Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Wat niet ontkiemt gooi ik niet weg. Als ik het geduld kwijt raak (en ruimtegebrek krijg) gooi ik het zaaimedium hooguit in een andere bloembak. Ik heb enkel een overleden zaailing weggegooid. Ik heb een goed gevoel voor mijn overgebleven zaailingen, maar ik strijdt denk ik niet mee voor de top3.

Twee zaailingen met een tweede blad... Nog altijd een treurprei hier. De eerste zaailing van zaaipoging 3 is buiten de kas en lijkt het goed te doen. De tweede zaailing uit die rij die moet nog even wachten.

Zaaipoging 3, nog geen resultaat.

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Geplaatst:

Op 3 of 4 februari heb ik 5 zaadjes gezaaid. Daarvan staan er alweer een paar dagen 3 boven de grond, waarvan er eentje er nogal slapjes uitziet.

Tegelijkertijd heb ik ook nog een andere preisoort gezaaid (Blauwgroene Winter), in een ander bakje (geen foto van). Die kwamen al sneller boven en zijn nu ook groter.

Dus die reus is kennelijk een langzame groeier???

Met de volgende bladzaai-dagen gaan er weer 5 zaadjes de grond en en dan met de daaropvolgende bladzaaidagen de laatste 5. Zo heb ik het mooi verspreid.

Oh ja, de bakjes staan in een vensterbank op het zuid-westen, pal tegen het raam aan.

reuzeprei146821392468030.jpg

Geplaatst:

De vijf zaadjes die ik een paar weken geleden heb gezaaid in de kas komen nog niet op..

Vandaag 5 zaadjes in potjes gezaaid en deze staan binnen, ik hoop dat hier iets van op komt! Al kunnen die in de kas nog komen, ik wacht nog even af.

Geplaatst:

1005539_663899843666807_1675047009_n.jpg

Oei, nog maar twee zaadjes over...

1798388_663899847000140_526146032_n.jpg

Dit zaadje krijgt net als mijn eerste zaadje een individuele behandeling en heb ik vandaag met veel liefde gezaaid.

1619119_663899853666806_303668189_n.jpg

Groei, zaadje, groei!! (De zichtbare kiem is geen prei, maar Brugmansia, totaal niet relevant)

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Geplaatst:

Ben ik nu mis of heeft bijna iedereen last met het ontkiemen van die prei?

Ik heb er acht van de vijftien, sommigen al met drie blaadjes, moet ze wel ondersteunen.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Het lijkt inderdaad allemaal wat moeilijk te kiemen ja.

Zouden ze ons gewoon overjarig zaad gegeven hebben? Mooie manier om ervan af te komen en naamsbekendheid te kweken, toch?

Geplaatst:
Het lijkt inderdaad allemaal wat moeilijk te kiemen ja.

Zouden ze ons gewoon overjarig zaad gegeven hebben? Mooie manier om ervan af te komen en naamsbekendheid te kweken, toch?

ik vind dit toch een ietwat negatieve opmerking......

miss ligt het slechte kiemen wel aan het feit dat wij!!!! ja wij.........

zonodig die mamoethprei al in januari willen zaaien???????

ik had op blz.61 al aangegeven dat de fotografen op weg waren richting mijn boerderië i.v.m. belangrijke ontwikkelingen in het kader van deze teeltwedstrijd en ja hoor,

men had alleen ook nog een preioloog meegenomen en een deskundige op het gebied van mammoeten gedurende de ijstijd [wij noemen dat tegenwoordig de wintertijd ]

nou er ontstond een hele diskussionele filosofie over....

jaja...

wanneer is het qua:

maan

BD

of fenologische kalender de beste tijd om te zaaien........

de foto's die geschoten zijn liggen nu nog bij de fotograaf ter ontwikkeling,

want hier was iedereen het over eens.........

hoe ontwikkelt zich de ontwikkeling van deze mammoethprei?

uiteraard mag iedereen zijn hier over laten schijnen, bedenk wel.........

flitsen is erg slecht voor ene donkerkiemer [vandaar de donkere kamer ]

kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

http://guppedup.blogspot.nl/

Geplaatst:

Euhmmm Greetje... ik dacht eerst ook dat we misschien wel met z'n allen te vroeg aan het zaaien geslagen waren, maar op de site van Vreeken staat toch echt dat je al vanaf januari kunt zaaien... dus daar kan het dan toch niet aan liggen!

