enig kwaliteitsverschil gemerkt als het om zaad uit een eerste of latere tomaat is. Wel een grappige theorie.

Geplaatst:

Nee, kwaliteits verschil niet zo zeer. Volgens hem ( ik ben het dacht ik óók al eens ergens tegengekomen hoor, dat idee ) zou het zaaien van de eerste tomaat maken, dat de plant die daar van komt ook weer éérder tot vrucht komt. Dat hoeft geen kwaliteitsverschil te zijn kwa plant of tomaten. Meer het vroege karakter ervan dus. ( vroeg/laat soortjes )

Geplaatst:

Maar dat kan eigenlijk helemaal niet. Vroegheid heeft te maken met dna, weersomstandigheden, voeding, etc. Ik ben 2 weken te vroeg geboren, zou mijn baby dan 3 weken te vroeg geboren moeten worden?

Geplaatst:

haha. Ja, ik weet niet. Ik ben hier niet goed in hoor. Maar zou toch logisch zijn, dat als je alle baby's weggooit die op tijd of later geboren worden, we over 300 jaar met een menselijk ras zitten, die er dan allemaal 8 maanden over doen ?

Nee, weet ik niet. Het was zijn verhaal. Ik zal eens op zoek gaan of dat verhaal ergens te checken valt op internet.

Geplaatst:

vanwelke vrucht je zaden oogst maakt niets uit en heeft geen invloed op de vroegheid van de plant. Het maakt wel uit als je 2 tomaten zaait en de ene een week eerder rijp is dan de andere (zolang ze in dezelfde omstandigheden staan) dan kan je beter zaden van de vroegste plants oogsten, maar van welke tomaat en wanneer maakt niets uit...

voor alle zaden en zaadjes http://www.aedoszaden.nl

plant veredeling, leuk jazeker kijk ook even hier: http://plantbreedingforum.eu/

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...