Nynkef Geplaatst: 18 augustus 2014 Geplaatst: 18 augustus 2014 Hoe staat het met de azijnen en azijnmoeders ?? Hier nog maar 1 redelijke moer, de FR-O-AS-J1-B2-N3-RW. Deze staat op een Chileense Cabernet Sauvignon. Maar gezien de wijn erg ingedroogd is en nu ook vreselijk waterig smaakt, lijkt me het helemaal niet goed gegaan te zijn Ik heb de pot dus aangevuld met een simpel rood wijntje van de supermarkt. In de pot zaten onderin verschillende moeren, 2 daarvan heb ik bij een liter biologisch appelsap gedaan en afgedekt in een donker hoekje van de kamer gezet. Quote
thea Geplaatst: 18 augustus 2014 Geplaatst: 18 augustus 2014 Bij mij heel goed,ook div dikke moeren.Als je wil kan je van mij wel een dikke moer krijgen?@Nynkef Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Nynkef Geplaatst: 18 augustus 2014 Geplaatst: 18 augustus 2014 Dankjewel Thea, maar de moer doet haar werk naar mijn idee wel nog een paar moeren die ondergedoken waren, maar naar mijn idee doen die hun werk nog wel, ik wacht gewoon af Daarbij kom ik niet wekelijks in Kommerzijl en met de post is ook zo raar, ik zie de postbode al kijken Quote
Erny Geplaatst: 18 augustus 2014 Geplaatst: 18 augustus 2014 Mijn rode wijn moeren lijken stil te staan sinds ik ze in de azijnmoerpot heb gestort...Heb op reserve nog wat in potten staan... Quote
Nynkef Geplaatst: 18 augustus 2014 Geplaatst: 18 augustus 2014 ik zag in Frankrijk bij de Leclercs een azijnpot, 25€ of zo achteraf had ik um gewoon moeten kopen Erny, drijven ze op de bodem of aan de oppervlakte ?? Quote
Erny Geplaatst: 18 augustus 2014 Geplaatst: 18 augustus 2014 Half half... geef haar nog ff tijd om iets te doen en anders neem ik maatregelen. Minder wijn/azijn erin bijvoorbeeld... Quote
Nynkef Geplaatst: 25 oktober 2014 Geplaatst: 25 oktober 2014 De moeren in de potten die mijn zus gepottenbakt heeft doen het prachtig, maar op de rode wijn moer zag ik miniscule wormpjes kruipen er vliegen ook steed een paar fruitvliegjes omheen. Tussen het deksel en de pot heb ik een stuk kaaslinnen omdat het deksel niet precies sluit, dus het zou kunnen dar het larfjes van de fruitvlieg zijn Elke keer als ik 1 of meer zie, vis ik de larfjes eruit en spoel ik ze door de gootsteen. Als er na deze week nog meer larfjes-wormpjes zijn, gooi ik de moer weg en giet ik de azijn door een koffiefilterzakje in de hoop dat het zo schoon van ongediertetjes wordt Hoe gaat het met de rest ?? Quote
Erny Geplaatst: 25 oktober 2014 Geplaatst: 25 oktober 2014 Wormpjes klinken niet goed, zijn inderdaad vast fruitvlieglarfjes.Zou de azijn ook zeven en de moer afspoelen en er weer in leggen. Zonde om die weg te doen.Of leg die anders in een nieuw potje met wat wijn? Voor nieuwe gegadigden of mensen bij wie de moer mislukt is... Bij mij is nog steeds stilstand.... geen aangroei van de moeren, maar ook geen bederf.En de azijn met moer in de azijnpot ruikt en smaakt ook echt naar azijn. Maar die wil ik nog wel een heel stuk sterker hebben.Heb bij alle moeren wat zelfgecentrifugeerd appelsap gedaan, kijken of ze daarop weer aan de groei raken... Quote
