Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

De tuin op Groot Oever


JohanL

Aanbevolen berichten

Maar beginnen bij het begin van 2011. De vorst van eind 2010 was gauw uit de grond ,dus half Januari in de koudebak al een paar regeltjes spinazie gezaaid ,en die konden we de laatste week van Maart eten,prachtig mooie spinazie. Verder in Februari worteltjes,raapsteel,en nog een paar keer wat regels spinazie gezaaid,die er op dit moment prachtig biistaat in de koude bakken. Begin Maart begonnen met het spitten van de moestuin. De hele tuin bestaat in grote lijnen uit drie vakken van 5x40m ,een moestuin vak ,een bloementuin vak,een een groenbemester vak. Het moestuin vak heb ik in 4vakken onderverdeeld een vak aardappels,een vak kool,eenvak peulvruchten,en een vak wortelvruchten,zodat er iederjaar gewisseld word ,en na vier jaar kan ik dan weer op het bloemen vak beginnen. Half maart begonnen met wat peultjes,doperwten,cappucijners,en tuinbonen buiten te zaaien. Ook ga ik dan even naar IJsselmuiden om de eerste sla,andijvie,rodebietjes,en koolplanten te kopen maar die gaan nog in de koude bakken .

1 April voederbieten gezaaid we hebben nog twee geiten,en die zijn in de winter gek op een stukje biet.

2 April de aardappels gepoot Anais als vroege,en Texla als late. Tottaal 225 poters dus als ze het goed doen een wintervooraad.

3 April nog een serie peulen doppers en tuinbonen gezaaid,en plantuitjes gepoot,met er tussen wat regels wortelen.

En dan ziet de tuin er op 4April zo uit ,en probeer ik van nu af dagelijks wat te melden.

8x36tx.jpg

5 April vandaag een mooi stuk dahlia land gespit,als het weer het toelaat wil ik rond 15 April de eerste knollen in de grond doen. Ook vandaag van het tweede zaaisel spinazie gesneden en gegeten.

2vv3ntt.jpg

Deze week verder weinig aan de tuin kunnen doen .de bovenlaag word eigenlijk te droog om te zaaien,dus alleen een stuk dahlia grond gespit,en dan maar wachten op wat regenwater. Wel en foto gemaakt van onze eigen bollenveldjes.

2dkzgj8.jpg

Rond half April valt er eigenlijk niet zo veel te melden over de moestuin. De iets vorst verdragende groentes komen allemaal mooi boven de grond ,en wachten op een mals regen buitje.En met de geen vorst verdragende groentes ben je nog een beetje voorzichtig om die te zaaien of te poten,want er is altijd nog zoiets als ijsheiligen. Een foto gemaakt van de tuinkers die mooi opkomt,daar zaai ik altijd de namen van de klein en oppaskinderen mee. Dat deed mijn schoonvader 60 jaar geleden ook met de namen van zijn dochters. Dus een oud familie gebruik.

334m62e.jpg

18 April. Vandaag de koude bakken weer wat aangevuld . De eerste aanplant sla en andijvie van half Maart is al mooi gegroeid,en vormt al kroppen. Dus maar een serie nieuwe plantje gepland ,dit keer eigen zaaisel. En meteen weer nieuw gezaaid ,zo hebben we het helejaar sla en andijvie. Ook wat stamboontjes gelegen,van het ras Saxa ,een verbeterde Wagenaar,een oud ras dat vroeg is .We zullen zien of het lukt,al is het eigenlijk nog wel vroeg. Een foteo ,van de slaplantjes die half maart gepland zijn.

10mo415.jpg

24 April. Vandaag zijn de eerste 130 dahlia,s de grond in gegaan. Ik wil er dit jaar 650 planten ,dus nog een paar dagen werk. De stamboontjes die ik verleden week in de koude bak gezaaid heb staan er al boven zag ik ,dat wil wel met dit weer het was vandaag wel 24 graden. Ook de eerste krop sla gegeten,een Lola Rosa,die ik half maart als planjes gekocht had.

