Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

De mijne hebben wreed afgezien van de onweersbui van gisteren, de grooteste bladeren zijn gekraakt en/of afgescheurd. Velen zouden zeggen "God sta me bij" maar dat brenbgt ook niets op hé, als die daar maar staat te staan?????????

Enfin, we zien wel wat er van komt.

Die stille zwijgers, wat hebben die in hun mars? Dat vraag ik me soms af zie.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Rare dingen die onweersbuien hier lijkt de prei wel een cm dikker in 2 dagen !!

Geplaatst:

Ik heb de mijne vorige week brandnetelgier gegeven en vandaag stonden ze dus echt swingend in de tuin en waren minstens 4 mm in breedte gegroeid! Ik zie ze nu staan. (eerst zag ik ze niet)

Storm en onweer hebben ze hier goed gedaan. Al waren er enkele sprietjes in de grond geslagen die moest ik er weer voorzichtig uittrekken.

Geplaatst:

De 2 zielige sprietjes die ik in de volle grond heb gezet, zijn ook scheef getrokken. Geen idee waardoor??? De winterprei die ik tegelijkertijd buiten heb gezet, staat nog fier rechtop.

En het andere zielige sprietje dat nog in een pot staat, heeft luis...

Geplaatst:

En veel meststoffen gegeven ook???? Niet alleen wat gedroogde koemestkorrels hé, daar stillen die preitjes hun honger niet mee hoor.

Geplaatst:

De mijne krijgen alleen compost.

Chemische mest wil ik niet geven, en ik zou niet weten wat voor natuurlijk/biologisch spul ik ze zou moeten geven, behalve dan compost...

Geplaatst:

Op dit forum is toch al dikwijls verteld dat compost feitelijk geen voeding is, het is wel zeer goed voor de grond te verbeteren.

En wat kali mogen ze toch ook wel krijgen, dat is een natuurlijk product want het zit in houtas (potas).

Voorbije nacht, rond middernacht, nog maar eens zo een zware dondervlaag gehad hier, durf bijna niet te gaan kijken naar de eventuele schade want we dachten aan hagelstenen zo'n lawaai maakte het.

Geplaatst:

Nou ja, Aalterse. Jij laat de compost komen en die compost zal misschien een geheel andere compost zijn dan die Bio-fee inzet ? Compost, zelfgemaakt, kan natuurlijk heel best veel voeding bevatten. Maar hoeveel van wat ? Waar is de compost van gemaakt ? en en en. Is niet zo'n eenduidig verhaal he ?

Compost is nooit weg, doe je bijna nooit iets fout mee, maar of dat voldoende is voor zulke grote vreters als deze prei ( of kolen, of of of )

Brandnetelgier is óók niet zo eenduidig he ? Zijn het oude planten die je plukt ? Zijn het de jonge scheuten ? Zijn het de worteluitlopers die je weekt ?

Brandnetelgier is stikstof vooral. Prima voor de groei van de prei. Maar of gier alleen voldoende is ? Om de prei op te jagen wel ja. Maar hoe vaak ? Hoe lang laat je de netels trekken ? Hoe verdun je het ( of niet ) enz enz.

Geplaatst:

hee, ik ga natuurlijk niet alles verklappen hier he!

Brandnetelgier maak ik van jonge planten de tijd dat het moet trekken is afhankelijk van de temperatuur dus dat zegt niet zoveel, bij warm weer is het eerder klaar dan bij koel weer. Klaar is als de vloeistof lekker stinkt en min of meer helder is. Verdunnen 1 op 10.

Hoe vaak is mijn geheim.

Geplaatst:

Vind ik óók hoor. Niet álles verklappen hier.

Ik doe het nogal anders.

Geplaatst:

Nou, ik vind het eigenlijk wel leuk om hier uit te wisselen hoe iedereen z'n preitjes opkweekt en om zo te kunnen zien wat werkt en wat niet.

Willy's aanpak werkt dus duidelijk!

En de mijne wat minder...

Bij mijn weten bevat compost wel degelijk voedingsstoffen.

Ik composteer inderdaad zelf, van grotendeels paardenmest, wat konijnenmest met stro en zaagsel, en verder tuin- en keukenafval. Het lijkt me dat daar toch behoorlijk wat voedingsstoffen in zitten?

Wellicht inderdaad niet genoeg voor veelvraten zoals prei en kolen (kolen doen het hier ook niet zo goed, behalve dan de bladkolen). Maar eerlijk gezegd heb ik ook weinig zin om elke week een speciale thee of gier voor die veelvraten te zetten hoor...

