Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Duivenmest


aalterse-willy

Aanbevolen berichten

Met de zoekfunctie vind ik wel enige keren iets over duivenmest maar niet genoeg naar mijn goesting. Vandaar mijn vraag.

Van een duivenmelker kreeg ik twee zakken met droge duivenmest.

Hoe kan ik die het beste gebruiken?

Deels op de compost hoop, dat wel, maar direct in de tuin verwerken?

Kan ik dat nu toepassen of moet ik daarmee wachten?

Inwerken of bovenop strooien?

En voor welke groente kan en mag ik dat gebruiken?

Voor de Alliums, uitgenomen prei, zal het wel veel te straf zijn denk ik.

Wie geeft raad?

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo willy,

 

toen ik een aantal jaren geleden nog postduiven had kwam een buurtgenoot elk jaar een paar emmers duivenmest halen speciaal voor haar prei! zij beweerde dat het prima werkte. zelf gooide ik het veel door mijn kompostbak tesamen met erwtenstro dat ik gebruikte als bodembedekker voor in mijn duivenhok. maar om het zo vers over de moestuin te gooien..... ik heb daar zo mijn twijfels over. alhoewel vroeger duiven speciaal werden gehouden voor hun mest. (en vlees natuurlijk)

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo willy,

ik gebruik sinds twee jaar duivenmest als gier voor courgettes en tomaten. bodem droge duivenmest in een gewone (10 l) emmer, driekwart afvullen met schoon (regen)water, minstens 24 uur afgedekt laten staan. hoe warmer het weer, hoe sneller de gier ontstaat. je ruikt het wel

ik zeef het mengsel en bewaar de gier in een oude watercontainer met schroefdop. een scheut gier op een volle gieter water volstaat, een keer per week bij de tomaten. het is sterk spul, ik gebruik het alleen om de nog groene tomaten beter te laten groeien, dus zeker niet voor de bloei!

bij courgettes gebruik ik de gier om de planten een extra boost te geven na de eerste vruchtzettingsronde, als je merkt dat de productie wat terugloopt. zodra de tweede ronde op gang is stop ik weer met de gier. o ja, het restant van de mest (na zeven) strooi ik idd over de composthoop.

succes! groeten, christa

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Willy.

 

Het internet afgezocht voor een vergelijkende tabel over samenstelling van duivenmest (in vergelijking met andere organische mest). Dat valt nog niet mee.

Zonder exacte cijfers te hebben, maak ik uit alles op dat je duivenmest wel ongeveer kunt vergelijken met kippenmest in samenstelling. Dat wil zeggen: zeer voedingsrijk en dan vooral vrij hoge dosis stikstof en daarom beter eerst composteren, omdat ze gauw veel te "scherp"/aanjagend werkt en ook verbranding van je teelt kan veroorzaken. Misschien soms in kleine hoeveelheden gebruiken voor veelvraatgroenten als kool of prei e.d. Daarnaast wordt er op enkele sites melding gemaakt van een relatief hoog chloorgehalte in duivenmest....waaruit ik afleid dat ze voor bemesting in een kasje e.d. minder goed geschikt is, vanwege risico van snel oplopende zoutconcentraties.

 

Misschien heb je verder iets aan deze links, waarin ook wel iets gezegd wordt over duivenmest:

http://www.volkstuinen.be/leesvoer/andere/bemesting.htm

http://www.deboogerd.org/bemesting.asp

http://blogimages.bloggen.be/quicengroigne/attach/24955.pdf Deze gaat ook uitgebreid over grond en bemesting in een serre....daarover plaatste je ook een vraag enkele dagen terug. Leek me een nuttig artikel!

 

Als iemand ergens een tabel of analyse heeft over de samenstelling van duivenmest: die heb ik niet kunnen vinden en ik ben er nu erg benieuwd naar!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal je een geheim verklappen Willy om met duivenmest super dikke preien te telen. Maak om te beginnen de duivenmest nat als deze nog droog is, maar niet te nat, de mest moet kneedbaar, bijna vloeibaar zijn.

 

Dan ga je de geulen graven waar de preien in gezet worden. Om de andere geul doe je geen prei, maar duivenmest, ik raad aan daar goede rubberen handschoenen bij te gebruiken als je het met de hand wil doen (en een beetje tuinier dóét het met de handen).

 

De geul waar de mest in zit, dek je toe met de aarde die uit de geul komt waarin de prei gezet gaat worden.

 

Poot de prei in de desbetreffende geulen.