26 April. Nog wat korte regels bonen gelegen in de koude bak,en de bruine bonen buiten gelegen. Moest de veurtjes eerst nat makken want de bovenlaag is behoorlijk uitgedroogd,maar een paar dagen vochtig houden en dan komen ze wel boven,een bruine boon is wat sterker dan een sperzieboon. Ook de laatste Dahlia,s gepoot,kijken of we ze met wat gieten aan de groei kunnen krijgen. En nu het overschot zien uit te delen,vandaag al een tuinder met wat knollen blij gemaakt.

30 April. De laatste dag van April iets gedaan wat ik nog nooit deed,namelijk stokbonen gelegen. De grond is zo mooi warm dat ik de gok waag,wel eerst een bedje rond de stokken met wat compost en wat water klaar gemaakt,en van kleine jerrycans een bakje er om heen gezet dat ik afkan dekken.

1-2-3 Mei, Nou dat afdekken is wel nodig ,vorst aan de grond en omdat de tuin nogal luw ligt,is het meest wel raak met de vorst. De nacht van 2-3 mei was het echt raak ,zelfs de aardappelen onder vliesdoek hebben een tik gehad,en de voederbieten hebben van de vorst te lijden gehad,dit heb ik eigenlijk nog nooit meegemaakt. Maar hopen dat het een beetje hersteld, de aardappels komen meest wel weer goed aan de groei maar de bieten heb ik een zwaar hoofd in. En de stokbonen zal wel een mislukking worden.

10 Mei Een foto gemaakt van de vorst schade aan de aardappelen,heb ze nog wat aangeaard,en een paar korrels patent kali gegeven,en dacht dat ze zich wel goed herstellen een foto over een paar weken zal het uitwijzen.Verder vandaag de eerste stambonen buiten gelegen moest eerst de grond goed nat maken voor een mooie zaai regel .Ook weer een paar regels worteltjes gezaaid van het ras Amsterdamse bak ,dit keer tussen regels afrikaantjes ,wat verleden jaar goed was bevallen,geen last van wormesteek.

286ljp.jpg

14 Mei . De stekken en bollen gepland die ik afgelopen week opgehaald heb. 200 chrysanten stekken, 200 dahlia stekken,en 600 gladiool bollen. Dus kan weer een mooie bloemen tuin worden.

16 Mei. Eindelijk regen 10mm vandaag,dus met wat giet hulp einelijk weer eens zaaien, een paar regels winterwortels gezaaid met wat afrikaantjes er tussen,en morgen een paar regels witlof. Verder wat soorten sla uitgepland,en weer een in wat stektrays. sla,andijvie, rode bietjes ,en wat bloemkool en broccoli gezaaid,zo blijven we versr aanplant houden.

17 Mei. Vandaag weer regen totaal 16 mm met gisteren erbij,heerlijk opgefrist de tuin,en de grond weer mooi zaai klaar. Een paar regels witlof gezaaid van het ras Mechelse vroege,een ras dat nog opgekweekt word met dekgrond,maar dat vind ik wel mooi. Verder nog wat grond klaar gemaakt om de tweede serie boontjes te leggen,maar dat word morgen.

18 Mei. Weer een regel boontjes gelegen ik hou mij dit jaar bij Saxa,volgens mij is het een boontje wat iets beter tegen weersinvloeden kan de eerste regel buiten komt in iedergeval mooi boven. Ook weer wat stokbonen gezaaid,de eerst zaai komt wat onregelmatig op maar daar is het weer ook naar.

20 Mei. Het eerste bakje aardbeien geplukt,er waren er al wat geplukt,maar deze waren door de zon van vandaag echt helemaal rood. Over de bessen struiken wat vogel net gedaan want die beginnen ook zachtjes aan te kleuren.

2gugp74.jpg

25 Mei. Vandaag de eerste nieuwe aardappels gegeten,met een lekker kropje sla,is dat weer genieten. De aardappels waren half maart in de koude bak gepoot,en van het ras Eersteling. Ik haal dan voor de eerste maaljes de dikke onder de struik weg ,zodat de kleinere nog even door kunnen groeien. Door de koude bak ben je mooi vroeg zo met oogsten.