Piroska Geplaatst: 25 oktober 2014 Geplaatst: 25 oktober 2014 Hier enkele maanden geleden al 30 liter rode wijnazijn gekurkt, smaakt heerlijk! Weet iemand of hij in de fles nog narijpt eigenlijk? De halve moer weggegeven en de andere helft in een pot gedaan met een restantje wijn. Er gebeurde niet veel en later kwam er een witte waas op. Alles schoongemaakt en over 3 potjes verdeeld waarvan 1 er goed uitziet en de andere 2 met waas blijven.Bij het goede potje vandaag zelfgeperst appelsap gegoten, de andere 2 potjes zo gelaten, ik wacht het af. De moer ging wel meteen drijven! En dat deed hij niet in de wijn... Ik ga dus over van rode wijnazijn naar appelazijn. De moer is alleen rood dus ik krijg roze azijn? Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
thea Geplaatst: 25 oktober 2014 Geplaatst: 25 oktober 2014 De moeren in de potten die mijn zus gepottenbakt heeft doen het prachtig, maar op de rode wijn moer zag ik miniscule wormpjes kruipen er vliegen ook steed een paar fruitvliegjes omheen. Tussen het deksel en de pot heb ik een stuk kaaslinnen omdat het deksel niet precies sluit, dus het zou kunnen dar het larfjes van de fruitvlieg zijn Elke keer als ik 1 of meer zie, vis ik de larfjes eruit en spoel ik ze door de gootsteen. Als er na deze week nog meer larfjes-wormpjes zijn, gooi ik de moer weg en giet ik de azijn door een koffiefilterzakje in de hoop dat het zo schoon van ongediertetjes wordt Hoe gaat het met de rest ??Zou het even door een koffie filter doen.moer even afspoelen.Dan plastix folie erop dan komen er geen fruitvliegjes.Heb ik ook op een 5liter pot met kraantje.De ene groeit snel en anderen langzaam. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Nynkef Geplaatst: 26 oktober 2014 Geplaatst: 26 oktober 2014 Hier enkele maanden geleden al 30 liter rode wijnazijn gekurkt, smaakt heerlijk! Weet iemand of hij in de fles nog narijpt eigenlijk? Volgens mij wel, er kan ook nog wat moervorming optreden heb ik eens ergens gelezen. Ik ga komende week de azijn inderdaad maar door een koffiefilter zeven, hoewel ik al 2 dagen geen larfjes meer gezien heb. Ik ben wel heel benieuwd hoe dik de moer nu is Plastic Thea ? Dan kan er toch helemaal geen lucht bijkomen en dat is toch niet goed ? Werkt dat wel goed bij jou ?? Quote
thea Geplaatst: 26 oktober 2014 Geplaatst: 26 oktober 2014 Als het al azijn geur geeft dan kan het lucht dicht afgesloten worden.Mijn azijn potten zijn allemaal glazen potten met draaideksels.En dat gaat goed. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Nynkef Geplaatst: 27 oktober 2014 Geplaatst: 27 oktober 2014 okido dan, ik ga deze week de azijn zeven en de moer spoelen en weer terug in de pot doen. Hij ruikt al onwijs zuur Quote
thea Geplaatst: 27 oktober 2014 Geplaatst: 27 oktober 2014 Ik /wij gebruiken ook regematig het azijn.Heerlijk zacht.En zonder suiker . Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Nynkef Geplaatst: 27 oktober 2014 Geplaatst: 27 oktober 2014 Niet onlangs Erny, wordt morgen !! Quote
riekie2 Geplaatst: 28 oktober 2014 Geplaatst: 28 oktober 2014 Dames, heren, Ik heb van de zomer een ananasazijn gemaakt van de schil en kern van een ananas. Deze heb ik op water met suiker gezet, na een week kwam er een schimmelachtige laag op, na twee weken was die weg en was de alcohol in zuur omgezet. Ik heb toen nog twee keer twee eetlepels suiker toegevoegd, weer in twee weken omzetting van suiker naar alcohol naar azijn en na 6 weken was de azijn klaar. Het is een heerlijke rauwe azijn, die ik ook 'smorgens verdund met water drink. Ik heb de pot weggezet met een kaasdoekje erover. Mijn punt is waarom heb je een moeder nodig, die maak je toch snel zelf. Ik heb een beetje ananasazijn bij restjes wijn gegooid en binnen enkele weken was het azijn. Quote
