aalterse-willy Geplaatst: 18 juni 2014 Geplaatst: 18 juni 2014 Ge kunt er ook iets rond draaien of zelfs van die buis isolatie er rond zetten maar gewoon een stukje papier en aarde werkt ook.De lengte gaat steeds ten koste van de dikte denk ik maar hier ging het om de dikte niet de lengte zelfs geen minimumlengte. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Bit Geplaatst: 18 juni 2014 Geplaatst: 18 juni 2014 Dat leek mij eigenlijk ook. Waarom zou je deze prei aan willen aarden ? Voor de mooie blanke stam ? Lijkt me toch niet. Deze prei moet de dikte in , niet de hoogte in toch ? Quote
HuubvG Geplaatst: 18 juni 2014 Auteur Geplaatst: 18 juni 2014 Het aanaarden is om ze te bleken. Lijkt me niet echt nodig bij deze prei, daar beneden zijn ze al licht genoeg van kleur. Het aanaarden jaagt ze zoals je zegt mi ook de hoogte in, en dat moet niet! Quote
kenbeimer Geplaatst: 20 juni 2014 Geplaatst: 20 juni 2014 Gedacht dat deze foetsie was, maar niets was minder waar. Oma's prei staat er nog gewoon! Quote Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids
hoekman Geplaatst: 22 juni 2014 Geplaatst: 22 juni 2014 Hier mijn foto van de dikste. Staat nu op een goede plek en begint te groeien. Is nu ongeveer 15 mm in diameter. Zal vast wel niet de afmetingen halen die Willy nu al heeft gescoord. Maar dat zal wel voor heel veel deelnemers gelden. Ik heb momenteel 8 plantjes die het goed gaan doen. De meesten zijn echter nog niet potlooddik en hebben geen goede plek.Kansloos voor de overwinning, maar meedoen is belangrijker. Quote
dennislp Geplaatst: 29 juni 2014 Geplaatst: 29 juni 2014 Beetje verwaarloosd.. Een grote ramp nu dus met stengels die niet zo mooi zijn.. Maarja, ze leven in ieder geval nog Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
Bit Geplaatst: 29 juni 2014 Geplaatst: 29 juni 2014 Gisteren een tuinbezoek gebracht aan mede-forumlid. Ééntje die hoog op de ladder staat; ik dacht eigenlijk net na meneer Aalterse. Mooie planten ! Hij heeft er méér zover weten te krijgen dan ik, ook dat.  Maar inmiddels is de mijne dikker  Leuk trouwens, andermans tuin bezoeken. Echt leuk Quote
Eveline68 Geplaatst: 29 juni 2014 Geplaatst: 29 juni 2014 Nou het lijk wel of hier een groei achterstand heeft zijn nu net potloodjes en ja ik praat tegen ze de buuf denk dat ik het tegen de kat heeft Quote
aalterse-willy Geplaatst: 29 juni 2014 Geplaatst: 29 juni 2014 Sedert de hagelbui van de negende juni zijn mijn preitjes ook verdunt, de getroffen bladeren zijn intussen verdord en dat maakt dat ik nu dunnere prei heb dan vóór die buien. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
aalterse-willy Geplaatst: 29 juni 2014 Geplaatst: 29 juni 2014 De dikste die ik had is nu maar 19cm meer, teveel hagelschade.anderen hebben zijn plaats ingenomen met 22 en 24 cm omtrek. Jammer voor de eerste Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Bit Geplaatst: 29 juni 2014 Geplaatst: 29 juni 2014 Appelvrouw ?? Laat jij es zien ? Dinsdag ben ik pas weer op de tuin voor een foto bv. Quote
thea Geplaatst: 29 juni 2014 Geplaatst: 29 juni 2014 Ik kan nog geen foto maken.Als het progam in de nieuwe laptop zit dan maak ik ook een foto. Als ik ook weer kan bukken,met de neus op de grond. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
henkg Geplaatst: 30 juni 2014 Geplaatst: 30 juni 2014 Mijn preitje op het balkon: Gaat meer in de hoogte dan in de breedte. Diameter nu ongeveer 3 cm. Dat is ongeveer 10 cm omtrek. De andere drie in de volle grond gaan nog minder. Ze zijn wel mooi compact, maar groeien slecht. Pal ernaast staat veel later gezaaide winterprei, die groeit wel goed. Quote      2025_teeltlijst (.xlsx)  Â
kenbeimer Geplaatst: 30 juni 2014 Geplaatst: 30 juni 2014 Ik zit sterk in de overweging om de preitjes niet deze herfst te oogsten, maar ze van de winter te laten staan. Quote Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids
aalterse-willy Geplaatst: 30 juni 2014 Geplaatst: 30 juni 2014 Wat ik zie is dat de bladeren veel langer maar ook veel dikker zijn dan van gewone prei, daar kruipt veel energie in en dat moeten ze uit de grond kunnen halen, of niet soms?Straks nog maar wat bij mesten, weet alleen nog niet goed met wat. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
HuubvG Geplaatst: 30 juni 2014 Auteur Geplaatst: 30 juni 2014 Ik zit sterk in de overweging om de preitjes niet deze herfst te oogsten, maar ze van de winter te laten staan.Ja Kenbeimer, ná de wedstrijd kunnen we een topic starten voor telers die nog preien hebben staan dan en er nog mee door willen gaan. Tegen die tijd kunnen we hier op terugkomen. Quote
aalterse-willy Geplaatst: 30 juni 2014 Geplaatst: 30 juni 2014 HuubvG, zijt ge zeker dat die zaadjes geen speciale behandeling gehad hebben? Les gekregen in het niet kiemen, afsterven, niet willen groeien, hoog opschieten ipv te verdikken Was er soms een briefje bij waar op stond dat ze vóór nieuwjaar moesten gezaaid zijn of zo Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
kenbeimer Geplaatst: 2 juli 2014 Geplaatst: 2 juli 2014 Ik zit sterk in de overweging om de preitjes niet deze herfst te oogsten, maar ze van de winter te laten staan.Ja Kenbeimer, ná de wedstrijd kunnen we een topic starten voor telers die nog preien hebben staan dan en er nog mee door willen gaan. Tegen die tijd kunnen we hier op terugkomen.Weinig zin om een spriet te oogsten. Zelfs mijn grootste komt niets in de buurt bij Willy en Bit. Quote Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids
sansareli Geplaatst: 2 juli 2014 Geplaatst: 2 juli 2014 Mijn dikste is nu potlooddik, nog een lange weg te gaan dus.Mijn dikste winterprei is trouwens ook van die dikte. Quote
Bit Geplaatst: 6 juli 2014 Geplaatst: 6 juli 2014 Tussenstand hier van mijn 2 preienDikste links doorsnede 4,7 cm:Let niet op de troep er omheen. Staat een Venkel van vorig jaar nog. Onder de rechter zit een woelmuis trouwens.  Quote
aalterse-willy Geplaatst: 6 juli 2014 Geplaatst: 6 juli 2014 Mooie prei Bit, ze zien er gezond uit.De mijne krijgen nu last van de mol, dat beest begint nu rond de stammen te wroeten, zo gaat het niet langer, een deel boontjes kapot, dan de kervel meer dan de helft, de watermeloenradijzen ook al en nu de prei!!!!Waar is mijn klem???? Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
thea Geplaatst: 6 juli 2014 Geplaatst: 6 juli 2014 Ziet er goed uit. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Bit Geplaatst: 15 juli 2014 Geplaatst: 15 juli 2014 Oké. Ik heb het volgende gedaan :    Ik heb dus de nummer 2 weggesneden. Hij was wat dunner t.o.v. de nummer 1 die er nu nog staat. Hij stond te dicht op die diksteGemeten : de nummer 2, de nu googste dus, is 15,5 cm omtrek ( met lint gemeten ) Kortom; ik gooi al mijn kansen op de nummer 1 ( nu niet gemeten )Zit trouwens ook de woelmuis naast/ langs/ onder. Quote
angela (†maart 2025) Geplaatst: 15 juli 2014 Geplaatst: 15 juli 2014 Ik heb die van mij vandaag verplant.Een paar bladeren zijn verdroogd, misschien toch te weinig water gehad.Ik heb eigenlijk overwogen om de bladeren eraf te knippen dit doe je met andere prei ook als je hem verplant. Quote
aalterse-willy Geplaatst: 16 juli 2014 Geplaatst: 16 juli 2014 Onmogelijk maar waar Mijn dikste prei is verdund, echt waar! Eerst veel hagelschade waardoor er enkele bladeren afgestorven zijn en nu die mol die daar maar blijft rond wroeten. Wie komt er hem vangen??? Help!! Hij graaft mooi langs de klemmen heen een nieuwe gang, slim beest moet ik zeggen.Heb ik nu al de grond rond de preien weer aangestampt, ik zakte wel vijf cm dieper en nu zijn hopelijk de mollengangen toe en zitten de wortels weer in de grond.Bon, nu de maten, mijn vroegere dikste is nu maar 22 cm omtrek meer maar er zijn er nu wel twee met 24cm omtrek.Gemeten met een koordje rond de stam vlak boven de grond.De andere zijn beduidend dunner maar hebben dan wel een langere stam. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.