Geplaatst:

Ach, we hebben allemaal hetzelfde materiaal, voor de wedstrijd maakt het dus niet uit. Ik zou er eerlijk gezegd ook niet aan moeten denken dat ik 15 mammoetjes groot zou moeten btengen in mijn kleine tuintje....

Geplaatst:

@Mibo

Of iedereen hetzelfde materiaal gekregen heeft weet ik zonet nog niet. Misschien komt het naar de forumleden gezonden zaad uit meerdere partijen (Huub zou dat kunnen vertellen) die een verschillende kwaliteit blijken te hebben . Is het zaad afkomstig uit één partij dan kan het ook zijn dat die partij bestaan heeft uit een deel slecht zaad en uit zaad van betere kwaliteit dat niet homogeen gemixt werd . Feit is in ieder geval dat het zaad inferieur is . Vers preizaad , mits goed afgerijpt , heeft een hoog kiempercentage en behoort onder goede omstandigheden binnen enkele dagen te kiemen.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Kijk . Aan die info hebben we wat. Leuk dat er mensen zijn die die kennis / ervaring hebben. Bij mij staan van de 12 nu 2 boven. Maar ook wat Mibo zegt. Met 1 doe ik ook mee aan de wedstrijd

Geplaatst:

Tjsa Frans, het kan ook zijn dat Huub ons alle maal in het ootje heeft en ons de zaden met voorgestelde frituur,magnetron en hitte behandelingen heeft gegeven.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

Dan heeft hij er bij mij 3 van de 16 niet goed gefrituurd Stan. Kan ook zijn dat ik toch eens moet leren hoe ik prei moet zaaien.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

"Frans, Ik moet je eerlijk zeggen dat het wel leuker is zo . Soort Russische roulette

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:
@Mibo

Of iedereen hetzelfde materiaal gekregen heeft weet ik zonet nog niet. Misschien komt het naar de forumleden gezonden zaad uit meerdere partijen (Huub zou dat kunnen vertellen) die een verschillende kwaliteit blijken te hebben . Is het zaad afkomstig uit één partij dan kan het ook zijn dat die partij bestaan heeft uit een deel slecht zaad en uit zaad van betere kwaliteit dat niet homogeen gemixt werd . Feit is in ieder geval dat het zaad inferieur is . Vers preizaad , mits goed afgerijpt , heeft een hoog kiempercentage en behoort onder goede omstandigheden binnen enkele dagen te kiemen.

ik had al het topic gevolgd over zelf zaden winnen...

tja de greet volgt ALLES!

en in het zelfgesprek met die preioloog werd al iets geopperd van...

stel dat dit zaad niet van 1 plant komt..........

hebben we al verschil

+

als je normaal prei zaait let je niet op het aantal van zaad, toch?

dus.....als je per stuk zaait.....is de opkomst veel lager

hoeveel stuks zaad produceert 1 plant??????

wie weet dit?

@stan wil jij niet tussen deze diskussie komen?

en ook mibo niet.....

hier wordt de greet zo moe van........al die kruisposten

of zouden die preien kruis-bestoven zijn.......

dus geen F1-formule qua snelheid????????

kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

http://guppedup.blogspot.nl/

Geplaatst:

@stan wil jij niet tussen deze diskussie komen?

en ook mibo niet.....

hier wordt de greet zo moe van........al die kruisposten

Nou, eigenlijk wilde ik dit nou juist wel

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...