Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Stoofpeertjes niet schillen?

henkg

Recommended Posts

Vanmiddag 2,5 kg Gieser Wildeman gekocht. 0.99 per kilo bij Plus.

Maar ja, dat schillen, daar zag ik weer tegenop.

Als test maar eens een enkel peertje in tweeen gesneden, en ongeschild gekookt, ongeveer 1,5 uur. Met een schuimspaan uitgeschept.

Na even laten schrikken in koud water -ook nodig omdat ik ze anders niet zou kunnen vasthouden- kon ik de schil heel erg makkelijk verwijderen, vele malen sneller dan dat domme schillen, en ook veel minder schilverlies. Vergelijkbaar met het pellen van een tomaat. Zeker bij hele peertjes denk ik dat het resultaat veel gladder oogt. Leuk voor de kerst. Bereide stoofpeertjes zijn trouwens prima in te vriezen, apart, per vier, maakt niet uit.

Daarna zou je ze nog een uurtje door laten koken in de pan met kookvocht. Nu bij deze eerste test niiet gedaan. Morgen gaat de rest, als hele peertjes op bovenstaande wijze.

Je hoort nog of dat goed gegaan is: komen de toegevoegde smaakstoffen zoals wijn, gemberwortel wel binnenin de peertjes? Ik heb er alle vertrouwen in, en eigenlijk raar dat ik deze wijze nog nergens ben tegengekomen.

Edited by Guest

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

De test, met hele peertjes, is niet geslaagd.

Peertjes werden rimpelig, ook werden ze direct onder de schil veel minder rood. Pellen ging wel heel makkelijk en snel. Met de smaak is ook niets mis.

Gelukkig met slechts een kleine kilo getest. De grotere rest, ook hele peertjes met steel, staat nu nog te stoven, wel vooraf geschild.

Jammer, want dat schillen: bah!

@RobO: Geinig apparaat! Schijnt echter nogal gammel te zijn, en ik zou wel erg veel moeten schillen om de aanschafprijs eruit te halen.

@Loraine: De boormachine/dunschillertruc ga ik een keer uitproberen. Bij schillen met de hand is het lastigste stuk de holle bovenkant. Ik denk dat daar een dunschiller ook niet goed gaat bijkomen.

Dus ik denk uit te blijven komen op handmatig schillen. Voor een apparaat een te moeilijke handeling, net zoals garnalen pellen of veters strikken.

Als ik weer eens stoofpeertjes ga bereiden, zal ik er een paar ongeschild laten, en die vooraf heel licht inkerven. Net zoals ik dat doe met tomaten die daarna een aantal seconden in kokend water gaan. Misschien worden de peertjes dan niet zo rimpelig.

Dan ook een testje met een paar peertjes: inkerven, en net zoals tomaten kort en hard koken. Misschien dat de schil dan al te pellen valt.