 

De prei gaat nu groeien met de wortels naar de mest toe, langzaam maar zeker, en groeit tot mooie dikke preien uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je mag best veel mest gebruiken.

 

Je begrijpt het toch goed dat je om de andere geul mest óf prei doet hè? Dus de mest is zo'n 20 cm verwijderd van de prei.

 

De aarde uit de prei-geul gaat over de mest geul heen als de mest er al in ligt.

 

Dus prei en mest liggen op dezelfde hoogte.

 

Als je de mest in een langwerpige (d)rol voorstel, dat die dan een diameter ø van 5 cm heeft, best veel toch?

 

Als je de preien gaat oogsten, kan je zien dat de wortels naar de mest toe gegroeid zijn. Logisch, want de mest verspreidt de stikstof in de grond om zich heen en daar komen de wortels maar al te graag op af. Doch ze verbranden niet, daarvoor zit de mest ver genoeg weg.

 

Afbeelding bij gedaan voor de duidelijkheid.

 

Donkergrijs is doorsnede duivenmest.

Lichtgrijs is de grond uit de geul waar de prei in staat.

 

preiduivenmest60301390661907.JPG

eenvoudige tekening in paint...

 

En de wortelgroei... zoiets:

preiduivenmest20401390746424.jpg

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat "hardere" informatie eindelijk gevonden over duivenmest. In het Handboek Ecologisch Tuinieren (zeg maar: de moestuin-Bijbel van Velt) op blz. 191 een tabel met de samenstelling van vele meststoffen.

 

Ik neem een deel over: (1) de hoeveelheden organische stof, (2,3 en 4) NPK = stikstof, fosfor en Kalium + (5) Magnesium en dit in vergelijking met wat er zit in runderstalmest, paardenmest en kippenmest.

 

Koeienmest: organische stof = 16. NPK = 0,6 - 0,3 - 0,1 en MgO = 0,1

Paardenmest organische stof = 25 NPK = 0,5 - 0,3 - 0,5 en MgO = 0,2

Kippenmest organische stof = 23 NPK = 1,2 - 1,7 - 2.0 en MgO = 0,4

Duivenmest organische stof = 0 NPK = 2,7 - 5,0 - 0,0 en MgO = 0,0

 

Dat had ik niet verwacht. Wat een extreme waarden voor duivenmest!

Het stikstofgehalte van duivenmest is meer dan het dubbele van kippenmest en meer dan het vijfvoudige van koeienmest en paardenmest. Waar kippenmest al als "te scherp" voor direct gebruik wordt beschouwd en tot verbranding leidt, geldt dit voor duivenmest dus nog veel sterker.

 

En dan de waarde voor Fosfor, die wel heel extreem is. 18 x zoveel als paarden- en koeienmest en 3x die van kippenmest.

 

Bovendien bevat duivenmest geen organisch materiaal en (dus) ook helemaal geen kalium. Magnesium ontbreekt ook geheel.

 

Mijn eigen conclusie is dat ik zulke extreem hoge waarden nooit direct in de tuin zou willen gebruiken en dat duivenmest weinig tot niets bijdraagt aan de bodem. Zeer beperkte hoeveelheden mee composteren kan wel zinvol zijn. De stikstof zal grotendeels worden opgebruikt (door het ontbreken van organische stof en kalium zal het in vooral duivenmestcompost niet eens kunnen worden gebonden!) en dat het dan tot nogal fosfor-rijke compost leidt.... Fosfor is echter een voedingselement dat als je met compost of organische mest bemest niet zo gauw "te weinig" aanwezig zal zijn. In erg zure of erg kalkrijke grond is het wel volop aanwezig, maar niet in een vorm die door planten makkelijk kan worden opgenomen. Bemesting met compost en ook het gebruik van sommige groenbemesters is dan zinvoller dan fosfor toevoegen, omdat die de aanwezige fosfor helpen vrijkomen voor plantenwortels.

 

Eigenlijk kun je duivenmest nog het best vergelijken met beendermeel (dat echter daarnaast wel nog iets aan organisch materiaal en kalium bevat). Beperkt inzetbaar en slechts bij uitzondering/in heel bepaalde gevallen soms even zinvol: bovendien voorzichtigheid geboden: werking is vrij extreem, risico van overbemesting en verbranding vanwege vele nitraten en opbouw van te hoge waarden aan fosfor in de bodem: dit kan algenvorming in de hand werken, te hoge zoutconcentraties en gebrek aan (opname van) essentiële sporenelementen als zink, koper en ijzer met als gevolg ongezonde plantengroei.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat hier wel om particuliere moestuinen waar doorgaans veel variatie is wat toevoegen van allerlei stoffen zoals mest en compost betreft. Ik heb heel mooi preien geteeld met de duivenmest, daarna en daarvoor heb ik op dat stuk grond weer andere meststoffen gebruikt. Ook in de compostvaten waar ik duivenmest heb gedaan, is mooie compost ontstaan.

