Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Groenbemesting tussen de struiken/bomen

JdS

Recommended Posts

hallo allemaal, volgens mij is het zo dat bepaalde (klaver-)soorten goed zijn voor de grond, groenbemesting.

Soms zie je bij een kweker ook een strook zonder struiken/bomen maar met gras/klaver.

Waarom zetten ze niet overal deze groenbemester en gewoon de struiken/bomen erin?

Dan heb je altijd bemesting rondom je planten. Misschien niet mooi in je siertuin, maar voor een kwekerij ideaal.

Toch zie ik dat nergens.

groeten, jds

Valt heel veel over te zeggen maar ik beperk me.

Hoofdreden is wel : wortelconcurentie. Dat wil je niet bij fruit op zwakke onderstam, maar ook niet bij bessen bv, dat zijn hele oppervlakkige wortelaars. Lekker dik mulchen; geen ondergroei.

Dan 2 : een tapijt van een paar decimeters ondergroei houdt vocht vast, niet aan de wortels, maar gewoon onder de bomen / struiken: dat geeft meer kans op schimmels en aantastingen. Zeker bij bessen wil je luchtig en zon, maar ook bij grootfruit.

Dan 3. Je idee van bemesting. Ja en nee. Klaver produceert wel zijn eigen stikstof, maar onvoldoende voor fruit. En dan is alléén stikstof ook echt niet voldoende he ? Verder maken klavers niks, niet veel, en némen ze wel.

Gewoon lekker dik mulchen, dat houdt ook onkruid weg en vinden alle fruitsoorten heerlijk. Vaak doet men dat niet tijdens nachtvorstenperiode in het vroege voorjaar. Maar brengt men het aan na 1 mei bv.

Nog een bijkomend probleempje bij reden 3 van bit : tijdens de groeifaze nemen groenbemesters vrij veel voedsel op. Zo binden ze het stikstof in bodem tot bolletjes aan de wortels. Wanneer je ze daarna inwerkt, komt dat vrij voor andere planten, wanneer je ze laat groeien, niet. En dat inwerken vormt ook een probleem (reden 1 en 2 van bit)

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

En ik heb jaren lang goede ervaring gehad met : limnanthes douglasii. ( insectentrekker, weinig en zeer oppervlakkig wortelend ) Nu doe ik alleen nog een mulch zonder wat dan ook.

Met die Ajuga ben ik het zeker niet eens, die wortelt weliswaar niet diep, maar maakt hele wortelpaketten. Ik vraag me dan ook af of het artikel wel ook op laagstamfruit van toepassing is.

Phacelia wordt bij mij zo hoog als mijn 3 jarige zwakke appeltjes, die zou ik sowieso niet doen. Klaver ook niet.

Ik denk dat het hier om hoogstamfruit gaat ? En bessensruiken al helemaal niet ( kruisbessen in phacelia lijkt me echt niet slim )

Tja, hoog- of laagstam wordt niet gedefinieerd he...

Persoonlijk heb ik er nog geen mening over omdat mijn boomgaardseizoen nog moet beginnen. Maar ik vroeg me ook af wat ik onder/rond m'n fruitbomen en -struiken kan zetten.

Was al blij met dit artikeltje, maar da's dus een dooie mus