Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Teeltwedstrijd reuzeprei "Mammoth Pot"


HuubvG

Aanbevolen berichten

De plantjes stonden dus blijkbaar te warm, zoals hier te zien op de foto, met Tom Tomaat, Yorick en Treurprei.

10007401_690425031014288_7204182679746024892_n.jpg

 

Op mijn slaapkamer is het wat frisser. Op de foto Tom Tomaat, Yorick, Treurprei en helemaal rechts Heinzprei.

1538775_690425034347621_9063571372676745771_n.jpg

 

 

Ook op een van de foto's een spookopname van mijn huisdier, zien jullie wat voor huisdier ik heb?

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Link naar reactie
Delen op andere sites

Schandalig gewoon...... echt schandalig, zoals die van jou er bij staan. Super. Je gaat ruim met kop en schouders boven de rest uit .....

( maja, helaas gaan die van jou straks in juni-juli bloeien ..... )

 

Trouwens .... heb jij nou een moestuin genomen , alléén maar om je wedstrijdprei in de volle grond uit te kunnen zetten ?

 

Nee, écht: ik heb kleine prutsprieten staan. Zal straks ook weer es een onnodige foto maken.. zucht ....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die zien er goed uit Henk ! Mijn 3 exemplaren hebben momenteel nog het formaat van een flinke stopnaald . Het lijkt er wel op dat de groei er nu eindelijk in komt .

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels 4 preitjes over gehouden. 1 uit de 1e zaaironde, en 3 uit de 2e. Maar die groeien nu langzaamaan, ook al met meerdere steeltjes..zal is foto van maken. Staan inmiddels in grotere potjes en lekker buiten in kastje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze staan nu een uurtje in de volle grond, de kopmannen van drie rijtjes winterprei (die staan nog in een kweekbak op mijn balkon)

Drie stuks, eentje houd ik op mijn balkon, die gaat eerst in een grotere pot, daarna in een emmer.

IMAG0365k32621397304798.jpg

 

Geheimen heb ik genoeg, maar niet over deze prei: gewone nieuwe potgrond, met een beetje coco-peat. Anders dan af en toe water hebben ze nog niet gehad. Laten we het houden op beginnersgeluk: vóór zaaien kende ik prei alleen uit de supermarkt.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jokat zei:

de lengte gaat wel, maar 't is de breedte die telt

 

Nu veel lengte is alvast een groot voordeel voor als ze later dik moeten worden. Lijkt me een prima ontwikkeling bij jou!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De overgebleven preisprietjes maar in de volle grond gezet, binnen zien ze er elke dag alleen maar slechter uit. Ik denk niet dat het nog wat gaat worden en ik kijk dan ook met verbazing naar de gelukte preitjes in wording van sommigen jullie!

 

(ik ga denk ik maar een wedstrijdje met mezelf doen, kijken of ik dit jaar meer oogst aan borlotti bonen krijg dan vorig jaar. Lijkt me niet zo moeilijk )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jokat zei:
de lengte gaat wel, maar 't is de breedte die telt

 

Nu veel lengte is alvast een groot voordeel voor als ze later dik moeten worden. Lijkt me een prima ontwikkeling bij jou!

 

 

Ja, zoals elk dikkertje vroeger misschien een smalle baby was

Laat ons hopen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een stuk of wat zaden waarvan ik dacht dat ze niet meer opkwamen, zijn toch ontkiemd. Samen met mijn laatste zaailing heb ik ze op hun plek in de tuin gezet, onder gaas om ze tegen de graafgrage katten te beschermen in de voortuin:

buitendoen133687001398075030.jpg

Er is ook bloemenzaad gestrooid, je kunt de preien er haast niet tussen vinden.

 

Het mooiste mammoetpreitje staat er zo bij:

buitendoen134176531398075028.jpg

Begint al in de breedte te groeien...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij heeft er ook terug een preitje de geest gegeven, was nog steeds maar een goed haar dik.

De anderen doen het redelijk alhoewel er niet op te stoefen valt.

IMG752141661398083835.JPG

 

En er eens een potlood bij gezet;

IMG752243141398083881.JPG

Veel groeien doen ze toch niet vind ik, zou veel beter moeten zijn.

Zal eens moeten gaan kijken onder de potten, of ze nog niet moeten verplant worden, als er wortels uit komen dan moeten ze in grotere potten, ook stilaan beginnen met patentkali toe te voegen aan hun bemesting. Mogelijks ook al wat kalkcyanamide, prei heeft dat wel graag heb ik al gemerkt.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze vandaag wel verpot hoor, een veel grotere pot en er eerst een laag potgrond ingedaan, dan een snuifje mix van patentkali, blauwe korrel en kalkcyanamide, dan terug een laag potgrond en weer diezelfde mix, nogmaals een dikkere laag potgrond en dan de planten er in en rondom vastgezet met potgrond.

Als ze van dat bemestingszooitje niet houden dan zie ik het wel.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onder het motto "Iedereen doet het", gaan Tom Tomaat, Yorick, Treurprei en Heinzprei vandaag ook naar buiten. Yorick was gisteren al proefkonijn en blijft vannacht ook buiten. De andere 3 mogen denk ik nog 1 nachtje binnen rusten, denk er nog over na.

10255787_697077060349085_9085644641419429420_n.jpg

 

Mijn zorgenkindje Platvoet. Desondanks zijn toestand is hij nog altijd groen (al vindt mijn telefooncamera dat ie wit is). Ik geef het nog niet op, al zal het sowieso geen prijsprei zijn.

10255124_697077063682418_6736135610260006078_n.jpg

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kenbeimer, ik zou die preitjes in de kas houden hoor, de mijne zijn nog niet buiten geweest en denkelijk komen ze ook nooit buiten, wel in de andere kas als ik te weinig plaats voor de tomaten zou gaan hebben, of misschien bouw ik er nog wel een kasje bij, het ligt er nu toch maar.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

prei38011398251068.jpgVan de 17 Zaden zijn er 7 opgekomen.

Loop ook nog achter op jullie maar we zullen zien.

Nou s ff kijken hoe ik die foto van af mijn gsm naar hier kan krijgen.

Via mijn gsm lukte het niet.

Ach zijn nog niet groter dan een grassprietje

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...