 

Vergelijk duivenmest ook eens met brandnetelgier. Ook een en al stikstof, maar de concentratie is tijdelijk en plaatselijk.

 

Dus ik denk niet dat het gebruik van duivenmest, kippenmest in onze tuinen afgeraden moet worden. Ik zal het graag gebruiken als ik eraan kan komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De vele stikstof, Huub, dat is voor de tuin niet het probleem. Dat zit ook in sommige kunstmest of in bloedmeel. Wat je daarvan te veel gooit, verdwijnt vanzelf wel in het milieu (bodem en lucht)...Ik zwijg hier even over milieueffecten. Het probleem is de fosfor! Dat blijft in je bodem, stapelt zich op en wordt boven een bepaalde waarde kritisch > gaat tegen je werken.

 

Natuurlijk zal het in de praktijk meestal wel loslopen, door de variatie worden opgevangen. Maar toch vind ik het van dien aard, dat ik ZONDER TE WETEN DAT IK HET NODIG HEB, niet zo maar ook nog eens op mijn tuin gooi. Ik zou aan Willy dan ook een wedervraag willen stellen: Heb je ergens een stikstofpush nodig en heeft je tuin een gebrek aan fosfor tegelijk? Als dat niet duidelijk zo is, waarom dan risico's nemen om je grond te verpesten? Geen voordeel, wel risico......lijkt me een simpel rekensommetje.

 

Maar wie ben ik? Ik probeer maar wat verstandigs te zeggen op grond van wat ik weet. Als de gegevens en mijn interpretatie daarvan onjuist zijn, dan hoor ik dat graag!

 

De vergelijking met brandnetelgier slaat m.i. helemaal nergens op! dat wordt gemaakt en gebruikt omdat het een zekere gewasbescherming geeft door planten aan te laten sterken, niet bewezen, maar er zitten complexe stoffen in die blijkbaar een gunstig effect kunnen hebben. Voor zover er wat voeding inzit, is dat heel weinig.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weknow, dat ben jij toch?

... ... Maar wie ben ik?... ...
Volgens mij bevat brandnetelgier simpelweg veel stikstof en daarom vergelijk ik het simpelweg met duivenmest, die ook veel stikstof heeft.

 

Ik denk niet dat de duivenmest die ik eenmalig bij de prei deed (de rest is gecomposteerd) kwaad heeft gekund voor de bodem. De fosfor die er teveel in gekomen is, zal wel gebruikt zijn door de latere planten om hun vruchten en bloemen mee te voeden. Maar ik ben een amateur hobbyist en geen wetenschapper, wil ik ook niet worden. Ik doe maar wat ja, zoals super dikke preien scoren met geboetseerde duivestront erbij...

 

Ik weet niet hoe het bij Willy is, hoeveel duivenmest hij van plan is te gaan gebruiken. Mijn manier van tuinieren is variëren en monocultuur mijden.

 

Maar ik ben wel gewaarschuwd door je berichten Weknow, ik zal het zeker uit gaan pluizen en de linken die je aanreikte nog verder doornemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 years later...

Hmm,

 

Ik had deze post beter eerst kunnen lezen. De afgelopen weken mijn moestuin omgespit en op 10 tot 20 cm diepte duivenmest en blad ondergespit.

Op een sleuf van 1,6x0,25 meter heb ik ca 10 liter duivenmest en 10 liter blad ondergespit. Bij de duivenmest zaten ook wat veren.

Ik heb lichte klei/leemgrond.

 

Er is dus behoorlijk wat duivenmest doorheen gegaan.

 

Op dit stuk wil ik volgend jaar het volgende telen:

Sla, stamboterboontjes, tomaten en uien (Exhibition).

 

Misschien ook maar een rij prei planten?

 

Ik wist niet dat duivenmest zo`n slechte mest is, dacht altijd dat het goede mest is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beetje is zo erg niet en wat afwisseling kan ook geen kwaad. Dit is veel....en wat ik eerlijk gezegd ook niet snap is waarom je nu mest. Ook de bladeren ingraven met mest snap ik niet zo goed. Maak er beter eerst compost van....daar is een toevoeging van duivenpoep ook prima...overigens beveel ik ook daar door de jaren heen afwisseling aan. Zou er in ieder geval geen uien en bonen planten want die worden ongezond van alle, zeker deze hoeveelheid, mest. Prei en kolen dat kan wel. Vruchtgroenten (hoewel....beter toch iets andere verhouding daarvoor) zal ook wel loslopen. Bladgewassen worden mogelijk nitraatbommen en een soort giftig, zeker vroeger in het seizoen als de fotosynthese nog beperkt is.

 

Mijn algemene idee van slecht moestuinieren is dat er te makkelijk en te veel gemest wordt met van alles. Matigheid en met beetjes is beter en vooral gezonder voor onze aarde, de plantjes en vooral de op-eters. De weg via een gezonde en gevoede bodem (geleidelijk werkende organische meststoffen als het zwarte goud = compost of evt ge-rotte mest) is een investering in gezondheid en goede groei.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker niet voor ui en boon maar prima voor straks de boerenkool en prei plantje voor volgend winter.

 

Ik weet niet of ik dit zinnetje goed begrijp? Ik voel behoefte om hier een correctie aan te brengen zoals ik het lees.

 

Als je er compost van maakt en een deel van de voedingsstoffen worden zeer goed gebonden daarin, komen in de loop der jaren (!) vrij mede door het bodemleven dat samenwerkt met plantenwortels om de voeding zeer geleidelijk te "mineraliseren", dan is compost waarin duivenmest verwerkt is zoals alle compost ook voor bonen en uien een uitstekende bodemverbetering en indirecte voedingstof, waarmee je niets verkeerd kunt doen voor deze planten....waar ze alleen maar gezonder en beter van zullen groeien. (Op voorwaarde natuurlijk dat je ze met mate gebruikt en de compost goed gerijpt is...zie diverse topics daarover op dit forum).

 

De mest zonder rotting of compostering in deze hoeveelheden in de bodem, zoals nu, is vergif voor alle peul- en wortelgewassen. Dan zou je zeker een jaar moeten wachten ("oude kracht") voordat je er dit soort gewassen op laat groeien.

 

Compost en mest is wezenlijk iets anders.

1.In sterkte (mest bevat factor 5 a factor 20 keer zoveel voedingstoffen als compost en 3 a 12 x als in rotte mest die pakweg een jaar heeft gelegen)

2. In samenstelling: In de mest komen de meeste voedingstoffen zeer snel ter beschikking (en wat niet gebruikt wordt verdwijnt snel in bodem of lucht) Bij compost is een omzetting geweest en de aanwezige mineralen zijn grotendeels gebonden aan de koolstof en kunnen slechts heel geleidelijk, mede door de activiteit van het bodemleven in de teeltlaag, vrijkomen voor de planten.

3. In werking. Compost is voeding voor de bodem en vriendelijk voor planten die er uit kunnen nemen (zelfs daadwerkelijk "kiezen") wat ze nodig hebben.

(En daarnaast ook gunstig voor bodemstructuur, bodemgezondheid, waterhuishouding in de bodem en bescherming van de bodem)

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gehoord tijdens een vakantie in z-Spanje en aardig om te "delen".......

 

Dat er veel stikstof en kalium, in de vorm van KaliumNitraat (KNO3), in duivenmest zit wisten ze in de middeleeuwen al. Toen werden in Palomar z-Spanje duiven gehouden voor met name de mest...... om er buskruit van te maken

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Palomar_de_La_Breña

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bevat juist niet veel kali. (K) Die waarde 10 is niet hoog. Als ik een vorm van mest kies voor de moestuin en fruittuin, dan kies ik een soort (organische altijd!) met een relatief hoge waarde K. (Bijvoorbeeld 4-1-7 NPK.)

Wel veel calcium of kalk. ©

 

En extreem veel fosfor, die waarde is echt enorm hoog. Los van dat planten er niet zo veel van nodig hebben in vergelijking tot stikstof (N) en vooral Kalium (K) door de bank genomen, is fosfaat ook het meest vervuilende bestanddeel omdat grond geen fosfor in deze vorm kan opslaan en het dus snel uitspoelt naar grondwater en oppervlaktewater. De belangrijkste reden voor alle bemestingsmaatregelen van de laatste pakweg 30 jaar om de desastreuze vervuiling hierdoor wat in te tomen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...