Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Wat kan ik nu met dit koude kasje doen?

appelsientje 60

Recommended Posts

Kan ik nu al wat gaan doen met dit kasje het staat op een beschutte plek in de zon...als ie schijnt.

Dit wordt de eerste keer dat ik het ga gebruiken alle tips zijn welkom! Ik kan de zijkanten eventueel nog isoleren met noppenfolie.

Sorry dat de foto niet goed staat het lukt me niet om hem goed te plaatsen IMG049929181376300990.JPG

De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis!

Andersom de vraag : Wat zou je er mee willen ? Wat wil je zaaien of stekken of doen ? Als je iets weet, kan er wel ja of nee gezegd worden misschien ?

Gaat dan met name om de temperatuur. Het wordt er overdag inderdaad wel warmer dan buiten het kasje. Na April zelfs heet. Maar 's nachts worst het er eigenlijk vrijwel even koud als buiten. Weliswaar beschut en droog, maar verder niet veel verschil.

Je hebt er straks wel wat voorsprong mee ja, met buiten.

Het probleem in zo een kasje is dat de temperatuurwisselingen erg groot zijn, mede door kleine inhoud die snel warmt en afkoelt. Daarom niet echt ideaal om voor te zaaien: plantengroei gaat met horten en stoten en daar houden ze niet zo van (schieten, sukkelgroei) Beter kun je het gebruiken om planten die echt niet tegen vorst/kou kunnen in op te kweken. Bij hitte zet je het open om te ventileren of de planten buiten en bij kou en niet te zware vorst is het redelijk beschermd.

Sla zaaien zou kunnen vanaf begin maart. (Meeste kiemt best bij wat lagere temperatuur: tot ca. 10 graden....kan dus ook op klein beschut plekje in open lucht)

Prei buiten zaaien vanaf april. Als je wilt vervroegen, kun je beter een klein bakje voorzaaien bij constantere (kamer)temperatuur en dan na enkele weken verspenen in kleine potjes...die zouden dan in dat kasje kunnen. Maar eigenlijk heeft echt vroeg zaaien van prei alleen zin voor zomerprei. Anders is buiten zaaien ook beter. Overigens is prei niet de makkelijkste teelt. Tenzij je veel uitplantruimte hebt, kun je misschien beter een of twee dozijn plantjes kopen op de markt. Dan is het moeilijkste - opkweken uit zaad - al voor je gedaan.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.