Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hallo


Berend

Aanbevolen berichten

Welkom Berend.

Ik zie dat de mensen hier boven je direct aan het spitten wil helpen

 

Als ik jou was zou ik eerst maar eens goed onderzoeken welke type moestuin je wil hebben.

B.v een ecologische moestuin (spitten in een ecologische moestuin is uit den boze en grondbedekking een must )

Zo zijn er veel meer typen moestuinen, die misschien beter bij je (overtuiging) past.

 

Succes

Less is more

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

 

Bedankt voor u reactie ik wil graag aardappelen en groente kweken koolsoorten, bonen , sla e.d

Maar er moet wat aan het land gebeuren want er is jaren niks gedaan en het is een wildernis.

Dus ik denk dat spitten wel heel belangrijk is maar ik ben een beginner en weet er nog te weinig van.

Maar de insteek is lekker bezig zijn en eerlijk en lekker eten.

 

Berend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar er moet wat aan het land gebeuren want er is jaren niks gedaan en het is een wildernis.
Die wildernis heeft je juist geholpen de grond in orde te maken. Je zou kunnen overwegen de "wildernis" plat te leggen en te bedekken met karton of kranten, daarop compost (5-10cm) en daarop snippers (10-15cm). De kranten zij om tijdelijk de onkruiden te verstikken en groei te onderdrukken. Google naar back to eden.

 

Mijn advies is niets ander dan; verder kijken dan spitten en bemesten. Zien hoe het ook ander kan, laat de natuur voor je werken en geniet van de heerlijke groente

Less is more

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien leuk om de tuin te splitsen en op de manier van ouderwets en een manier met kranten en compost?

Kan je kijken wat mooier grond word en te bewerken.

Want klei is mooi maar zwaar.

En misschien is er helemaal niet in de beurt om compost te krijgen/kopen?

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Berend,

Ik kan me best vinden in de antwoorden van MoesBijenTuin.

De bovenste toplaag van de grond is de meest waardevolle, daar zorgen de regenwormen voor. Als je alles omdraait duurt het weer een tijd voor het in orde komt. Je kan dit natuurlijk één keer overwegen, maar niet jaarlijks, zou ik durven zeggen. Later zou frezen (enkel toplaag) interessanter zijn dan ploegen.

Voor je onkruid kan je maaien en op grote hopen leggen, vermeng er wat mest in zodat de temperatuur hoog oploopt en vele onkruidzaden gaan dood, je kan het ook verbranden, maar dit is niet ecologisch.

Kippen doen ook gouden werk. Koop wat draad, een kot voor je beestjes, water- en voederbak, en laat ze maar een winter rondscharrelen.

Moeilijkste teelten om mee te beginnen zijn wortelen, prei, kolen.. Zoiets heb ik geleerd, kan best onder zo'n muggegaas, liefst uv bestendig. Wortelen regelmatig wat aanaarden (grond ophogen rond), en als je ze oogst, doe het liefst in één keer ; prei heel regelmatig water geven (dagelijks of om de twee dagen), kolen kan je paar keer sproeien met bacillus thuringiensis (dipel), dit is toegestaan in de bioteelt.

Veel succes in elk geval, je kan makkelijkst beginnen met sla, radijs, bieten, bonen, erwten.. Maak een teeltplan op voor je tuin, en een "vruchtwisselingsplan" voor de komende jaren..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga het op twee manieren proberen één met spitten en één ecologisch ik moet even zien waar ik dan compost weghaal want dat heb ik nog niet omdat ik net begin. Het is een heel leerproces voor me maar dat maakt het wel heel leuk. Ik dacht echt even spitten en klaar maar to live that dream i have to sleep dat is mij inmiddels helder. Ik kan niet oordelen als ik iets niet probeer ik krijg twee tuinen dus heerlijk mn creativiteit de loop geven en ja ik zie het het wel zitten. Nogmaals bedankt voor alle reactie en vooral voor de tips ik heb hier veel aan en ga hiermee aan het werk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Berend,

Ik kan me best vinden in de antwoorden van MoesBijenTuin.

De bovenste toplaag van de grond is de meest waardevolle, daar zorgen de regenwormen voor. Als je alles omdraait duurt het weer een tijd voor het in orde komt. Je kan dit natuurlijk één keer overwegen, maar niet jaarlijks, zou ik durven zeggen. Later zou frezen (enkel toplaag) interessanter zijn dan ploegen.