Dus ik ben toch wel benieuwd naar hoe vaak jullie zo'n gier dan inzetten???

Geplaatst:
Nou, ik vind het eigenlijk wel leuk om hier uit te wisselen hoe iedereen z'n preitjes opkweekt en om zo te kunnen zien wat werkt en wat niet.
Ik ook.
Bij mijn weten bevat compost wel degelijk voedingsstoffen.

Ik composteer inderdaad zelf, van grotendeels paardenmest, wat konijnenmest met stro en zaagsel, en verder tuin- en keukenafval. Het lijkt me dat daar toch behoorlijk wat voedingsstoffen in zitten?

Ja, de paarden- en konijnenmest maken de compost voedzaam. Daar zullen de preien het goed op doen. Om ze vooral in de breedte te laten groeien (en dat willen we) dan zou wat extra kali - zoals Willy en anderen ook zeggen en doen - niet verkeerd zijn. Er is kali genoeg voorhanden. Houtas of patentkali of -.

De mijne heb ik in potten gezet na de verhalen van Willy. Ik heb paardenkeutels die deels verteerd waren onderin de potten gedaan, een mengsel van potgrond, compost, korrels patentkali en wat NPK korrels daar bovenop. In een kuiltje daarin wat gewone potgrond met daarin de prei. Dit om verbranding te voorkomen. Lekker veel water gegeven - met biovoeding - en in pot op de teelbedden in de kas geplaatst. De eerste wortels komen al onder de potten uit en groeien de voedzame kasgrond in.

Geplaatst:

Hmmm er zit nog wat as in mijn houtkachel, eens kijken of ik daar mijn preitjes mee kan verblijden.

Die van jou krijgen wel héél veel voeding Huub! Wow.

Geplaatst:

Het verdikken ging me toch niet snel genoeg. Tijd voor Heinzprei dus om ook in de volle grond te gaan. Hij mag naar "groeispurt" eiland. Die noem ik zo, omdat het een ruimte tussen bloempotten is, waar alles vreemd genoeg sneller groeit. Twee van mijn MTFD pronkbonen wonen hier ook.

10357469_714548725268585_6370912301739284657_n.jpg

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Geplaatst:
Maar eerlijk gezegd heb ik ook weinig zin om elke week een speciale thee of gier voor die veelvraten te zetten hoor...

Dus ik ben toch wel benieuwd naar hoe vaak jullie zo'n gier dan inzetten???

Ik ben dus ook echt niet van de mest hier, mijn planten moeten het eigenlijk gewoon doen met de grond die ze krijgen, mijn oogst is toch wel goed, een kleiner kooltje of preitje deert mij niet. Maar die brandnetelgier die maak ik wel elk jaar een paar keer ook omdat ik er mee sproei tegen luizen en witte vlieg. je hoeft het niet elke week te maken, gewoon een liter of 10 in een keer en je kan er echt heel lang mee doen dan.

Mijn aardappels en prei krijgen in het plantgat een plupje as mee, dan wekenlang niks en daarna gewoon wanneer ik er aan denk water met gier, ook de kolen, tomaten en pepers trouwens. Dat komt neer op 1x in de paar weken, vooral als het droog is en ik toch al moet gieten, het moet niet te veel moeite zijn.

edit, nu toch mijn geheim verklapt.

Geplaatst:

Mijn tuin heeft last van luizen. Scheelt dat ik morgen een verjaardagsfeestje hou en de kinderen van de gasten graag lieveheersbeetjes vangen en in hun "hotel" stoppen. Nou, het hotel hoeven ze niet te maken, laat de jacht beginnen!

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Geplaatst:

Wanneer zijn die foto's gemaakt? Ergens in februari of zo??

Zal morgen eens een paar foto's maken van mijn tegengeslagen preitjes, ja echt tegengeslagen, ze gaan terug de kas in, morgen, als mijn kasteelkes uitgewerkt zijn want ik heb er nu drie binnen en dat is méér dan genoeg.

Een paar van mijn preitjes hebben veel afgezien van het slechte weer, de dondervlagen met stormwinden, bladeren volledig afgeknakt en achteraf, ook verder afgescheurd.

Die planten groeien nu scheef en schots maar ze zijn wel dik.

En toch verdenk ik er enige kwekers ervan dat ze niets willen prijsgeven om de wedstrijd te winnen. Bit zegt ook iets in die aard, is zijn goed recht, maar van mij mogen jullie alles weten.

Tot morgen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...