30 Mei. Nog een paar regels witlof gezaaid,de grond is weer mooi vochtig door de buien. En uit de koude bak de eerst wortels geoogst,van het ras Amsterdamse bak dit is een mooie lange bospeen met een fijne smaak,en groeit lekker vlot.

2a0fi80.jpg

6 Juni.Gisteren een beste bui regenwater gehad bijna 20mm,dus vandaag weer zaaien en planten de grond is weer mooi vochtig. De winterwortelen even doorgezaaid daar waren een paar plekken niet goed opgekomen.De worteltjes over gezaaid daar was niets van opgekomen,en een paar regels rode bieten meteen op de plaats in de grond gezaaid,in stektrays spruitkool gezaaid,deze datum moet ik voor de spruitkool even noteren want dat gaat nogal eens mis ,ik wil spruiten tussen november en maart plukken. Ook een paar regels bloemkool en brocoli uit geplant, en met wat sla plantjes de lege plekken in de koude bak aangevuld. Vandaag de eerste peultjes geplukt,en met worteltjes en nieuwe aardappelen er heerlijk van gegeten.

12 Juni. Rustig op de tuin ,alles een beetje nalopen en de uit geplante slaplantjes wat water geven. En verder iedere dag verse groente,sla,peultjes wortels,en wat brocoli.Gisteren de aardappels voor de eerste keer heel licht gespoten tegen pytoftora,want daar ontkom je niet meer aan. Maar ze hebben zich geweldig hersteld na de vorst schade van Mei.

2gsixkm.jpg

20 Juni. Gisteren een beste plons regen water gehad 28mm totaal nu is de tuin wel even vochtig genoeg. De aardappels weer licht gespoten,en bij de dahlia,s de stokken gezet die de rekken op hoogte houden. De eerste tuinboontjes geplukt en gegeten,ze zijn nog wel aan de kleine kant maar smaken er niet minder om.Verder nog weer een regel sperciebonen gelegen voor oogst wat later in de zomer .De boontjes in de koude bak beginnen aardig maat te krijgen,ik verwacht eind van de week een maaltje te kunnen plukken.

26 Juni. Vandaag de eerste sperciebonen gegeten.het waren echte bonnen,andere jaren plukte ik de eerste wel eens te jong maar deze waren mooi aan de maat en smaakte weer heerlijk.Gisteren postelein gezaaid ,dat is altijd weer een gok of het mooi opkomt ,maar de omstandigheden wat vocht betreft waren goed dus zien we morgen wel of het mooi opkomt anders maar een keer over zaaien. Postelein moet goed dik gezaaid worden,en als de temperatuur goed is en de grond mooi vochtig staat het er met een dag boven,anders kan je het beter overzaaien. Het is mooi jong gesneden een delicatesse groente.

30 Juni. Sla en andijvie ,en spruitkool die op 6 Juni gezaaid was uitgeplant. 60 Spruitkool planten,het is te hopen dat ik dit jaar geen last heb van ritnaalden ,maar dat zal wel een keer minder worden .

17 Juli.Maar weer eens wat schrijven en wat fotos,het schiet er bijna bij in door alle bezigheden op de tuin. De postelein op 27 juni gezaaid is mooi opgekomen ,en kan deze week gegeten worden,ik heb weer een vakje gezaaid wat weer goed op komt. Het is eigenlijk wel een makkelijke groente als de grond de eerste dagen maar vochtig is en de temperatuur maar goed is..resized_resized_617_702d88712918a8eec531a48d7d9a774d.jpg De oogst van peulen doperwten en tuinbonen is over ,maar ze hebben het dit jaar best gedaan en we hebben er heel veel geplukt. De capucijners groeien nog wat door,met wet netten erboven want er zit dit jaar een kolonie vlaamse gaaien,die ze wel heel erg lekker vinden, en ik wil er wel wat drogen voor de winter vooraad. De kool is goed aangeslagen,en ik heb nog 50 prei planten verleden week uitgeplant.

