Gwenael Geplaatst: 10 november 2013 Geplaatst: 10 november 2013 In de tuin waar ik een stuk gazon heb omgespit om moestuin te maken zat de grond vol met rosse mieren hele nesten bij bijna iedere keer ik spitte!Kan dit kwaad voor de moestuin? Quote
Bit Geplaatst: 10 november 2013 Geplaatst: 10 november 2013 Neen. Kan nul niks kwaad. Zijn ook vele topics over. Kijk maar eens rond. Velen denken dat het wél kwaad kan en leggen zelfs een oorzaak bij de aanwezigheid van luizen enzo. Allemaal onzin.Mieren zijn opruimers. Top ! Quote
kroongj Geplaatst: 10 november 2013 Geplaatst: 10 november 2013 Als je de mieren tijdens het omspitten van het gazon tegenkwam dan verdwijnen ze waarschijnlijk vanzelf. Ik niet dat ze het je in dank afnemen dat je hun woonomgeving zo hebt omgekiept . Zolang mieren niet het huis in trekken kunnen ze wat mij betreft geen kwaad. Heb je mieren in de tuin op plaatsen waar je ze niet wil hebben het komende seizoen dan helpt het om goudsbloem, lavendel en afrikaantjes te planten. Deze planten schijnen mieren te weren. Quote Groet, Geert-Jan
Itoero Geplaatst: 10 november 2013 Geplaatst: 10 november 2013 In je gazon maakt het niet uit.Mieren in je moestuin of serre verwijder je beter.Mieren gebruiken bladluizen als melkvee (ze eten de zoete afscheiding oftewel honingdauw van bladluizen) en beschermen ze daarbij tegen insecten die bladluizen opeten.Daardoor kan je een bladluizenplaag krijgen. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Bit Geplaatst: 10 november 2013 Geplaatst: 10 november 2013 grijns grijns gniffel gniffel. Kijk. Dáár heb je de 1e al die dat denkt. Onuitroeibaar die gedachte Quote
marijke Geplaatst: 11 november 2013 Geplaatst: 11 november 2013 Bit, hoe komt men dan aan die 'onuitroeibare' gedachte? Quote
RobO Geplaatst: 11 november 2013 Geplaatst: 11 november 2013 mier verdedigt luizen tegen aanvaller andere mier melkt de kudde Quote
Bit Geplaatst: 11 november 2013 Geplaatst: 11 november 2013 Bit, hoe komt men dan aan die 'onuitroeibare' gedachte? Door zulke fotootjes he ? Sommige ingeslepen gedachtes zijn bij ons onuitroeibaar hardnekkig, dat schijnt een erg menselijke eigenschap te zijn ofzo ? Zijn tig eerdere topics over geweest; zie daar.Ja Mieren melken luizen. Willen zelfs luizen op een plant wel eens verplaatsen ja. Maar de mieren in een tuin zijn nooit de oorzaak van het krijgen van luizen nee. Zie die Topics. Quote
Itoero Geplaatst: 11 november 2013 Geplaatst: 11 november 2013 In mijn serre merkte ik eerst mieren op een bepaalde peper.Ik heb die laten doen.Een maand later merkte ik al heel wat bladluizen en nog wat later zaten enkele pepers vergeven van de bladluis. Mieren eten honingdauw en dulden geen andere insecten in hun territorium...mieren kunnen dus wel degelijk de reden zijn dat bladluizen ongestoord kunnen leven. Wat is er fout aan deze redenering? Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Jorg Geplaatst: 11 november 2013 Geplaatst: 11 november 2013 Fout is een groot woord. Gaat er vooral om dat het nutteloos is om mieren preventief aan te pakken. Die gedachte is verkeerd. Tuinmieren zijn uitermate nuttig (opruimers bijvoorbeeld) en het is echt zeldzaam dat ze grote schade veroorzaken (en dan kan je ze proberen te verjagen, maar anders is het echt niet nodig). De luizenplaag in de kas moet je niet (alleen) bij de mieren zoeken. @gwenneal: de mieren zullen zich gaan verplaatsen, dieper in het nest of naar een andere locatie, daarbij reddend wat er te redden valt. Voor de moestuin dus geen ramp. Quote
