MH95 Geplaatst: dinsdag om 20:58 Geplaatst: dinsdag om 20:58 (aangepast) Ik heb ze vorig jaar 4 per touw gekweekt en dan 4 touwen ik denk 20 of 30 cm uit elkaar, dus 4 per meter moet kunnen in de kas. Ging redelijk, maar in tegenstelling tot gewone bonen hebben ze veel mest en veel water nodig. Waarschijnlijk vanwege de tropische oorsprong, dat zie ik bij meer tropische planten of planten met tropische herkomst. Toen ik ze koemestkorrels gaf en deels koemestkorrels opgelost in een gieter water werden het goede bonen, anders waren ze niet groter dan sperziebonen. Oogsten komt redelijk nauw anders zitten er boontjes in. In net begin even helpen om ze ergens omheen te laten groeien, ze wilde pas later slingeren. dinsdag om 20:59 aangepast door MH95 2 Quote
Arja Geplaatst: dinsdag om 21:04 Geplaatst: dinsdag om 21:04 Ik heb de mijne vanmiddag voorgezaaid. Ze gaan in de plastic tunnelkas. 1 hour ago, Frans said: Binnenkort wil ik daarom een topic openen over de teelt van kousenband Ik denk dat je gewoon dit topic kunt gebruiken? Er staat al redelijk wat info in. 1 Quote
driepinter Geplaatst: dinsdag om 21:58 Geplaatst: dinsdag om 21:58 (aangepast) Dank voor de waardevolle informatie. Ik heb 14 plantjes staan op zolder, dus dat kan ik dus mooi verdelen over de 4 bamboestokken in de kas en mocht er wat wegvallen dan kan ik later nog wat boontjes zaaien bij zo'n bamboestok. Ik heb trouwens de "metro rouge" kousenband van vreeken, de zaadjes zijn roodbruin. Ik moet alleen nog de meest logische indeling bedenken, in datzelfde bed komen tomaten, meloen, komkommer en kousenband, en elke plant heeft ook weer zijn eigen behoeften. Ook las ik dat je beter voorverwarmd water kunt geven door een gieter met water in de kas te laten staan. Dus misschien is die handige parelslang toch niet zo heel handig voor kousenband. Kan ik ipv bamboestokken bijvoorbeeld ook panlatten gebruiken (daar heb ik er nog een heleboel van liggen en die zijn 3 meter lang) ? Of groeien ze toch het beste op ronde bamboestokken ? De buitenteelt laat ik maar zitten, wat ik her en der lees is ons klimaat niet heel geschikt, en de ruimte in mijn tuintje is beperkt. Het zou al mooi zijn als een bescheiden oogst lukt in de kas. Mijn zijkanten van de kas lopen schuin , dus na een stukje verticale groei zal ik de plant toch sowieso verder schuin omhoog moeten begeleiden. Ik ga later ook nog foto's plaatsen van het verloop van de groei. dinsdag om 22:00 aangepast door driepinter 1 Quote
Frans Geplaatst: dinsdag om 23:03 Geplaatst: dinsdag om 23:03 1 uur geleden, Arja zei: Ik denk dat je gewoon dit topic kunt gebruiken? Er staat al redelijk wat info in. Je hebt gelijk Arja. Ik ga het verloop van mijn teelten in dit topic plaatsen. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Frans Geplaatst: dinsdag om 23:22 Geplaatst: dinsdag om 23:22 1 uur terug, driepinter zei: Kan ik ipv bamboestokken bijvoorbeeld ook panlatten gebruiken (daar heb ik er nog een heleboel van liggen en die zijn 3 meter lang) ? Geen probleem. Het belangrijkste is dat ze zich ergens omheen kunnen wikkelen.. 2 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Frans Geplaatst: dinsdag om 23:27 Geplaatst: dinsdag om 23:27 1 uur terug, driepinter zei: Ik heb trouwens de "metro rouge" kousenband van vreeken, de zaadjes zijn roodbruin. De buitenteelt laat ik maar zitten, wat ik her en der lees is ons klimaat niet heel geschikt, Lijkt me heel verstandig. Volgens zaadhandel VanderWal is de Metro Rouge alleen geschikt voor teelt in de kas. 2 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Mellie Geplaatst: 20 uren geleden Geplaatst: 20 uren geleden Ik heb ook kousenband paar zijn opgekomen in de kas. Heb ze niet in huis maar direct in de kas. Zijn er 3 opgekomen. Straks even kijken of de slakken ze met rust laten…! 2 Quote
Vrouwholle Geplaatst: 20 uren geleden Geplaatst: 20 uren geleden Ik kweekte 2 jaar geleden buiten op mijn zuid balkon in een plastic zak bij een boog rek paarse koudeband Ik zette 8 plantjes. Dit is screenshot’s van mijn verslag destijds. Hopelijk heb jij er iets aan @driepinter 😊🌱👩🍳🌱🐓🌱🌷🌱 4 Quote
Vrouwholle Geplaatst: 20 uren geleden Geplaatst: 20 uren geleden Als een stevige sperciboon @Rookie ik maakte er roti van van maar dan zonder “ koek” wij vonden het lekker…😋 Ze hebben een enorme groeikracht.. ze groeien waar je bij staat en in die zak moest ik echt veel water geven… super leuk gewas om een keer op de kweken vond ik…👍😊🌱👩🍳🌱🐓🌱🌷🌱 3 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 20 uren geleden Geplaatst: 20 uren geleden @Dahli gaf al 2 oudere topics door, waarvan er 1 geschikt is om in verder te gaan. Ik heb dus alles samengevoegd. 2 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
driepinter Geplaatst: 19 uren geleden Geplaatst: 19 uren geleden @Vrouwholle ik hoop ook roti te kunnen maken, met eigen gekweekte kousenband,(en natuurlijk ook met eigen aardappelen,tomaten, ui en knoflook). Maar zie ik het nou goed dat die paarse kousenband gewoon groen wordt met bereiden ? 3 Quote
Vrouwholle Geplaatst: 18 uren geleden Geplaatst: 18 uren geleden Ja dat klopt @driepinter 😊 Ik heb had ook paar jaar paarse naaldboontjes en die werden ook groen met koken… onze kleinkinderen waren toen nog jonger en dan noemdecim dat toverbonen 😅😉🧙♀️ vonden ze helemaal geweldig!! 🌱👩🍳🌱🐓🌱🌷🌱 2 Quote
Rookie Geplaatst: 18 uren geleden Geplaatst: 18 uren geleden Ik ga eens kijken waar ik leuke zaden vandaan kan halen. Die paarse lijken me wel wat. 2 Quote
Vrouwholle Geplaatst: 18 uren geleden Geplaatst: 18 uren geleden Ik ben benieuwd hoe ze bij jou gaan @Rookie Ik had er toen tegelijkertijd ook paar in mijn kasje maar die van buiten op het zuiden deden het veel beter… mijn kasje staat op zuidwest meer beschut maar wel minder zonuren en ik denk dat de warmte opslag via de dakpannen achter mijn rek ook meehielp…🤔🌱👩🍳🌱🐓🌱🌷🌱 2 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.