Kiterraphael Posted April 1, 2011 Share Posted April 1, 2011 heb een vraag aan jullie. wilden deze pluksla plantjes nu gaan verspenen in pot op de potmachine van mijn zwager.de meest rechtse plantjesen dan ik de kas zetten tot half mei. is dat een goede keus.?mischien ben ik wel een van de vele die te vroeg gezaaid heeft. Quote kom maar op met de zon en warmte lekker met kids de moestuin in.!!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jooze Posted April 1, 2011 Share Posted April 1, 2011 Sorry ik ben er niet te positief over;Allereerst ben ik niet zo voor het verspenen van pluksla. Dat zaai ik in de volle grond. Maar ik denk dat dat wel goed zal gaan.Ik zou het dan weer niet in de kas zetten omdat het dan snel te warm is en doorschiet. Dus ik zeg langzaam laten wennen aan buiten en dan buiten in de grond zetten. Maar misschien zijn er vele die het wel een top plan vinden. 20 tuinnierders, 20 meningen Quote Jooze Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted April 1, 2011 Share Posted April 1, 2011 Ja ik zou verspenen in plukjes ipv per stuk en verder kan buiten als ook in kas beide net wat je wilt. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kiterraphael Posted April 1, 2011 Author Share Posted April 1, 2011 ja denk dat je gelijk hebt met als ik het in de kas zet dat het door gaat schieten.anders gewwoon buiten neerzettten en de vorst in de gaten houden en anders naar binnen halen. denk dat dat het word. Quote kom maar op met de zon en warmte lekker met kids de moestuin in.!!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted April 2, 2011 Share Posted April 2, 2011 Bij mij staat er al een tijdje gewone sla buiten zonder afdekking. Wel op balkon 2 hoog, dus van vorst aan de grond geen last. Gaat erg traag, zit niet veel beweging in, maar beweegt wel. En vriest niet dood. Ik heb een gedeelte toch maar binnen gehaald: gaat een stuk sneller. Het leuke is dat je zo een beetje de groei kan manipuleren. Dat je niet alle sla tegelijkertijd groot hebt. Je kan natuurlijk ook regelmatig achter elkaar zaaien, maar ik heb hier ervaring mee (balkontuinieren) en heb hier pret in. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted April 2, 2011 Share Posted April 2, 2011 Sorry ik ben er niet te positief over;Allereerst ben ik niet zo voor het verspenen van pluksla. Dat zaai ik in de volle grond. Maar ik denk dat dat wel goed zal gaan.Ik zou het dan weer niet in de kas zetten omdat het dan snel te warm is en doorschiet. Dus ik zeg langzaam laten wennen aan buiten en dan buiten in de grond zetten. ja denk dat je gelijk hebt met als ik het in de kas zet dat het door gaat schieten.anders gewwoon buiten neerzettten en de vorst in de gaten houden en anders naar binnen halen. denk dat dat het word.Helemaal met Jooze eens maar toch zou ik een gedeelte in de kas zetten. Op die manier zul je veel eerder sla kunnen oogsten. Als je alles in de vollegrond zet loop je het risico dat er van dat oogsten uiteindelijk niet veel terecht komt. In ieder geval zullen de plantjes opnieuw 'aan moeten slaan' voor ze verder groeien maar op een gegeven moment gaan ze toch doorschieten en zaadstengels vormen. Het tijdstip dat sla gaat doorschieten wordt meer bepaald door de leeftijd van de planten dan door hun grootte. Zelfs plantjes die door hun grootte nog niet of nauwelijks geschikt zijn om te oogsten gaan op een gegeven moment doorschieten als het 'hun tijd' is . Sla kan , en dat verwachten veel mensen niet , heel goed tegen lage temperaturen. Zelfs een licht nachtvorstje is niet fataal voor ze. Mijn pluksla bijvoorbeeld is twee weken geleden buiten gezaaid en staat nu keurig boven de grond.Ik zou in jouw geval volgend jaar direkt al vroeg ter plaatse in de kas gaan zaaien maar dan niet zo dik en verdelen over meerdere keren . Om de twee weken een gedeelte bijvoorbeeld. Ter plekke buiten zaaien kun je ook al vrij vroeg en verspenen van pluksla zou ik in het vervolg (maar dan wel dun zaaien) achterwege laten. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kiterraphael Posted April 2, 2011 Author Share Posted April 2, 2011 aldoende leert menben ook van mening dat ik het zaaien volgende keer anders moet aanpakkenben erg enthousias geweest.of gelijk in potjes in de kas of in de volle grond bedankt voor de adviezen. Quote kom maar op met de zon en warmte lekker met kids de moestuin in.!!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted April 2, 2011 Share Posted April 2, 2011 Beter te enthousiast dan het tegen overgestelde Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kiterraphael Posted April 4, 2011 Author Share Posted April 4, 2011 is en blijft hobby lekker bezig zijn is ook leuk Quote kom maar op met de zon en warmte lekker met kids de moestuin in.!!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts