Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Wortelgroei na verpoten

vercouluh

Recommended Posts

Ik heb een sierappel(die kleine rode voor de kruisbestuiving) verpoot van ca 8 jaren oud. Uiteindelijk met verpoten iets minder wortel als verwacht. Dit was zo'n 4 weken geleden. Mijn vraag is of met deze aangename periode de wortelgroei doorgaat zodat hij in het voorjaar hopelijk goed aangaat?

Jawel, nog wel iets, ga ik van uit. Het is echt nog erg zacht en veel kou hebben we nog niet gehad.

Beetje afhankelijk ook wel op wat voor grond je zit, de hoogte, de expositie tov de zon.

Natte klei is nu wel sterk afgekoeld inmiddels, maar geeft ook nog wel wortelgroei, de haarwortels dan. Ongeveer bij + 5gr grondtemperatuur. Hoge grond ? Een helling met zuid-expostitie geeft nu zeker nog wortelgroei. Lage veengrond minder nu. Zandgrond ook niet veel, maar ook nog wel nu ( dit jaar, deze omstandigheden dan )

Straks na langere kou, heeft natte klei het heel moeilijk , natte veen ook. Maar hoge zandgronden in het voorjaar weer beter.

zoiets ongeveer. Héél algemeen hoor.

Er worden nu zeker nog veel wortels aangelegd.

Bomen die ik 3 tal weken geleden gerooid heb , en tijdelijk ingedreven , daar zie je nu al mooie nieuwe witte wortels aan bij het uit de grond halen. Daarom is het ook zo goed om je bomen in het najaar al te planten. Er worden nog veel mooie nieuwe wortels aangemaakt zolang het niet vriest. En die bomen hebben dan al een schone voorsprong tegen dat de lente begint.

Oja , en nog een tip , na het verplanten snoei je de boom ook grondig in.

Als je bij het verplanten de helft van de wortelmassa kwijt bent , snoei dan de takken ook voor de helft terug.

Zo heeft de boom het in het voorjaar minder lastig om te herstellen.

Dankje voor jullie reacties. De boom is 2 meter hoog en een zuil met amper vertakking. De boom komt uit een professionele boomgaard. Er valt dus niet meer aan te snoeien. Hopelijk slaat hij goed aan, maar als ik jullie reacties lees moet dit wel goedkomen.

Plaats anders even een foto nog. 2m ; zuil. Klinkt mij toch als zou die een snoeibeurt of op zn minst een uitbuigbeurt kunnen gebruiken. We kijken graag mee

Ooow haha . Nee, die hoef je niet meer te snoeien nee ( lees nu pas trouwens, dat het een sier-appeltje is. Hoeft niet uitgebogen te worden ook he ?

Gaat vast goed aanslaan.

Hij staan bomvol sporen , die gaat pakken bloeien en weinig of niets groeien.

Goed watergeven bij droogte het eerste jaar , voor de rest is het afwachten.

Hier bij ons hebben ze vorig jaar een paar duizend dergelijke boompjes verplant , zelfde ouderdom ongeveer. maar dan geen sierfruit , maar eetperen. Ze hebben bevloeiing aangelegd , en die hebben hun 1ste jaar toch goed doorstaan. Mooi om zien die spillen , staan op 50 cm uit elkaar.

Zorg ook voor een stevige paal , dat de boom beetje vast staat , daar hij groot deel van zijn voeten kwijt is

veel succes ermee

• 1 month later...