Voor je onkruid kan je maaien en op grote hopen leggen, vermeng er wat mest in zodat de temperatuur hoog oploopt en vele onkruidzaden gaan dood, je kan het ook verbranden, maar dit is niet ecologisch.

Kippen doen ook gouden werk. Koop wat draad, een kot voor je beestjes, water- en voederbak, en laat ze maar een winter rondscharrelen.

Moeilijkste teelten om mee te beginnen zijn wortelen, prei, kolen.. Zoiets heb ik geleerd, kan best onder zo'n muggegaas, liefst uv bestendig. Wortelen regelmatig wat aanaarden (grond ophogen rond), en als je ze oogst, doe het liefst in één keer ; prei heel regelmatig water geven (dagelijks of om de twee dagen), kolen kan je paar keer sproeien met bacillus thuringiensis (dipel), dit is toegestaan in de bioteelt.

Veel succes in elk geval, je kan makkelijkst beginnen met sla, radijs, bieten, bonen, erwten.. Maak een teeltplan op voor je tuin, en een "vruchtwisselingsplan" voor de komende jaren..

 

Dus krijg ik nog een zware dobber aan mn bestelling heb juist prei en kolen besteld

Gelukkig ook een hoop boontjes en wat andere dingen hier mn bestelling.

 

 

105 Stam slabonen (struikbonen) Scala voorheen berggold, zonder draad 2 pakjes 50 gr

100 Stam slabonen (struikbonen) Farcy stringless, zonder draad 2 pakjes 50 gr

101 Stam slabonen (struikbonen) Cantare, chinees boontje, zonder draad pakje 50 gr 88 Stam slabonen (struikbonen) Argus, zonder draad pakje 50 gr

531 Uien Hyskin f1 hybride

333 Prei Herfstreuzen 2 pakje

331 Prei Winterreuzen 2 pakje

342 Rabarber Lider pakje

235 Rode kool Lodero f1 hybride knolvoetresistent

812 Witte kool Marner lagerweiss bio-geteeld

247 Savooie kool Zwijndrechtse putjes

186 Bloemkool Alpha -

 

Het is dus misschien beter de kolen als een experiment te gaan beschouwen.

 

Misschien hebben julie nog iedeeen wat echt in een moestuin thuishoort ik wil alles wel proberen als het maar lekker is en te doen is voor een beginner.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Berend,

 

Ik heb het in de beginjaren ook geprobeerd ; als je intensief bezig bent en rigoureus om de paar dagen de prei water geeft, regelmatig aanaardt (prei voorzaaien onder beschermgaas !, planten in een kuil en daarna regelmatig aanaarden (moet je maar eens opzoeken op internet (prei aanaarden) je vindt wel wat)) dan lukt het wel ; voor kolen : zaaien in bakje, verplanten in potjes en uitplanten : als je zonder beschermgaas werkt : eventueel een rubberkraagje maken rond de kool (tegen eitjes koolvlieg - zoek maar op "koolkraag"), regelmatig inspectie voor rupsen ; ik werk met gaas erboven en spuit twee keer met bacillus thuringiensis (dipel) , dit doodt de rupsen doordat ze de bacil die op de bladeren ligt opeet. Zonder gaas is het me ooit gelukt om rode kool, en witte kool te kweken, savooi zat onder de rups, en bloemkool is het moeilijkst om mooi te houden. Wat je kan doen is voor bloemkolen is winterbloemkool kweken, dan zaai je in september, planten in november en in april / mei heb je mooie bloemkolen, voor de koolvlieg rondvliegt (paar cyclussen per jaar (april/mei, juni/juli en sept/okt)) Winterbloemkolen vind ik lekkerder dan

gewone bloemkool. (Wel de juiste soort kiezen Walcheren)

Succes !

Niet wanhopen in het begin, mijn eerste seizoen had ik ooit succes met het weer, tomaten volop in de tuin, het is me jaren nadien niet meer gelukt om zo'n tomaten buiten te kweken. Je ziet maar, wat het ene jaar niet lukt, zal een ander jaar meevallen. Elk jaar

is er wel iets dat niet of minder lukt. Laat het je niet ontmoedigen, dit is normaal, voor elke tuinierder, ook voor mij (ik ben al 25 jaar bezig).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...