mw vogel Geplaatst: 16 december 2013 Geplaatst: 16 december 2013 Wie weet of zelfgewonnen zaad van pompoenen zaadecht is? Ik heb zaden van mijn eigen pompoenen, maar de buren op de volkstuin kweken kalebassen. Kruisen die met elkaar? Ik wil volgend jaar natuurlijk geen oneetbare pompoenen... Alvast bedankt voor jullie antwoord! Christa Quote
thea Geplaatst: 16 december 2013 Geplaatst: 16 december 2013 maar je kunt ze wel eten,hoor. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
weknow Geplaatst: 16 december 2013 Geplaatst: 16 december 2013 Kans op kruisbestuiving is vrij groot bij pompoenen en kalebassen. Ook over wat meer afstand, vanwege hommels e.d. die behoorlijke afstanden vliegen en dus stuifmeel kunnen vervoeren van bloem tot bloem. Nu betekent "niet-eetbaar" zijn van veel kalebassen voor zover ik weet, niet dat ze giftig zijn. (Corrigeer me als ik fout ben!) Wel dat ze niet lekker of niet goed als gerecht te bereiden of goed verteerbaar zijn. Het resultaat van een kruising is niet te voorspellen. Grote kans dat er iets heel anders uitkomt, waarvan je proefondervindelijk moet vaststellen of het voor consumptie de moeite waard is. Dat kan veel meevallen, maar ook een teleurstelling zijn. Per nieuwe zaailing kan dit variëren...... Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Kibas Geplaatst: 16 december 2013 Geplaatst: 16 december 2013 Ik ben nieuw hier, dus weet niet wat al bekend is en wat niet. Misschien is mijn opmerking overbodig. Je kunt het volgende jaar een plastic zakje om de bloem doen voor het open gaat en dan met de hand bestuiven (van een mannelijke bloem met een zakje). Zo heb je volgend jaar wel zaad wat rasecht is. Voor nu heb je er helaas niets meer aan. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.