.resized_617_366aac5f0edba172289f35cff22377c8.jpgEr staat nog een tray met jonge boeren bloem en savoyekool klaar om uitgeplant te worden en wat koolraap plantjes ,die op het stuk waar de vroege aardappels staan geplant moeten worden. De eerste bonen die op 10 mei buiten gezaaid zijn kunnen geplukt worden,en vereden week nog een regel gelegen die ook al opkomen. De vroege aardappelen begonne deze week tekenen van pytoftera te vertonen ,en daaar heb ik het loof afgehaald en dan kunnen ze zo een keer gerooid worden.resized_617_a7d8f0c7be535cb8fdc625ab35f3ae3f.jpg Op een leeg bloembollen bedje nog war worteltjes gezaaid met wat afrikanen zaad er tussen,de wortels komen wel op maar het afrikanenzaad doet dit jaar helemaal niets,of het niet kiemkrachtig is ik weet het niet. De dahlia,s beginnen nu volop in bloei te komen dus daar heb ik de eerste bosjes al uit gesnedenresized_617_c7edb3a4cb191938181c7114edd438b6.jpg

27 Juli. De boerenkool ,savoyekool ,en koolrapen gisteravond uitgeplant. Het is mooi vochtig en groeizaam weer,dus zullen ze wel aanslaan. Vandaag nog weer een keer postelein gezaaid,zo hebben we om de paar weken een maaltje . Als het weer het weekend wat zonniger word kan er weer geschoffeld worden wanr het onkruid groeit ook weer best.

7 Augustus Vandaag nog een van de laatste zaairondes gedaan buiten. Nog een regel worteltjes,3 regels spinazie en wat regels raapstelen gezaaid.En in de koude bak 3 korte regeltjes spercieboontjes gelegen,kijken of dat nog wil dit jaar. Verder moet er nog wat kool uitgeplant worden,en heb ik nog wat sla en andijvie plantjes.

8 Augustus . De eerste regels aardbei planten uitgeplant,ik moest er nog een stukje land voor spitten ,maar daar was het weer wel naar ,en met de regen zullen ze wel aanslaan .

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, al lekker van de spinazie gegeten. Ik wil ook zo'n koude bak!

Waarom eigenlijk van Balkbrug naar IJsselmuiden als je plantjes wilt kopen? Is er in de omgeving van Balkbrug geen tuincentrum oid.? Da's toch ruim 30 km heen, en weer zoveel terug uiteraard. Worden dure plantjes.

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Helly.

Het is inderdaad wel even rijden ,maar hier tegen Drenthe aan zijn het niet van die vroege tuinders.Dus ga ik half maart al een paar jaar naar Vahl in IJsselmuiden,die mooie planten heeft,en ik moest nog wat vroege poters hebben dus dan gaat het in een moeite door. En als je dan weet dat ik nog veel groente uitdeel zal je helemaal wel zeggen dat het dure planten zijn,maar iedere gek zijn gebrek. Begin Mei nog een ritje naar IJsselmuiden voor Chrysanten stekken. Maar dan doe ik de rest van het jaar mijn eigen plantjes opkweken hoor .Gr JohanL

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ziet er al seizoensklaar uit Johan.

Het zullen wel uien zijn aan de rechterkant op de foto.

Het is niet goed te zien, even dac ht ik dat het nog een flinke partij overwinterde schorseneren waren.

De palen in het midden staan al klaar voor de tomaten ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het rechtse vak is het bloemenvak.Ik kom van oorsprong uit de bollenstreek,en uit bollen families,en heb wat bedjes narcissen en tulpen voor een snijbloemetje, Het nog kale stuk heb ik gisteren gespit,en dat komt vol te staan met dahlia,s. De palen die je in het groentevak ziet staan zit gaas op ,en daar heb ik rijs capucijners,doperwten en peulen. nd5uu0.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...