Itoero Geplaatst: 12 november 2013 Geplaatst: 12 november 2013 Sja, ik had eerst mieren opgemerkt..en later had ik een bladluizenplaagdat zegt voor mij genoeg Mieren verjagen insecten als lieveheersbeestjes en oorwormen, waardoor bladluizen vrij snel krijgen.Ik begriijp niet dat je dan kan zeggen dat het geen nut heeft preventief mieren te verwijderen.Zonder mieren zullen er meer insecten op de bladluizen afkomen en kunnen ze zich niet zo gemakkelijk handhaven. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
loes Geplaatst: 12 november 2013 Geplaatst: 12 november 2013 waarom dan niet preventief bladluizen bestrijden en de mieren gewoon hun gang laten gaan?de mieren zijn niet de oorzaak van bladluizen, ze houden hooguit de bladluizen populatie in stand. Quote
Itoero Geplaatst: 12 november 2013 Geplaatst: 12 november 2013 Hoe bestrijd je preventief bladluizen zonder de mieren te verstoren? Er mogen gerust mieren leven, maar bladluizen wil ik echt niet meer (in m'n serre dan)Er zaten op een bepaald moment enorm veel dikke vliegen op m'n pepers die denk ik op de honingdauw of dode bladluizen afkwamen.Ze zijn ook m'n meloenplanten beginnen uitzuigen. M'n meloenen ziçjn dan gestopt met groeien.Ik heb veel dingen geprobeerd, maar niets hielp.De pepers hadden veel te veel blkaderen waar ze op en onder konnen. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Bit Geplaatst: 12 november 2013 Geplaatst: 12 november 2013 Zie alle topics die over luizen-bestrijden gaan ( om die inderdaad te bestrijden, en de mieren met rust te laten ) Quote
Itoero Geplaatst: 12 november 2013 Geplaatst: 12 november 2013 Ik heb bruine zeep, koud wat§er, aftreksel van tomatenloof en koffie op de bladeren gespoten...verschillende dagen na elkaar.Niets hielp Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
dennislp Geplaatst: 12 november 2013 Geplaatst: 12 november 2013 Mieren schadelijk?! Mieren zijn juist goed! Ze ruimen genoeg dingen in je tuin op en door hun gegraaf word je bodem luchtiger Bladluizen preventief voorkomen? Je planten gezonder maken waarschijnlijk Of als je weet dat ze van topjes houden, je plantjes optijd toppen bijv. Maar wat vooral belangrijk is denk ik.. Als je één luis ziet, die direct weghalen. Voorkom je dat het er meer worden. Zo alert mogelijk zijn dus.. Als je de mieren tijdens het omspitten van het gazon tegenkwam dan verdwijnen ze waarschijnlijk vanzelf.Ervaring is hier helaas anders... Dit jaar voor het 3e jaar op rij veel nesten langs het terras weg gegraven (zodat het terras niet door hun gegraaf verzakt..). En toevallig lagen die meerdere nesten op een plek waar ook jaarlijks afrikaantjes staan, ookal wordt overal geschreven dat die juist afschrikken. Ok, de nesten zaten wel redelijk diep. Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
Riverdale27 Geplaatst: 12 november 2013 Geplaatst: 12 november 2013 Neen. Kan nul niks kwaad. Zijn ook vele topics over. Kijk maar eens rond. Velen denken dat het wél kwaad kan en leggen zelfs een oorzaak bij de aanwezigheid van luizen enzo. Allemaal onzin.Mieren zijn opruimers. Top ! Mieren beschermen toch de bladluizen tegen belagers, vanwege de afscheiding van honingdauw? De mieren eten dat op en beschermen de luizen... Toen ik een mierendoosje bij mijn courgetten zette zag ik meteen ook de luizenpopulatie in elkaar storten... Tegen luizen helpt spuiten met Bio Pyretrex wel goed, en dat is gewoon volledig ecologisch. Enige nadeel is de prijs. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.