appelvrouw Geplaatst: 29 oktober 2014 Geplaatst: 29 oktober 2014 Dat kan ook prima hoor Riekie, maar azijn van een azijnmoer is nog even iets anders. lees het eerste bericht van de topicstarter even, dan begrijp je er meer van. Verder is hier ook nog een topic over het maken van azijn van appelschillen en dergelijke: appelazijn-maken-t11192-10.html Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Doe'tzelver Geplaatst: 8 december 2014 Geplaatst: 8 december 2014 Van wie kan ik een stukje azijnmoeder overnemen? Quote
appelvrouw Geplaatst: 8 december 2014 Geplaatst: 8 december 2014 Van mij wel denk ik..moet je het wel komen halen ( en wel zo leuk als je je eerst eens voorstelt in de voordeur...) Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Nynkef Geplaatst: 8 december 2014 Geplaatst: 8 december 2014 Van mij ook wel, ik woon wel wat dichter bij dan Appelvrouw Quote
Erny Geplaatst: 9 december 2014 Geplaatst: 9 december 2014 Heb ook de toestand van mn moeren maar weer eens gecheckt.Had bij de twee "reserve"moeren wat zelfgeperste appelsap gegoten, als extra voeding om de groei te stimuleren. Dat was duidelijk geen goede beslissing want er lag op beiden nu een schimmellaagje. Dus heb ze afgegoten in zeef, de moeren afgewassen en opnieuw in de potjes gelegd met weer een vers laagje rode wijn.De azijn in de grote azijnpot is nog goed, maar geen moergroei te bespeuren... Quote
erwtje 48 Geplaatst: 28 januari 2015 Geplaatst: 28 januari 2015 Dit is de eerst keer dat ik mij op een forum begeef, leuk om al jullie ervaringen en reacties erop te lezen! Sinds zomer 2014 groeit bij mij een rode azijn moer. Ik kreeg een potje met een rommelig goedje van een vriendin in Hongarije. Inmiddels heb ik daar al een paar keer een hoeveelheid azijn van afgetapt. Ik heb een azijnkruik met gesloten deksel. Zo nu en dan voeg ik wat rode wijn of rosé toe. Een culinaire vriendin adviseerde regelmatig een schepje suiker toe te voegen, dat doe ik als ik wijn toevoeg ( ongeveer een theelepel rietsuiker) Van haar kreeg ik ook nog twee witte wijnazijnmoeren ( die zijn droog) waar ik niets over kan vinden. Ben wel benieuwd of je eigen moeren ook kan drogen en weer tot leven kan wekken) In maart ga ik proberen er eentje tot leven te wekken, dan onrijpe walnoten erin, schijnt heerlijk te zijn... Vraag: wanneer wordt je moer te groot ( die van mij is ca 7 mm dik en ligt niet op de vloeistof....) Groet, Erwtje Quote
Nynkef Geplaatst: 28 januari 2015 Geplaatst: 28 januari 2015 Hoi Erwtje Wat bedoel je met droog ?? Geheel uitgedroogd ?? Ik ben erg benieuwd of daar nog leven in zit !! Ik heb gisteren mijn appelazijnmoer afgespoeld en onder water in de koelkast gezet en de rodewijnmoeren in de andere pot gedaan, van de pot waar deze eerst in zat lekt de kurk een beetje. De azijn in een stenen pot en nieuwe wijn toegevoegd. Volgens mij wordt een moer nooit te groot of dik. Ik heb nog een appelmoer in de koelkast die wel 1,5 cm dik is.... Als er iemand een moer wil kan dat, heb wel 6-7 plakken rodewijnmoer en ook wel een paar appelmoeren Quote
erwtje 48 Geplaatst: 28 januari 2015 Geplaatst: 28 januari 2015 Ha Nynkef, Ze zien er een beetje uit als gedroogde vijgen. Ik zal proberen een foto te maken en te plaatsen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.