Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik wilde volgende week ook gaan, wat zijn de ervaringen van iedereen voorgaande jaren? Is het de moeite waard, toch 2 uurtjes rijden voor mij

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Geplaatst:

Het is geen beurscomplex Wout, meer een grote sporthal qua formaat. Ik heb het idee dat er vorig jaar leukere standhouders waren dan nu, zo te zien aan de lijdt op de website. Maar de dame met de lekkerste olijfolie van NL (Spaanse) is er wel, dus die wordt zeker gescoord door mij.

Ik vond het vorig jaar in elk geval heel leuk en ben benieuwd hoe het volgende week wordt !!

Geplaatst:

Die website kan wel wat werk gebruiken, ik vind de prijs alleen via de kortingsbon en het is me ook niet erg duidelijk wat die beurs precies te bieden heeft. Het idee spreekt me wel erg aan trouwens dus ik ben wel de doelgroep

Geplaatst:

ben vandaag geweest:

beurs is wat minder dan vorig jaar,

wel leuke poters gescoord van levenvanhetland en wat zaden van lange rode uien en tomaatonderstammen

en 5 l olijfolie van een aardige dame met eigen spaanse boomgaard

lezing van de humustiekvriend Marc Siepman, buitengewoon interessant (ben het geloof ik niet helemaal/overal met hem eens....maar ja een goede moestuinder is heul eigewies toch? ):

- nooit meer spitten want dan verniel je het schimmeldradennetwerk in je bodem, zei Marc, als je bodem dan inslempt komt dat door neervallende regen en dat voorkom je met mulch (uhm, Marc, wij hebben veen... )

- als je veel oogst in een moestuin is je enige probleem een tekort aan sporenelementen, stikstof krijg je toch wel, fosfor ook kali is meestal al teveel aanwezig, zei Marc, (Uhm, Marc, wij krijgen toch een mooiere oogst met wat extra patentkali... )

- compost en biomassa/groenbemesters uit eigen tuin leveren de mulch en de stikstof, daarvoor moet je dus een flink deel van je tuin voor de productie van de nodige biomassa reserveren (Uhm, Marc, we zijn niet zo rijk aan grond, dus we slepen groene materie van buitenaf de tuin in, mest, blad, snoeispul... )

- bomen mulchen met blad/snippers omdat de schimmels dan de juist stikstofvorm voor de boom maken (nitraat of ammonium, vergetuh... )

- schimmeldraden vangen aaltjes door valstrikken te zetten en aan te trekken als er een aaltje in zit, zo komen ze aan hun stikstofverbindingen uit de verteerde bacteriën in de aaltjesmagen (boeiend )

Geplaatst:

Die olijfolie is zo heerlijk !!! Ik zou er ook een paar liter van gekocht hebben. Nu maar even op haar website kijken waar ik het kan kopen binnenkort.

Geplaatst:

@Robo,

Ik was ook bij Marc Siebman vandaag. Dus we hebben elkaar gezien

Zoals jij beschrijft had hij veel te vertellen. Ammonium voor de bomen en nitraat voor de eenjarigen. Ik vond het ook enigszins dubbel. Wel humus aanvoeren maar geen mest. Mest is voor mij ook de grootste humusbron.

Leven van het land was niet zelf aanwezig. Maar wel zakje bonen etc waren te koop. Ook één zakje gekocht.

Ik vond de beurs echt niet minder dan vorig jaar. Het was even groot. Alleen waren er wat andere standhouders. Ik heb 4 lezingen bijgewoond.

Geplaatst:

Het was het eerste jaar dat ik op de beurs ben geweest. Op zich niet heel groot. Wel nog even staan te praten met een mevrouw van de eerste Apeldoornse volkstuinvereniging. Mijn vader heeft nog een snijschaar (mag GEEN snoeischaar worden genoemd volgens de verkoper) gescoord bij die nogal snel pratende man met mijn bos takken.

Ben ook bij de lezing van Marc Siepman geweest. Ik vond het heel boeiend, alleen wel een aantal vragen over...:s. Hoe kun je in godsnaam de grond wat extra's geven als je geen mest (door de zouten) mag gebruiken, hier gaan de schimmeldraden van kapot...maar als je moet wachten tot je grond een beetje opbrengst geeft met alleen mulch en groenbemesters? Maar goed, het was wel boeiend. Meteen maar ingeschreven voor een cursus die Marc geeft die al 10 keer volgeboekt zit.

Het enige nadeel is de afstand vind ik, anderhalf uur rijden.

Geplaatst:

ja dat was ook mijn probleem, je voert veel af en aanvullen is lastig zonder geconcentreerde voeding als mest of mestkorrels lijkt mij; of je neemt genoegen met minder oogst natuurlijk

toch tuiniert een buurman al jaren met alleen Mest Best ziehierdat oa sporenlelementen en schimmels toevoegt voor het humus=schimmelcomplex in de grond; ik moet zeggen dat alles goed groeit maar zie niet dat de grondstructuur veel beter is dan bij mijn mesttuin

het is wel erg duur 60 euro voor 200 m per jaar van onze tuin, toepassing gedurende het groeiseizoen

Geplaatst:

Inderdaad een beetje duur. Voor mij dus 10 zakken nodig a € 12. Dus € 120,- Daar zit natuurlijk geen verkeerd spul in. De kleimineralen kunnen ook als Bentoniet gekocht worden. Het wordt verkocht door een firma die van allerlei EM producten verkoopt (Bokashi)

Die had ook een lezing op de groene Passie beurs. En ook daar heb ik bijgezeten. De man had grotendeels dezelfde vakkennis als Marc Siepman, maar daar kwam dan opeens dat Bokashi verhaal bij. En dan haak ik natuurlijk af.

Geplaatst:

Leuke beurs, jammer dat het een behoorlijke rit was, volgend jaar maar in de RAI amsterdam. Het begin is er.....

Een jaarlijks terugkerend evenement Zelfvoorzienend Leven, brouwen, wijn maken, moestuinieren, met diverse topchefs, die de vergeten groenten weer op de kaart zetten. Plantjes beurs, een particuliere zadenruilbeurs, boeken beurs, rommelmarkt

Ik krijg die RAI wel vol hoor!

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...