Geplaatst: 6 januari 201411 j Ik heb vorig jaar in het voorjaar geplant: een druif, zomerframboos, herfstframboos en in het najaar: twee perenboompjes, een braam, een bosbes. De fruitboompjes/struikjes die ik in het voorjaar heb geplant, daar heb ik al fruit van gehad. Die ik in het najaar heb geplant natuurlijk nog niet. Maar omdat al mijn fruitstruikjes/boompjes 'nieuw' zijn, ben ik bang dat ze in de war raken door de late winter. Mijn druif behoor ik al te bekalken, dit heb ik ook al gekocht, maar twijfel of ik niet nog even moet wachten? In hoeverre lopen mijn nieuwe fruitjes in gevaar door een zachte winter of misschien een late winter? Heeft dat invloed?
Geplaatst: 6 januari 201411 j Als de winter écht streng is kan een (jonge) druivelaar flink wat averij oplopen. Frambozen zijn beresterk, geen zorgen over maken. Perenbomen kunnen tijdens erg koude winters schade oplopen (zou ten dele afhankelijk zijn van de gebruikte onderstam), zelf heb ik er geen enkele verloren vorig jaar. De fruitbomen zijn ook nog lang niet aan 't uitlopen: geen zorgen over maken dus.Sommige blauwbessen lopen hier al opnieuw in blad, ik vrees voor wat winterschade, maar de voorbije jaren gaf dat weinig problemen. De braam is ook nog niet uitgelopen, bramen zouden enigzins vorstgevoelig zijn maar daar heb ik de afgelopen jaren niets van gemerkt.Indien het einde van de week wat vriest gaat er geen of weining schade zijn. de schade zou wel groot zijn indien het nu nog 4 weken mooi weer zou zijn en dan vaanf begin maart nog één of twee weken barre koude. Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com
Geplaatst: 7 januari 201411 j Het is afwachten. In het geval dat het nog iets warmer gaat worden, en dan uit het niets zwaar gaat vriezen, dan heb je een probleem. Maar dan heeft iedereen een probleem (en dan vooral ik ) Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Geplaatst: 7 januari 201411 j Auteur Bedankt voor de reacties!En de drug bekalken... Nu doen of wachten tot het wat kouder is geweest?
Geplaatst: 7 januari 201411 j Hier hebben meerdere aardbeienplanten buiten al flink wat bloemknoppen...... Voor de rest nog geen rare dingen waargenomen op mijn fruitstruikjes en bomen. In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 7 januari 201411 j De DRUIF bekalken ! Ja de druif kun je nu bekalken. ( nov- febr ) niet wachten tot je eventueel ook wil mesten, dat werkt niet echt lekker met elkaar. Hoeft het niet eerst koud voor te zijn ofzo, nee.
Geplaatst: 7 januari 201411 j Auteur Hahah de drug... sorry Autocorrect op mijn telefoon (niet dat ik het woord drug nou veel gebruik hoor, waarschijnlijk druif verkeerd gespeld en maakt ie zelf wat van ) Ik ga de druif dan nu bekalken en in maart bemesten!
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.