Jump to content

Groenbedekking

robijnske

Recommended Posts

Ik denk dat je een vraag stelt......?

Groenbemester nu gaat eigenlijk niet meer. De meeste soorten groenbemester zijn niet echt winterhard. De soorten die niet bevriezen, zoals grasachtige, zullen voor het nieuwe seizoen nauwelijks meer kiemen en groeien en dus niet je grond bedekken en ook niets kunnen bijdragen aan de structuur of bemesting van je landje. Afhankelijk van de soorten is tussen april en vooral vanaf augustus de tijd om groenbemesters te zaaien. Dat hoeft niet over je hele tuin, maar kan ook op bedjes die dan al vrij komen.

Wel kun je nu nog compost gebruiken als grondbedekking. Maar ook daarmee kun je misschien beter wachten tot maart/april als je je bedjes voor volgend seizoen gaat voorbereiden en klaarleggen....

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Ja dat zijn allebei grasachtige wintervaste planten, die ook als groenbemester kunnen worden gebruikt. Niet zozeer om voeding in de grond te brengen, maar vooral om uitspoelen en dichtslaan van de grond (structuur) te voorkomen en later, omgespit of omgeploegd, wat humus in de grond te brengen. Voor in een moestuin zou het niet zo mijn keuze zijn, tenzij je een wat langere periode niets verbouwt, maar het kan wel.

Andere soorten groenbemesters liggen m.i. meer voor de hand.......

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Ik zaai zelf altijd op een gedeelte van mijn tuin winterrogge. Vooral inderdaad om uitspoeling tegen te gaan en voor humus.

In het voorjaar omspitten met wat extra verteerde (stal)mest erbij is het beste.

Maar voor het zaaien ben je nu al te laat, kan tot half november, de temperaturen zijn nu echt al te laat om nog goed te kiemen.

Je zegt dat je stalmest hebt. Dan zou ik de grond nu een beetje losmaken door er goed met een drietand doorheen te gaan, of lichtjes losmaken met een spitvork, en de stalmest erover uitspreiden. Tenminste als je niet te groffe mest hebt. Dat is namelijk hetgene dat ik zelf doe met de stukken waar ik geen rogge op zaai, op ons complex hebben we weidemest van paarden, een flinke laag uitstrooien, en in het voorjaar omwerken met de spitvork (dus niet met de schop spitten in voren, dat doe ik alleen met de stukken waar rogge op staat).

En ieder jaar wissel ik af met waar de rogge komt te staan, dus om de 3 jaar ongeveer wordt er diep gespit, en de andere 2 jaar omwerken met de spitvork.

Oudholland

Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?

• 2 weeks later...