Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Diepte tomaten spiraal/stok in pot

Recommended Posts

Ik heb een aantal zaadjes van stamtomaten (sungold, sweet million, gardeners delight, black cherry, harzfeuer) en die wil ik in bakken op mijn dakterras zetten (overdekt). In de bakken wil ik een stok doen, en daaromheen de tomaten naar boven leiden. Twijfel nog of tomatenspiralen het gewicht van deze hogere tomaten kunnen houden. Klimspiralen (Spiraclimb in buitenland..) zoals eerder besproken op dit forum geeft wisselende beoordelingen op internet. Een andere optie is om de tomato ring te gebruiken. Zie link.

http://www.veggiecage.com/The-Tomato-Rings-are-tomato-cages-on-stakes-p/tr6.htm Te kopen in de USA of voor veel geld op te sturen....

Die kan ik naar NL laten brengen door een familielid dat in de USA woont. Ziet er interessant uit, ook voor minder hoge tomaten, paprika's etc

Mijn vraag: Hoe diep moet de stok in de bak gaan wil het stevigheid kunnen geven voor een tomatenspiraal, of een andersoortige stok. Maw wat voor soort afmeting voor bak/pot kan ik dan het beste aanschaffen. Ik wil liever geen grote blijvende constructies bouwen. Wil na de oogst gewoon de stokken eventueel op kunnen bergen en niet de rest van het jaar met een constructie zitten.

Je probleem met tomatenspiralen in bakken is niet dat de spiralen ze niet zouden kunnen houden, maar meer dat de kans op opvallen van pot met spiraal steeds groter wordt. Als ik een spiraal in een pot gebruik duw ik 'm bij voorkeur door het gat onderin de pot en klem daarmee de spiraal vast tussen 2 tegels of gewoon wat dieper in de grond onder de pot.

Overigens kan je een tomaat ook prima langs een gewone stok omhoog later groeien met klemmetjes of flexibel draad eromheen. Mocht je echt iets "aparts" willen dan kom je inderdaad op duurdere systemen uit. Je kunt ook nog eens op google kijken onder "staking tomatoes". Vooral de afbeeldingen die je dan krijgt zijn erg inspirerend.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

en die wil ik in bakken op mijn dakterras zetten (overdekt). In de bakken wil ik een stok doen, en daaromheen de tomaten naar boven leiden.

Overdekt? Dan kan het toch simpeler?

Span een stevig touw horizontaal, vlak onder de overdekking. Daaraan per bak een of meer afhangende touwen. Onderkant touw blijft los.

Voordeel: Gratis / Sterk genoeg om je planten aan op te knopen.

Nadeel: je kunt de bakken niet meer verplaatsen.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

Mbt omvallende bakken: ik zou een bredere bak kunnen maken van bijv 80 x 30 cm, dat kan misschien ook het omvallen tegen gaan. Hoe diep zou een stok dan moeten zijn.

Henk: dat is ook een idee. Bevestig je het horizontale touw aan de overkapping, of zijn er aan de zijkant palen?

Voordeel ook; je tomaten zullen niet snel te hoog worden voor je touw. Een soort als Gardener's Delight kan boven je spiraal uitgroeien. Dat gezegd hebbende; de spiralen van de welkoop hebben een gaatje bovenin. Dus je kunt ook de gulden middenweg kiezen. Spiralen in de pot. Touwtje bovenop naar het "plafond".

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Inderdaad. Velen doen dat ook in een kas ( ik ook ). Je maat een touw vast ergens boven de tomaten en leidt het touw naar beneden toe naar de pot / tomaat.

Kan je niet recht boven de bakken een oog bevestigen in het plafond ( beton bv ) kan je meisschien eerst een kabel spannen tussen 2 muren en neem je die kabel als uitgangspunt om draden naar beneden te spannen.

Zelf gebruik ik trouwens een dubbele draad ( soort grote lus dus ) en windt de tomatenplant daardoorheen.

Wat een ontzettend leuk forum is dit toch! Bedankt voor het meedenken! Helpt me echt. Ik moet echt schipperen tussen de ruimte die ik heb en de impact van mijn plannen van een moestuin op de rest van het gezin. Weinig ruimte, maar wel mogelijkheden. Ik heb veel aan jullie tips. Voor mijn dakterras nu een oplossing. Weliswaar kan ik de bakken dan niet verplaatsen, maar dat is ook de enige plek waar ik de tomaten kan neerzetten.

Beneden in de tuin heb ik nog een vierkante pergola waaronder ik een eettafel heb. Ik wilde hier ook een gedeelte overkapping maken met doorzichtig zeil en hier wat tomaten zetten. Door nu een draad te spannen tussen twee pergola palen, kan ik hetzelfde effect bewerkstelligen. Aan deze draad kan ik waar ik wil een touw naar beneden laten hangen en dus een klimconstructie maken voor een aantal andere tomaten.

Bij potteelt kun je -afhankelijk van de soort- er wel wat meer kwijt. Hangt ook van de breedte en depte van de bak af. Ik zet b.v. 4 struiktomaten (mijn Balkonstar soort wordt 60-70 cm hoog) in één bak van 80 x 20 x 20 cm. Dat is wel op/over het randje: dan zeer regelmatig maar weinig bijmesten, en heel vaak water (laten) geven. Zeker 2x daags op hete dagen (of automatisch met b.v. je Blumat ..). Hoe meer grond, hoe meer buffer voor voeding en water. Stamtomaten worden groter dan struiktomaten, verbruiken nog meer water en mest, hebben dus meer buffer=grond nodig.

160 lang en 80 breed? 80 cm breed is best veel. Je zou zelfs twee rijen tomaten kunnen zetten, maar dan krijgt de achterste rij (aan de huiskant) te weinig licht.

Tja, per bak van 160 x 80 zou ik één rijtje stamtomaten doen, een stuk of vijf, achterin de bak (vanuit huis de voorkant). Daarvóór (de kant van de railing, vanaf huis de achterkant) kun je laagblijvend spul kwijt. Alles wat een beetje laag blijft en niet al te breed uitgroeit, twee rijtjes aardbeien bijvoorbeeld. Zo schermen de voorsten (vanaf de lichtkant) niet het licht voor de achtersten af. Net zoals op een familiefoto: de kleintjes voorop. Zie jezelf als de fotograaf, vanuit de zonkant.

Zo zou ik het doen. Er is geen precies recept voor. Gewoon logisch nadenken, daar hebben we allemaal hersens voor.

(Ik heb trouwens niet gelezen hoe je balkonterras gelegen is. Ergens tussen het zuidenoosten en zuidwesten is prima. Op het noorden maak je zowiezo weinig kans met spul zoals tomaten. Verder nemen planten licht weg. Prettig voor zonhaters, vervelend voor mensen die op het balkon in het zonnetje willen zitten).

Henk, ik ben denk ik niet helemaal duidelijk geweest. Ik heb twee gedeelten waar ik tomaten kan plaatsen. 160 cm breed en 80 cm breed, diepte ongeveer 35 cm. Overkapping is dieper, maar ik moet er ook nog langs kunnen lopen. Verder op de grond komen namelijk ook nog mm-bakken. Maar als ik jou zo hoor dan kunnen er wel 5 stamtomaten op de plek van bijv 160 cm breed geplaatst worden. Terras is op zuid oosten. Tomaten staan behoorlijk beschut tegen de wind.

• 3 months later...