Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Ervaring met kousenband?


kustlijn

Aanbevolen berichten

Heeft iemand van jullie ervaring met de kousenband? (Vigna unguiculata subsp. sesquipedalis)

Ik heb drie planten geplant, waarvan er één het zeer goed doet, één minder goed en één helemaal geen bonen lijkt geven.

De eerste twee staan tegen een witte muur, met uitzicht op het zuiden

De andere tegen een hek, met rondom zicht, en dus ook geen beschutting en warme muur.

 

Waar het om gaat zijn de bonen.

Ik heb op de ene plant bonen van zelfs bijna 70 centmeter lang, en over de 9 mm dik.

Op http://nl.wikipedia.org/wiki/Kousenband_(plant) lees ik het volgende :In Nederland imiteert men het gewenste klimaat met verwarmde kassen of polytunnels, goed voor kousenbandjes van dertig tot veertig centimeter.

Op de Duitse wiki: In Mitteleuropa erreichen sie Längen von 30 bis 50 cm, in den Hauptanbauländern 60 bis 90 cm.

 

Dit houdt in dat onze bonen erg lang zijn.

Wellicht te maken met de hoge temperaturen van de zomer.

Deze waren hier rond 37 °C.

Maar we hadden ook een lange en koude winter, waardoor de planten erg laat zijn.

 

Hoe groot waren jullie kousenbanden?

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren heb ik drie (3) bonen geoogst.

Deze drie volstonden als groente voor twee personen.

Ik zal mijn verloofde vragen om een foto te maken van de bonen.

 

Ik heb een soort Surinaams recept gemaakt met kerrie aardappelen, kip, en natuurlijk de kousenband.

Behalve het gemis van de roti , was het heerlijk.

De bonen smaakten ook hierin lekker.

Ik proefde geen merkbaar verschil tussen de hele dikke boon en een dunnere boon.

 

Ik denk dat de plaatsing van deze plant en het warme weer debet zijn aan de goede opbrengst.

Immers twee andere kousenbanden vallen erg tegen.

 

Die het wel goed doet, staat direct tegen een wit gepleisterde muur, die op het zuiden staat.

Direct naast deze kousenband staat een citroen tomaat.

Vanwege deze tomaat heb ik daar erg veel gegoten.

Bij de andere twee kousenbanden wat minder.

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat denk ik ook Erik .

Een zelfde plant een paar meter naar links, tegen dezelfde muur geplant doet het veel en veel slechter.

Deze heeft al wel boonvorming, maar gezien de lage(re) nacht en dag temperaturen nu , zullen deze niet meer volgroeien.

Ik meen te weten, dat onder de 12 °C ´s nachts en 20/22 °C overdag de plant stopt mer groeien en boonvorming.

 

Een ander punt kan zijn dat de zeer goed gedijende kousenband vrijwel "schouder aan schouder" staat met een tomaten plant (citroen tomaat).

Wellicht hebben zij baat bij elkaars aanwezigheid, want ook deze tomaat gedijt uitstekend.

Daar ik bang ben dat de tomaat te snel droog wordt krijgt deze tomaat extra water, en daarbij ook de kousenband.

 

Of het is inderdaad de enig juiste plek voor beide planten.

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pfoee eindelijk gelukt.

Welhier een paar boontjes van de kousenband.

Ze zijn alle drie ruim over de 60 centimeter lang.

Met drie van deze bonen hebben we met ons tweeen genoeg groente voor een maaltijd.

 

kousenband2.jpg

 

Links boven de tuintafel ziet u overigens een Stevia.(hier ook wel Süßkraut, Süßblatt of Honigkraut genoemd).

De plant maakt een zoetstof aan, die vele maal zoeter is dan suiker.

Daarover in een ander topic wellicht meer.

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet toegeven dat de bonen nu steeds kleiner worden hoor.

Die we vandaag plukten waren nog maar ruim 30 centimeter.

Misschien zouden ze nog veel groter zijn geworden als we ze hadden laten hangen.

 

Over de Stevia wil ik nog een appart topic openen.

Daar is nog genoeg over te zeggen en te vragen.

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Nu we vaker oogsten, zien we dat er snel weer bonen worden gevormd.

Ze zijn wel wat kleiner, maar nog steeds over de 30 cm.

 

Ook de twee andere planten geven nu wat boontjes.

Eentje, twee bonen toch ook al over de 30 cm.

 

Het leuke is, dat deze bonen per twee tegelijkertijd groeien.

Zeg maar , twee aan een steeltje.

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later ...

Dit heeft forumlid Kustlijn er over geschreven:

 

Kouseband

Zaaien: April t/m Mei

Oogsten: Bij mij, en dit jaar vanaf eind juni tot heden.

Let wel dat wij een warme zomer hadden (geregeld hier 37°C)

Daarbij is het van belang dat de kousenband warmte en zonlicht benodigen.

Dus hop in de kas.

Ook moet de kousenband kunnen klimmen, hij wordt vrij snel over de drie meter hoog.

Als hij de kans krijgt tenminste.

Ook moet je er goed bij kunnen, de bonen zitten aan de gehele plant, van letterlijk op de grond tot geheel boven aan.

En hoe meer je plukt, hoe meer bonen je krijgt.

 

Wij hebben hier voor een welige bos, drie kousenbandjes direct naast elkaar geplant.

Zodat ze één plant lijken.

Gaat prima zo.

 

Als je info over een bepaald gewas zoekt, kan je bovenin de zoekbalk ook eerst even zoeken of er al wat over is besproken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 2 jaar geleden kouseband in de kas geteeld(dat moet echt!), groeide als een malle, maar voordat ze echt de gebruikelijke lengte hadden werden ze aan de struik al droog en taai, vond het geen succes.Vind een goede sperzieboon sowieso al lekkerder dan kouseband, dus voor mij hoeft het niet meer!

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 2 jaar geleden kouseband in de kas geteeld(dat moet echt!), groeide als een malle, maar voordat ze echt de gebruikelijke lengte hadden werden ze aan de struik al droog en taai, vond het geen succes.Vind een goede sperzieboon sowieso al lekkerder dan kouseband, dus voor mij hoeft het niet meer!

 

Wohoo... er zijn heel veel soorten en types kousenband!! Dun, dik, bleek, kriebelig, stevig, kort...

Het Thaise type is bleek en dik, het Surinaamse type lang, kriebelig en beetje droog, de hier in Nederland (kassen) verbouwde is donker, kort en stevig, het Chinese type lijkt op de Thaise: bleek en stevig... en uit de Dominicaanse Republiek komt de standaard in Nederland verkochte kousenband... donker, dun, recht... en lekker...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...