Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Rode bieten: welk ras?

Connie

Recommended Posts

Welk soort adviseren jullie?

Ik heb de afgelopen 2 jaar 2 verschillende soorten uitgeprobeerd maar nog niet echt een voltreffer gehad qua smaak en groei

Ervaringen welkom

Je zou maar een èèndags vlieg zijn en je dag niet hebben.....

Vorig jaar had ik volgens mij de Detroit maar die wilde bij mij helemaal niet groeien(kan natuurlijk aan het weer gelegen hebben )

En het jaar daarvoor had ik die lange biet(de naam ben ik even kwijt)die groeide op zich prima alleen vond ik die qua smaak weer tegenvallen.

Maar er zijn zoveel verschillende soorten,tegen de tijd dat ik die allemaal geprobeerd heb duizelt het me ben ik bang

Als je van wat zoeter houdt, is de chioggia (wit met rood gestreept) een goeie. Als ze niet rood hoeven te zijn: ook de gele en witte zijn echt zoet. Geel o.a. Burpee's Golden en wit de Albino. (Een Nederlandse heirloom, in Nederland was ie niet meer maar via zaden die enkele decennia in de VS wel verder geteeld zijn is ze weer verkrijgbaar in ons land)

Als je een vroege wilt, waarvan ook wat mals blad te oogsten is, dan zou je Boltardy kunnen denken. Soms in Nederland ook verkocht als Kogel 2.

Andere rassen zijn wat later en vaak ook geschikt om te bewaren. Ik heb zelf goede ervaringen met Egyptische Platronde en de langwerpige Cylindria. Die laatste heeft wat langere groeitijd, maar geeft ook een grotere opbrengst vanwege de langwerpige vorm.

In tegenstelling tot wat algemeen wordt geadviseerd, zaai ik bieten als het even kan voor. Per zaadklustertje in een klein bakje of bakjestray. Dan kun je ze op de goede afstand uitplanten na 3 a 4 weken en hebben de planten een duidelijke voorsprong. Het voorkomt onregelmatige opkomst, gaten, in de rij en dunnen. Meestal komen van een zaadklustertje meerdere plantjes boven. Dan hou je de sterkste 1 of 2 over. Uitplanten met kluitje. Als 2e teelt heeft dit ook als voordeel dat je op meer vrijkomende plekken bieten kunt zetten, want de voorteelt kan langer staan. Compost, aarde vochtig houden en wat extra kalium komt de groei en smaak ten goede.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Ik heb nog wel kogel 2 voor je. Ik hoef er niets voor terug.

Stuur maar een pb als je ze hebben wil.

Ik hou me graag aanbevolen pb gaat er zo uit als ik het bericht van weknow zo lees is de kogel 2 een vroege soort.

@Weknow:

Ik zaai ook in een kweekkastje voor, dat werkt bij mij ook het beste.

De Cylindria had ik 2 jaar terug, de opbrengst was idd heel erg goed, alleen ik vond de smaak niet helemaal je van het.

Bedankt voor het medenken allemaal

Ik denkt dat de smaak afhankelijk is van de grond waar je op zit. Ik heb ieder jaar twee soorten waaronder telkens de cylindra. Die doet het hier heel goed en smaakt ook erg lekker.

Dat zal ook best meespelen denk ik, en daarbij hebben we allemaal een andere smaak natuurlijk

En qua groei deed de Cylindria hier echt zijn best hoor!

Alleen ik heb liever een zoetere soort.